Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Sykavky a měkčení
Dobrý den, ráda bych poprosila o radu. Synovi je čtyři a půl roku, největší problém je pro něj asi písmenko „c“ a „č“ a ještě k tomu mluví tvrdě „deti, deda…“ Na logopedii jsme objednaní, ale bohužel až za dva měsíce. Kromě toho přišel ze školky dost odrazený z návštěvy logopedie a předem se brání. Je nějaký způsob, jak mu v učení pomoci doma? Snažila jsem se najít vhodné básničky, ale samozřejmě opakuje všechny verše pořád se zažitými chybami. Děkuji za odpověď!
Kateřina
Dobrý den, na nácvik výslovnosti hlásky c zkuste: Zasmát se, zuby lehce k sobě, jazyk za dolní řezáky a napodobujeme cvrčka ccc, nebo vyslovujeme šeptem t, jazyk přitlačíme dolů, ozve se c. Cvičné slabiky: ic, ec, ac, oc, uc, ci, ce, ca, co, cu. Cvičná slova: nic, víc, pec, tác, konec, palec, kopec, límec, klec, konec, nemoc, pomoc, moc, cíl, cinká, cihla, cibule, cena, celá, cape, cáká, cop, couvá, cucá, ptáci, vojáci. Cvičné věty: Malá klec je klícka. Malá pec je pícka. Po ulici pochodují vojáci. Opice je v kleci. Co to tady cinká? Cínoví vojáci, co máte na práci? Cupete cupy, cup, do krabice hup.
Výslovnost hlásky č: Našpulit ústa jako když chceme foukat, zuby přiblížit k sobě, jazyk posunout mírně vzad a vzhůru, voláme na kočku šeptem čičiči, jazyk můžeme pozvednout mírně tlakem palce pod bradou. Cvičná slova: toč, kolotoč, míč, klíč, koláč, míče, pláče, kočka, lavička, lodička, Evička, čumák, čokoláda, čoudí, čouhá, čáp, čeká. Cvičné věty: Evička jí čokoládu a koláče. Kolotoč se točí. Čenda má pěkné oči. Malá Anička volá Jeníčka: Jeníčku, Jeníčku, podej mi čepičku.
Hláska ď: přitisknout jazyk k hornímu patru (je možné taky prstem, lžičkou zatlačit hrot jazyka dozadu, dolů), vyslovujeme dydydy, ozve se dididi. Cvičná slova: děda, dělá, dělo, dívá, chodí, hodí, vidí, hledí, hodiny. Cvičné věty: Děda dělá lodě. Děti chodí k vodě. Vláďa se dívá na lodě. Děti vedou mládě. Děda dělá dětem lodě, děti s nimi chodí k vodě. Dívají se za lodí, jak na vodě závodí.
Hlásky ť, ň: Utvoří se podobně jako hláska ď. Ť – budeme vyslovovat tytyty, ozve se tititi. Ň – budeme vyslovoovat nynyny, ozve se ninini. Cvičná slova: ticho, tíha, letí, děti, tikají, utíká, ťuká, loď, někdo, nikdo,nijak, koně, vůně, sáně, honí. Cvičné věty: To je ticho. kotě chytá nitě. Hodiny tikají. Toník honí koně. Nikdo není doma. Jeník se pilně učí. U Matěje na pouti labutě a kohouti. V autě jedou děti a balonky letí. Děda dělá dětem koně, divoký kůň utíká. Děti letí, jedou na něm někam kolem Mělníka.
Doufám, že jsem vám trošku pomohla. Určitě ale běžte s chlapečkem k logopedovi, ten jej uvidí osobně, diagnostikuje jej a řekne vám více. Je škoda, že objednací doba je tak dlouhá, ale bohužel. Uvidíte, že s jeho pomocí dojde brzy k nápravě. Zkuste synovi v klidu vysvětlit, že jeho problémy jdou poměrně lehce odstranit, ale musí se snažit a logoped mu v tom pomůže. Přeji vám hezký den.Magda K.
Dobrý den, podívejte se na stránky http://www.logopedie.unas.cz
Jinak bych poradila na to č
Říkat ť pak pusu našpulit jako ryba a stále říkat ť můžete zkoušet také říkat č, ale ť je právě nácvik na správné č. A tak nějak to naskočí.
Jinak nastavit ruku a našpulenou pusou (ryba) to ť jakoby fouknout na tu ruku. Je to takové, jako by to na tu ruku narazilo.
Č také právě řešíme na logopedii.
Snad jsem to napsala správně a trochu pomohla.