Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Hrubá motorika - jak ji procvičovat?
Dobrý den , poradíte mi zde jak procvičovat hrubou motoriku u 3-4 letéhé dítěte. Jaké hry a činnosti přispívají k rozvoji hrubé motoriky , co do ní patří ?? Děkuji moc za radu .
Kamila
Jako další cvičení – chůze do s ze schodů (učíme střídat nohy). Při procházce chůze do a z kopce, lesem (po lesních cestách kde jsou kořeny nebo i kameny což nutí dítě zvedat nohy a procvičuje vizuální koordinaci), chůze po padlém kmeni, vylézt na pařez a dolů, přeskočit nízkou překážku, vzít třeba šišku a zkusit ji hodit (na na zemi vyznačený terč, na blízký strom, do dálky…), válet sudy v trávě nebo doma na koberci, lezení na žebřiny (v domácích podmínkách třeba štafle – dělat pouze při dozoru dospělého), jízda na kole – koloběžce.
To mě jen tak v rychlosti napadlo z toho co děláme denně s dětmi ve školce, určitě se toho najde ještě mnohem víc včetně toho do už bylo napsáno výše.
ještě jsem našla také:
Pod pojmem hrubá motorika se rozumí zejména koordinace končetin v pohybu. Problémy
v oblasti hrubé motoriky se projevují neobratností a neschopností koordinovat pohyby těla.
Proto při procvičování hrubé motoriky provádíme cviky, které jsou zaměřeny na pohyby celého
těla. Pro uvolnění svalového napětí a navození pohodové nálady můžeme využít relaxačních
cvičení doprovázených klidnou hudbou. Pro souhru pohybů ruka/noha je vhodné např. plavání.
Díky fyzikálním vlastnostem vody a možnosti využití různých pomůcek např. nafukovací kruh,
pěnový plovák atd. je cvičení ve vodě příjemné a pro děti méně obratné ne až tak namáhavé.
Důležitým prvkem hrubé motoriky je vizuomotorická koordinace, při které dochází k souhře
pohybu se zrakovou kontrolou a myšlením. Zde využíváme např. míčové hry. Dítě musí provádět
několik úkonů najednou. Hází a chytá míč, sleduje změny směru pohybu míče, provádí rozmanité
pohyby a na vše je nutné se soustředit. Dítě v předškolním věku by mělo zvládnout určité
pohybové dovednosti např. překonat překážku přeskokem, skákání po jedné noze, chytání a házení
míče, udržení rovnováhy a zvládnutí jednoduchého rytmického pohybu.
http://www.rodina.cz/clanek1516.htm
tento odstavec:
Reprodukovanou hudbu jsem používala jak z magnetofonu, tak z gramofonových desek. Posilování především hrubé motoriky posloužily pochody po vyznačené čáře, tanečky, pohyby rukou či s různým zvukovým doprovodem, přehazováním míčků atd. Tato cvičení ovlivňovala také artikulaci a rytmus řeči. Hudební doprovod by neměl být příliš hlučný, poněvadž velký hluk i v tomto případě má neblahý vliv nejen na sluch, ale i na celkový zdravotní stav.