Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
1. třída
Dobrý den, co by měl umět prvňáček po 3měsících ve škole? Kamarádky syn chodí do 1.tř. a ta se na aktivu dozvěděla, že mu to moc nejde, že špatně píše a děti už čtou věty, jemu jdou jakž takž slabiky….Jak ho trénovat ve čtení? Díky za rady.
Lenka
Ahoj, má zkušennost po třech měsících první třídy…paní učitelak by nejraději aby už uměli všechno z domova.Myslím, že jdou moc rychle,čteme slabiky a to někdy s problémem,než se synovi zafixuje písmenko do paměti.Podle p.učitelky je nedůsledný a nesnaží se,přitom trénujem doma denně a to vážně,podle systému pedagoga z dyslektického centra.NIc méně paní učitelka už známkuje a to i pětkou! Myslím, že tohle je na první třídu vážně nestandartní.
Ahoj, můj syn také chodí do 1. třídy a myslím, že práce je tam dost jak pro dítě, tak pro rodiče, rozhodně si takhle „žádné velké učení není“ nepředstavuji :-). Syn je chytrý, měl už loni zájem o písmena, sám se naučil počítat (myslím čísel. řadu 1-30), a přesto mu trvalo dost dlouho, než se naučil číst slabiky, které v naší škole vyžadují. Doposud si někdy říká pro sebe L U a nahlas LU. Já si myslím, že tohle slabikování je dost špatná metoda, ale co nadělám, že. Podává se to postupně cvikem. Dost mi pomohla vystříhaná písmenka a skládání slov, izolované slabiky beze smyslu ho spíš odrazovaly. Taky mu píšu „dopisy“, kde dlouhá slova nebo ta, kde jsou pro něj neznámá písmena, nakreslím jako obrázek. To ho baví a na své úspěchy je hrdý. Hlavně chválit, chválit, chválit. 🙂
Rozhodně bych práci v první třídě nenazvala „žádné velké učení není“. Právě první třída je ten nejdůležitější ročník, protože právě zde se dítě naučí trivium (číst, psát a počítat). Je pravda, že velké procento dětí, které nastupují do první třídy již ovládají čtení, ale je to trošičku nevýhoda v tom, že se pak při čtení nudí, protože osnovy jsou udělány tak, že se počítá s tím, že dítě při nástupu do školy neumí ani číst, ani psát, ani počítat (nemyslím posloupnou řadu do 10).
Nyní konkrétně k Vašeu dotazu. Nevím, co si mám představit pod pojmem „moc mu to nejde“. V tomto období by mělo dítě umět poznat samohlásky a některé ze souhlásek, dávat je do spojení. V psaní by měl mít tuv. uvolňovací cviky a postupně najíždět na písmenka. Je velmi těžké vám konkrétně popsat co by měl umět, protože v současnosti jsou užívány různé typy slabikářů a také školy učí podle různých metod. Nyní se ustupuje od tzv. slabikové (to jsme se učili my máma má mísu) a dává se přednost metodě, kdy se nacvičují jednotlivá písmena a rovnou se přechází na celá slova. Opravdu nevím, jak chlapec na tom je, ale musím upozornit, že škola má právo v první třídě do pololetí odložit školní docházku (ale jen v tom nejkrajnějším případě, což vy určitě nejste).
Mě fascinuje, jak na začátku první třídy se to tak pomalinku rozjíždí, děti si hrají, jakoby to tak mělo být stále. Ale pak se začnou „natvrdo“ učit a to je prostě problém. Příjde mi to jako najednou skok. Ale možná je to jen můj dojem.
Co se týče dovedností dětí v 1. třídě po třech měsících učení, tam právě ještě žádné velké učení není. Jenže pravda je, že ač se to oficiálně nevyžaduje, tak většina dětí umí aspoň trochu číst, než jde do školy. A ty co prostě neumějí, musí se vše učit, je toho nového hodně, a může to vypadat, že jsou pozadu.
A při dnešním trendu dávat polovině dětí odklad „jen tak, pro jistotu“ (a tudíž je jich tam velká část o rok starších, roumově vyspělejších),jsou pak ty děti, které nepostupují tak rychle, vlastně ve třídě jakoby méně bystré.
Nicméně, jak cvičit s dítětem doma čtení, to by asi měla říct přímo učitelka té mamince (Vaší kamarádce), ona ví nejlíp, jak se ve třídě to dítě projevuje.
Já bych to s tím čtením neuspěchala. Nám tak vznikl u dětí problém se „dvojím čtením“, že se hrozně rychle najelo na celá slova. To se pak špatně odstraňuje. Zůstala bych co nejdýl u slabik.
Ale jsem jen pozorovatel, nejsem učitelka.
Takže nejlíp Vám tu poradí odborný poradci a ostatní učitelé. :o)
Ahojky, nepamatuju si přesně, co všechno syn uměl v první třídě po třech měsících ( teď je ve třetí), ale myslím, že psát ještě ne a číst teprve slabiky a jednduchá slova ( táta, les, pes, kolo, sůl, pole…)
Koncem října měl angínu a to si pamatuju, že jsme pak doma doháněli a trénovali uvolňovací cviky a čárky:o)… číst se učili po slabikách z kostiček. Vůbec nepoužívali vystříhávaná písmenka…měli šest kostek, na každé straně napsané jeno písmeno a z těch pak skládal slabiky a slova.
Dobrý večer, nás škola čeká teprve „až“ za 2 roky. Ale co jsem slyšela, tak pomalu chtějí po dětech, když jdou do 1. třídy, aby už uměly číst a psát! To mi přijde dost hloupé! Co ty děti potom ve škole budou dělat? Vždyť se budou nudit a potom zlobit!! Mého synka neučím číst ani psát. Sice pár písmen pozná, ale to je zatím všechno. Nevím, možná za pár let, to píšu s nadsázkou, budou muset děti v 1. třídě mluvit ještě jedním světovým jazykem….
A jinak, jednomu dítku jde lépe to, druhému něco jiného… Já bych to zatím moc neřešila, i když nevím, jak to bude, až nastoupí náš kluk…. To budou nervy!!!