Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
MVD: Koktání
Maminky jak řešíte zadrhávání? Zatím se nám to stává jen na začátku věty,nebo jde jen o prodloužení prvních dvou písmen. Doktorka si myslí,že se mu to líbí,protože když ho na to upozorňuji snaží se mluvit normálně. Ale já nevím. Nemáme začít chodit na logopedii,a není to ve 3 letech brzy?
Určitě – co logopedka, to názor. V létě jsme byli u moře a byla tam taková mladá slečna, učitelka ze školky, prý se specializuje na logopedii. Dívala se na mě jako na nezodpovědnou matku, když zjistila, že naše dcera 4,5 roku ještě nechodí na logopedii. Taky jsme tam hned od září začali chodit (což bylo v plánu i bez názoru zmíněné slečny). Ta tvrdila, že nejlepší je začít ve dvou letech. Podle mého nesmysl. Je to individuální. Naše dcera ve dvou letech používala asi 20 slov. Mohla je na logopedii pilovat 🙂 Syn teď končí první třídu a půlka jeho spolužáků má vady řeči. To nás doufám s dcerou nečeká. Bude mít 6 let v lednu a už nám chybí jen r, ř. Ale pořád pilujeme l. Když si dá pozor, má l krásné, ale v běžné řeči ne.
zadrhává od začátku mluvení ,nebo s tím začal až nedávno?U nás s tím měl problémy syn,když mu bylo kolem 2,5 roku-v té době už uměl říkat správně všechny písmena,včetně r a ř ,mluvil ve větách ,ale protože rychleji mluvil než stíhal myslet,tak zadrhával.Byli jsme s ním u školní logopedky,pak i u klinické logopedky a radou bylo mluvit s ním pomalu,trpělivě čekat až se “vymáčkne“ nedokončovat slova a věty za něj,hodně zpívat a zkusit dechová cvičení.U nás to ale přešlo samo během asi 3 měsíců-prostě jak to přišlo tak to odešlo a jak jsem si našla na netu -bývá to v tomto věku poměrně časté.
Já nemám zkušenost s koktáním, ale mladší syn, teď 4,5 roku, špatně vyslovuje některé hlásky. Vzala jsem ho k logopedce, když jsem tam chodila s nejstarším, což je asi 3 měsíce zpět, a řekla mi, že pokud tvoří věty, je zatím čas. Že nejlepší čas, kdy jít k logopedce, je až tak od 5 let, aby s ní dítko vpohodě spolupracovalo. A hlavně že do té doby se to může samo srovnat. Taky jsem se bála toho zafixování, ale prý máme ještě vyčkat.
(Citováno od Kyller z 10.6.2015 09:16)
Koukám že co logopedka to jiný názor.Nám ve 4 letech řekla že jsme přišli akorát,že většina rodičů to řeší až u zápisů a pak se to jednak nestíhá a taky už to mají děti zafixované a hůře se přeučují.A to dcera mluvila pěkně,myslím jako ve větách,ale nešlo ji asi 6 písmen,ty jsme během cca 8 měsíců cvičením vypilovali a pak mluvila už správně.
Moc všem děkuji za rady
Já nemám zkušenost s koktáním, ale mladší syn, teď 4,5 roku, špatně vyslovuje některé hlásky. Vzala jsem ho k logopedce, když jsem tam chodila s nejstarším, což je asi 3 měsíce zpět, a řekla mi, že pokud tvoří věty, je zatím čas. Že nejlepší čas, kdy jít k logopedce, je až tak od 5 let, aby s ní dítko vpohodě spolupracovalo. A hlavně že do té doby se to může samo srovnat. Taky jsem se bála toho zafixování, ale prý máme ještě vyčkat.
Syn to taky někdy dělá, ale logopedka říkala, že je to proto, že chce honem něco říct a myslí mu to rychleji než mluví. 🙂
Pro tvůj klid, bych se klidně poradila s logopedkou, ale myslím si, že je zatím brzo něco řešit. Většinou se říká, že řečové problémy se řeší až od 4 let.
Ale nevím, k nám do školky má zítra přijít logopedka a bude si povídat i s těmi menšími dětmi. Tak jsem na to zvědavá.
Já bych zkusila alespoň konzultaci, když ne přímo s logopedkou, tak s pediatrem (klidně nejdřív jen mezi dospěláky, bez dítěte). Bála bych se, aby se vada neupevnila, to se pak odstraňuje mnohem hůře.
Známé syn krásně mluvil už od 2 let, jen mu dělalo problémy R (klasicky “rrrráčkoval“). Na tříleté prohlídce si prý pediatrička ťukala na čelo “maminko, co blázníte, vždyť jsou mu teprve 3 roky“, takže si logopedii nechala rozmluvit, i když se bála zafixování stavu. Bohužel, na její obavy došlo, a problém se nedařilo odstranit ještě v 11 letech (ve spolupráci s logopedií) – při cvičeních to šlo, v normální řeči ne. Nakonec se ale kluk dostal na víceleté gymnázium, a tak si s ním maminka promluvila ve stylu “dovedeš si představit, jak se Ti budou noví spolužáci smát, až se budeš představovat“ (ve jméně i příjmení měl R několikrát), a bylo to.
Syn zadrhával tak, že opakoval poslední slabiku. Snažili jsme se, aby se v klidu vymáčkl. Stávalo se mu to jen někdy-tedy často, ale ne pořád. Na logopedii jsem šli až v pěti letech, kromě toho zadrhávání uměl krásně vyslovovat všechny hlásky. Dostávali jsme dechová cvičení. Po dvou měsících začal syn hrát na flétnu, řekla jsem si, že jako dechové cvičení to postačí (nic jiného nám totiž paní logopedka neporadila). Časem to zadrhávání vymizelo samo.
Dcera na rozdíl od syna vyslovovala dost špatně, na logopedii jsme šli až v 4,5 letech. Teď bude mít 5,5 a ještě nám chybí R, Ř. Sice jsem se setkala s názory, že se má na logopedii jít dřív, hned ve dvou letech, ale nevím, co bych tam s dcerou dělala. Ve dvou letech nemluvila vůbec, ještě ve 4 letech odmítala mluvit s kýmkoli cizím. Na vašem místě bych počkala, co to udělá. Děti mívají různá období a “zlozvyky“ v mluvení.