Provozujeme:     České-soutěže.cz     KrálovstvíLátek.cz     Termofor.cz 
Přišli jste jen na čumendu? ...i vy můžete být součástí všeho, co tu vidíte... stačí se zaregistrovat.

Diskutárna

Diskutárna » Děti » Vzdělání, škol(k)a » Známkování = motivace × zbytečnost?



Známkování = motivace × zbytečnost?
PetraPetra
3.6.2014 v 8:36:55

Včera večer jsem na EDUin narazila na čerstvý článek Snaha o jedničky brání dětem v učení o tom, že známkování je pro studenty spíš demotivační. Kdysi jsme tu na tohle téma už diskutovali, proto jsem si článek se zájmem přečetla (týká se teda hlavně středoškoláků) a zajímalo by mě, jak to vidíte vy (třeba i s odstupem času)?

K čemu jsou z vašeho pohledu známky důležité/užitečné?
Nebylo by jednodušší rozlišovat, jen jestli student zvládl nějaké předepsané učivo a může na ně v dalším ročníku navázat? Nebo by bez známek vznikl totální chaos, nikdo by se nic neučil atd.?

…neustrnout ;-)

Stránky: [1] 2
Dommie
8.6.2014 v 9:09:53

Bez známek by hlavně vznikl velký problém v tom, do jaké míry to student musí umět, aby se dalo říct, že může do dalšího ročníku a tím by pak vznikaly rozpory i mezi samotnými studentny typu: “ona ti uznala tohle a mě támhleto ne a to je strašný, já kvůli tomu nemůžu dál…“ Na druhou stranu souhlasím s tím, že známky jsou demotivační. Studentům je v dnešní době stejně jedno, co budou mít za známku a dost často je to i vinou na straně učitele.

PetraPetra
6.6.2014 v 11:11:11

Jé, koukám, že jsem úplně přehlídla ten poslední komentář :-)
Nedávno jsem četla, že podobně funguje škola na nižším stupni v Anglii. Všechno je údajně postavené právě na takových projektech, takže nemají jednotlivé předměty zvlášť, ale učí se všechno dohromady na jednom tématu (to je taky na týden). Přišlo mi to zajímavé a ne tak odtržené od reality, jako to bývá často u nás.
Ale nevím, jestli to tak mají plošně, nebo to byly taky zkušenosti z jedné konkrétní školy.
U nás mívají občas projektové dny, kde jsou taky jednotlivé předměty mezi sebou provázané nějakým tématem, ale bývá to jen nárazově.

…neustrnout ;-)

MarinadaMarinada
5.6.2014 v 13:34:18

Jediný pozitivní dojem byl asi to, že se zrovna trefila do “farmářského“ týdne, tak tam byl celou dobu vystavený malý model farmy a kolem toho plastová zvířata.
A já se ohledně toho dozvěděla, že celý ten týden se všechny předměty točily jen kolem té farmy – děti se učily anglicky ta zvířátka, pak holandsky, jak se to píše, pak v jiném předmětu, čím se živí, pak je různě počítali, atd., to mi přišlo super.

PetraPetra
5.6.2014 v 11:29:07

Marinado, to musela být A. fakt nadšená :-) no ale i tak se zeptám – odnesla si z té holandské školy nějaké pozitivní dojmy?

…neustrnout ;-)

MarinadaMarinada
4.6.2014 v 13:58:54

Petro, do školy tam A. nechodila.
To byla jen taková “vydařená“ akce přítelovy exmanželky. Myslela si, že každé dítě je jako jejich holčička (=miluje školu, děti a společnost), tak ještě než nás poznala, připravila pro A. “úžasné“ překvapení = domluvila s učitelkou, že A. může chodit celé jarní prázdniny, kdy jsme byly v Nizozemsku, s jejich dcerou do školy :-D :-D :-D
No přiznám se bez mučení, že jsem tenkrát A. normálně uplatila velkým plyšákem, aby aspoň jednou do té školy šla…ale pak už jsem jí tam znovu nedostala :-)
Ale to už je tak 4-5 let. Do té školy jsem se šla několikrát podívat i já. A taky jsem viděla ten jejich “report“ s procenty a slovním hodnocením a nadchlo mě to, to by se mi moc líbilo.

PetraPetra
4.6.2014 v 13:39:37

Marinado, ona tam A. chodila i do školy? To jsem nějak zazdila…
Jinak díky za pátrání ;-) Ono u nižších ročníků to nejspíš stejně bude tak, že když nejde jedno, je problém i s druhým. Ale třeba na středních školách už si to dovedu představit, že by to fungovalo tak, že se z každého předmětu (ne)postupuje zvlášť, takže v tom, co studentovi sedí, se dostane mnohem dál než v něčemu, co je mu cizí. Možná by tam mohlo být nějaké stanovené minimum, co je potřeba absolvovat.

…neustrnout ;-)

MarinadaMarinada
4.6.2014 v 11:26:34

Tak jsem to našla na internetu a dočetla jsem se, že tým učitelů se rozhoduje, zda je žák způsobilý postoupit nebo ne. Takže nejde, že by žák nepostoupil jen z jednoho předmětu a z ostatních ano. Ono by to asi ani technicky nebylo možné, protože ty skupiny fungují jako u nás třídy. No ale taky jsem se dočetla, že pro Nizozemsko jsou typické ohromné školy s tisíci žáky a já byla s dcerou ve vesnické škole s pár žákama a brala jsem to jako normu, takže asi ty moje informace budou taky trochu zkreslené :-)

MarinadaMarinada
4.6.2014 v 10:37:52

Petro, zeptám se na všechno (dnes nebo zítra), otázka je, jestli se něco dozvím :-)
Naše Áňa od malička ležela ve zvířátkových encyklopediích a má v tomhle směru nadstandardní znalosti, tak jsem se pak někdy ve 3.třídě v duchu vztekala, když přinesla z testu o zvířatech dvojku (přitom jsem si jistá, že toho věděla víc než paní učitelka, jen se spletka a místo chladnokrevní napsala studenokrevní). A to nás nějak zlomilo, už se dcera učí opravdu jen to, z čeho se známkuje a ve volném čase si studuje to, co jí zajímá. Nebo můj synovec – ten je opravdu úžasný na počítače, odmalička borec. No a z výpočetní techniky má na vysvědčení pravidelně dvojku. Tak člověk pak rezignuje a oddělí školu+známky od znalostí a všichni jsou nejspíš spokojení, i když je to smutné. Už se kvůli tomu nerozčiluju.

PetraPetra
4.6.2014 v 10:01:07

Marinado, díky :-) Já se kdyžtak zítra připomenu, fakt by mě to zajímalo. Pokud opakují jen ten jeden předmět, tak bych ještě byla zvědavá, jak to mají zmáknuté organizačně :-) – ale to nech zase třeba na příště, ať neřešíte jen moje zvědavé dotazy ;-)

K té motivaci – na Aničku známky motivačně působí hodně, ale obávám se, že tahle motivace stejně není nijak extra přínosná. Ona to má přesně tak, jak je popsáno v článku – důležité je nedostat blbou známku, což je pro ni i dvojka, takže je vlastně namotivovaná až až. Jenže to jaksi přijde vniveč, protože se učí právě podle téhle motivace – tak, aby dostala 1, ne proto, aby se něco dozvěděla, takže to, co už pak nepotřebuje (nebo usoudí, že potřebovat nebude), automaticky pouští z hlavy.

…neustrnout ;-)

MarinadaMarinada
4.6.2014 v 9:50:05

Petro, to nevím a zajímalo by mě to taky. Pokud nezafunguje skleroza, tak se večer zeptám a dám vědět :-)

Stránky: [1] 2



Co nového na VD?

  • Védéčkoviny - přehled VD událostí uplynulého týdne.
  • Nové diskuze za posledních 7 dní
  • VD S.O.S. aneb Pomóóóc, já se tu nevyznám
  • KLUBko - uživatelský účet



    Zaregistrovat se
    Zapomněl/a jsem heslo

    Přečtěte si nové komentáře

    Nepřehlédněte

    Náš tip

  • Těhotenství týden po týdnu a vše o těhotenství na webu Rodicka.cz.
  • Školní batohy pro prvňáčky i studenty. Výběr aktovek, tašek a školních potřeb, odborné poradenství.

  • děti, komunikace, výchova dětí, výchova dítěte, výchova, rodiče, dětství, rodičovství

    © 2004 - 2016 VašeDěti.cz - Mgr.Petra Vymětalová. | ISSN 1801-2892 | Právní ujednání | | Redakce | Užitečné odkazy TOPlist