Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jazykové kroužky v MŠ
Ahoj,
dělám teď výzkum v rámci své bakalářské práce a zajímaly by mne Vaše názory na jazykové kroužky v MŠ u nás v ČR.
Já sama si totiž nejsem jistá, jak moc to pro děti prospěšné je, nebo není a jako učitelka MŠ bych v tom chtěla mít pevný názor. Pokud máte chvilku času, vyplňte mi, prosím, krátký anonymní dotazník na této adrese:
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=cHNaRzBzVWl6UkRyeFYxZEVfNmctZHc6MA
a pokud vám tam bude nějaká otázka chybět, nebo byste mi chtěli napsat svou zkušenost, budu ráda i za diskuzi přímo tady.
Předem moc děkuji
Jee, já úplně koukám jaký jsou dnes vymoženosti. Můj syn půjde sice do školky až za rok a půl, ale jsem taky pro ten názor, když dítě chce a baví ho to, tak proč ne? Za mě se jazyk začal vyučovat až v 5 třídě. Mohli jsme si vybrat, jestli Nj, nebo Aj. Ani žádný kroužky na školách nebyly. Teda aspoň na tý naší ne:(.
Starší syn,který je předškolák,má ve školce angličtinu.Nemají žádnou lektorku,jen místo spaní se učí nějaká anglická slovíčka.Doma jsem mu v necelých třech letech sama nějaké slovíčka povídala a zapamatoval si je až do dneška.Proto jsem požádala paní učitelku,jestli by ho do angličtiny vzala.Moc nechtěla,jelikož chodí do logopedické třídy,tudíž nezvládal ještě písmenko R a Ř.Nakonec řekla,že to s ním zkusí a uvídíme.Nechali ho tam a on je nadšený.Když je nemocný,tak je mu nejvíce líto,že nebude mít anglinu.Teď se i R naučil používat po všech písmenkách a Ř začíná zvládat taky.V angličtině umí nějakou písničku,i básničky a jinak barvy,zvířata,věci,lidi..Ale mám s tím trošku problém já,jelikož se orientuji spíše v americké angličtině,ale to vůbec ne nějak dobře,žádné zkoušky za sebou nemám a britská angličtina je trochu jiná na akcent,tak mi kolikrát nesedí,když něco řekne,ale neopravuji ho,jelikož mu nechci plést hlavu.Chodí ještě do kroužku fotbalu,ale myslím,že v tomhle dlouho nevydrží,protože tam chodit nechce.Mysleli jsme,že se potřebuje nějak vybit,ale tenhle sport pro něho nebude asi ten pravý.Doma na trávníku to vypadalo jinak,ale mezi klukama se drží dále od balonu,protože se bojí nějakého úrazu.To jsem ale odbočila od tématu.Manžel mluvil se spolužačkou,která vyučuje na základní škole a je toho názoru,že děti v MŠ si mají hrát a nechodit do kroužků,protože toho si užijí v životě ještě dost,ale toho beztarostného hraní právě ne.Já osobně si myslím,že pokud to ty děti baví,tak proč to nezkusit.Není to žádné zkoušení,keré provází stres,jen hraní se slovíčky,v jiném jazyce.
Děkuji všem za vyplnění dotazníku. Jelikož mám respondentů již dostatek a další nepřibývají, dotazník jsem již uzavřela a začnu teď pracovat na zpracování dat (čeká mne celkem slušná makačka 😉 ). Budu ale samozřejmě ráda, když se tady bude dál debatit o tom, jestli jazykové kroužky v MŠ ano, či ne, nebo celkově o dětech a cizích jazycích.
Já osobně si myslím, že jazykové kroužky v MŠ v té podobě, jakou mají dnes, jsou k ničemu a pokud je vedou učitelé, kteří mají špatnou výslovnost, může to akorát uškodit.
Navíc jsem přesvědčená, že děti by si měly především opravdu hrát a ne trávit dětství povinnostmi a úkoly, kterých budou mít do konce života ještě mnoho. Měly by si hrát spontánně, zapojovat fantazii, hrou si “ohmatávat“ svět kolem sebe. Ne, být manipulovány do konkrétních rádoby “her“, které pro nás dospělé mají (narozdíl od těch opravdových) nějaký “vyšší smysl“. Takže já říkám všeobecně – kroužky v MŠ ne, a pokud ano, v rozumné míře a pouze při zájmu dítěte. 😎
Ahoj, můžou být děti, které to baví už v tomhle věku, ale já bych to udělala tak, že bych dítě zkoušela nejdřív učit sama (barvy, zvířata,… to myslím, že zvládne každá matka) a pokud to dítě nějak chytne a chtělo by se učit víc a víc, tak bych ho do kroužku přihlásila.
Takže za mě ANO pro dítě, na kterém je vidět, že chce
a NE pro dítě, které by radši chodilo jinam. Jinak je to dobrá věc už v tom, že je ta možnost.
(Ale já bych uvítala nějaký automobilový kroužek, to by byl malý štěstím bez sebe, protože furt studuje v časopisech rozebrané auta:-)))
VlaďkaJ
Já jsem pro, oba synové začali s angličtinou už v MŠ. starší pokračuje zájmovou ve škole – je ve druhé třídě a od první třídy jí ve škole mají. Začali dokonce už i psát, doma je schopný se mnou mluvit a reagovat na otázky.
Mladšího jsem chtěla přihlásit na kurzy What is English? – ten byl bezvadný s rodilou mluvčí, jenomže jsem byla jediná, kdo do toho chtěl investovat 5000,- Kč. Teď je učí maminka, která učí děti a zároveň studuje, syn si hodně pamatuje a líbí se mu to. Naučili se spoustu básniček i písniček, za mě ANO – jak ale píšete, nejdříve je důležité zvládnout výslovnost v češtině
Můj nejstarší syn měl taky v MŠ angličtinu – s šikovnou schopnou lektorkou, měli to velice zábavnou a hezkou formou (jako rodiče jsme byli párkrát pozváni na hodinu)… ale řekla bych, že to bylo celkem k ničemu. Pak měl AJ stejně až ve 3. třídě, takže byť pak navštěvoval kroužek i ve škole, nic moc se nenaučil, bohužel. Teď je v 7. tř. a Aj zvládá, ale i přesto mu občas dělá problémy – stále oscilujeme mezi 1 – 2. Je pravda, že jsem si od toho asi slibovala více. Dnes už bych dítko na předškolní Aj asi nedala, pokud bych opravdu nechtěla, aby navštěvoval intenzivnější kurz bez ohledu na tempo výuky ve škole.
Jistě, něco jiného by bylo, kdyby měly děti ájinu už od první třídy, to bych neváhala. V mladším věku se jazyky určitě učí nejlépe – ale musí mít návaznost a nepřerušovat.
Ještě k financím.ve školce jsme platili 200 měsíčně,knihu,Cd s písničkama jsme dokupovali zvlášť,cenu už nevím,ve škole to pak převzala jiná firma a na pololetí stál kroužek 2500.Efekt nic moc:-(
Dívám se,že nejsem přihlášená-Zuzina
U nás na severu Teplice a okolí, byla taky ájina pro předškoláky pro ti, co umějí hezky vyslovovat, jak píše Martaska. Ela tam chodila, protože jsem věděla, že až půjde do školy, mají tam ájinu hned od první třídy, tak bude trošku umět. Taky to měli v podobě her, barvičky, rodina, zvířátka… Stálo to myslim cca 150 na rok. Ale myslim si, že je to lepší když hned navážou na ájinu v první třídě než potom až ve 3. jak je to u některých škol, to si to děti těžko horko vzpomenou. A dle mého názoru s jazykem začít co nejdříve, tím líp ne? Vim to dle sebe, když z ájiny mám já ve škole… no dost ošklivé známky a to ji mám už několik let.. ostuda jsem!
martasko, to jsou trochu jiné peníze než co vím u nás tady to je 1000 na pulo roku, je to sice dvákrát týdně ale je to pro některé rodiče ve školce dost….
zuzi napsala jsi to s těma písničkama pěkně oni opravdu nevědí co zpívají,ale asi je fakt, že kdyby někdo doma plynule mluvil tak to je o něcem jiném…
Moje dcera navštěvovala angličtinu ve školce jako předškolák,s tím,že jsem doufala,že jí to později ve škole pomůže.ale i když pokračovala v první třídě dle mého jí to nic moc nedalo:-( Přikláním se k názoru Bamisky.Ve druhé třídě tedy nechodila a teď ve třetí ji má povinnou a je na stejné úrovni jako ostatní děti co v kroužku pokračovali.Možná by to bylo jiné pokud by aktivně angličtinu používala,tedy spíše pro děti z dvoujazyčných rodin.Proč je to pro ni důležité jsem jí musela vysvětlovat,aby vůbec měla zájem se učit cizí jazyk a ve školce sice hrou,ale přesto.. pokud zpívá anglicky písničky,ale neví obsah,tedy co zpívá není splněný účel-naučit se anglicky,to si může zpívat s CD.Stejně se s angličtinou setkává,,na každém rohu“,ale pochopit a používat ji bude,až se ji prostě naučí..Toť můj názor:-(
Nevím, proč bych měla kohokoli za názor křižovat 🙂 Dělám výzkum, jak to vlastně je, takže nejsem nijak předpojatá. Potřebuju každý názor – ať kladný, nebo záporný. Samozřejmě sama za sebe mám určité stanovisko a díky vám, kteří mi dotazník vyplníte a napíšete mi sem své názory, nebo zkušenosti, mohu zjistit, jestli se mýlím, nebo naopak. A pokud se mé hypotézy vyvrátí, bude to alespoň zajímavější práce 😀
Jinak, já zatím svůj názor nechci zvěřejňovat, abych nikoho neovlivňovala, ale až to uzavřu, tak sem ráda dám i svou zkušenost a svůj názor. (a pak budu doufat, že nebude křižovat někdo jiný mne :))
U nás je angličtina pro předškoláky. Můžou tam chodit jen děti, co umí dobře “česky“, tzn. že dobře vyslovují a nemají žádné problémy s mluvou. Na konci roku měli malou ukázku toho, co se naučili a byla jsem docela překvapená, nedají tedy dohromady sami větu, ale uměly písničky, básničky a spoustu slovíček – zvířátka, ovoce, barvy, hračky, atd. Učí se formou her a já to neberu tak, že se tam naučí řeč, ale že si nenásilnou formou zapamatují pár slovíček, což jim podle mě nemůže uškodit.
Platí se 200,- Kč za celý rok, mají to 1x týdně.
Ve škole mají angličtinu v družině pro 1. a 2. třídu, je to podobnou formou, platíme 20,- Kč měsíčně.
nějak pro to nejsem, doufám, že mě za to neukřižujete!!! jednak si myslím, že to je docela velké vyhánění peněz z kapes rodičů, kamarádka to učí ve školce a když jsme se o tom bavili tak z těch co tam maminky nahlásily tak jich to minimum zvládá a celkově to nějak nehodnotila dobře….nevím myslím, že v dnešní době je to ambice rodičů mít nabušenej progrem kroužkama..naše Hanička chodí….nejsem proti kroužkům,ale myslím uváženě a ve školce toho mají podle mě hodně zpívání, malování, čtení, cvičení,…no ale co se s tím nadělá doba si to žádá