Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Hasiči a vše kolem nich
V průběhu jiné diskuse mne napadlo, že by možná někdo z vás uvítal přiblížení světa hasičů, případně vysvětlení či odpovězení některých otázek.
U Sboru dobrovolných hasičů jsem přes 10 let, momentálně vedu kroužek Přípravky (děti 3-6 let) a Mladých hasičů (6-11 let), s družstvem žen jezdíme na závody a 2 roky jsem instruktorem preventivně výchovného programu v oblasti Požární ochrany a Ochrany obyvatelstva, známého pod názvem Hasík.
Tudíž, máte-li jakékoliv otázky, sem s nimi, na všechny se pokusím najít odpověď.
A aby řeč nestála, mám hned dvě otázky:
– Máte ve svém okolí kroužek mladých hasičů? Pokud ano, znáte jeho činnost a jak se vám líbí?
– Setkali jste se vy nebo vaše děti s Hasíkem? Kdy a kde? Líbil se vám?
koukám, že několik fotek se neobjevilo
a taková perlička, děti při rozdělování ohňů na dobrý a zlý:
“Řekněte mi příklad, kdy se ze zlého ohně stane dobrý.“
..
..
“Prosím, když shoří lednička a přitom se upeče krůta, která v té ledničce byla“
Petro, to je naprostá pravda, proto my máme každou kategorii zvlášť, ono jen zabavit 10 prcků do šesti let dá pěknou fušku.
U nás v kraji je minimum přípravek, a protože jsme zahálet nechtěli, jezdíme do jiných krajů a dětem se ukázky moc líbí.
Já si osobně myslím, že nejvíc záleží na osobnosti trenéra – když chceš, dají se i značky učit zábavnou a akční formou (my hrajeme třeba “semafor“), ale chce to přípravu a hlavně chuť něco ty děti naučit. Pak jsou ale disciplíny, které se jinak než neustálým cvičením naučit nedají – třeba uzle, naše děti je komplet přes prázdniny zapomněli.
Jestli ho to alespoň trochu bavilo, třeba se vrátí až bude větší, několik lidiček z výjezdového družstva se po letech vracelo.
Aby jednotlivý instruktoři mohli správně a účelně předávat své znalosti dál, je nutné je na tuto činnost připravit, což je jedním z úkolů programu Hasík.
Jednotlivá témata z oblasti požární ochrany jsou uzpůsobena pro určitý věk žáků především druhé a šesté třídy základní školy. Látka se dá upravit však i pro mladší či starší děti – chodíme do školek či středních škol.
Základní témata jednotlivých hodin jsou:
„Nauč se přivolat pomoc“, „Co dělat, když hoří u nás doma“, „Co dělat, když na mě hoří oblečení“, „Zásady první pomoci při popáleninách“, „Co je to varovný signál a co dělat, když jej uslyším“, „Co dělat, když bude nařízena evakuace“, „Jak se budu chránit při úniku nebezpečných látek“, apod.
Látka je rozložena do dvou hodin, kdy instruktoři dochází do příslušné třídy, plus doplňková hodina přímo na hasičské stanici, kde si nejen zopakujeme probrané, ale děti uvidí v praxi kam se dovolají, nebo jak vypadá zařízení stanice a budou si moct osahat některá auta, apod.
Několik ukázek z hodin:
jak vypadá hasič
http://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/6302_666508490041509_1746166638_n.jpg[img]
nauč se správně telefonovat
http://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1001854_668504426508582_1752670494_n.jpg
co dělat, když se vzbudím a v místnosti je kouř
společné foto na stanici
Syn chodil k mladým hasičům 3 roky, ten poslední rok už ho nebavil-protože se tam často nudil-počítám, že je těžko zabavit, zároveň +-8 mileté dítě a zároveń třeba 15ti leté není to u nás nějak rozdělené, i když na chvilku to funovalo (přes zimu), ale pak to zase spojili. Nevím, prý tam byla nuda (také ho asi nebavilo pořád si jen dokola opakovat ty symboly a co se čím hasí, ven prý chodily také čím dál méně), údajně tam často jen dlouho, dlouho seděli a nic nedělali (nevím)…už ani nejezdili na závody nebo jen velmi velmi zřídka (ale za to prý mohlo nějaké přeskupení v kraji a ta část, kam jsme spadli, toho pořádá minimum)…nevím, možná to bylo i tím, že mu nesedl nový velitel (a jeho způsob), dříve je měl takévý mladý kluk, tak to bylo asi takové akčnější. Každopádně zažil tam i spostu srandy- třeba koupání v oblečení a stříkání hadicema v parnech (šel domů úplně celý mokrý) nebo víkendový tábor…
Mě teda osobně dost vadilo, že naše hasičárna je kuřácké prostředí, takže to tam je prolezlé všude, i když v té místnosti se přímo nekouří (alespoń snad v případě, když tam byl kroužek), když jsme byli pozváni na nějaké zasedání, tak jsem tam kvůli tomu nemohla vydržet :-(, a také od těch pubert´áků odchytával lecos, což se mi samozřejmě také moc nelíbilo.
1. nevím o žádném kroužku
2. slyším o něm poprvé, tak jsem koukla na stránky a jediné, co jsem z toho pochopila, že vychovávají instruktory PO pro ZŠ, SŠ – mají na to akreditaci od MŠMT. K jiné souvislosti s dětmi a jejich “vzděláváním“ v oblasti PO jsem z těch stránek nedošla.
V průběhu jiné diskuse mne napadlo, že by možná někdo z vás uvítal přiblížení světa hasičů, případně vysvětlení či odpovězení některých otázek.
U Sboru dobrovolných hasičů jsem přes 10 let, momentálně vedu kroužek Přípravky (děti 3-6 let) a Mladých hasičů (6-11 let), s družstvem žen jezdíme na závody a 2 roky jsem instruktorem preventivně výchovného programu v oblasti Požární ochrany a Ochrany obyvatelstva, známého pod názvem Hasík.
Tudíž, máte-li jakékoliv otázky, sem s nimi, na všechny se pokusím najít odpověď.
A aby řeč nestála, mám hned dvě otázky:
– Máte ve svém okolí kroužek mladých hasičů? Pokud ano, znáte jeho činnost a jak se vám líbí?
– Setkali jste se vy nebo vaše děti s Hasíkem? Kdy a kde? Líbil se vám?