Přihlásit se
VašeDěti.cz

VašeDěti.cz

  • Domů
  • Magazín
    • Volný čas
    • Výchova
    • Vzdělání
    • Vaše příběhy
    • Pohádky a povídky
    • Rodina a domácnost
    • Těhotenství
    • VD tipy
    • Výživa
    • Zdraví
  • VD speciály
    • Velikonoční speciál
    • Rodinná dovolená
    • Škol(k)a volá
    • Vánoční speciál
  • Ke stažení
    • Jak nepřijít o nervy, když se pustíte s dětmi do tvoření
    • Originální dárky od dětí
    • Velikonoční vajíčko 20× jinak
    • Adventní kalendáře, věnce a svícny
    • Adventní dárky 2013
    • Adventní kalendář 2019
  • VD novinky
  • Prodiskutováno
    • Děti
    • Rodinná (i jiná) témata
    • Poradny
    • VD + KLUBko
    • TAM-TAM
  • Soutěže
    • Aktuální soutěže
    • Vyhodnocené soutěže
    • Další internetové soutěže

Archiv diskuzí

Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.

Vychováváme generaci slabých idiotů?

Níže uvedený článek mi přišel mailem. Plně s ním souhlasím. Škoda rány, která padne vedle, když je na místě. Dva mladiství dohnali dospělého člověka k sebevraždě, ale nic jim nehrozí, nic se jim nestane. Mohou mít pocit, že “zvítězili“.

Vychováváme generaci “slabých idiotů“ ?
Autor: Marek Skřipský | Publikováno: 4.2.2009 | Rubrika: Kulturní válka

O zoufalém činu jistého učitele, kterého dva spratci (dámám se omlouvám, ale slušnější výraz s těmito školáky odmítám spojovat) dohnali svým bezohledným chováním k sebevraždě, asi slyšel téměř každý. Původně jsem o souvislostech problému psát nechtěl, už jen kvůli klidu pozůstalých i zemřelého – nicméně to co se stalo, ve mne vyvolalo mnoho asociací, o které bych se s laskavým čtenářem rád podělil.
I proto následující článek nebude monotematický. Rád bych na pozadí tragického příběhu formuloval několik myšlenek ohledně aktuálního stavu výchovy a vzdělávání. Za případné poznámky v diskusi budu velmi vděčný.
Většina měřítek mě stále řadí do „mladé generace“, byť už do její horní poloviny. Komunistické školství jsem prakticky nezažil (listopad 1989 mě zastihl jako prvňáčka) a tak nemohu snad být obviňován z toho, že chci zpět nějaké rudé pořádky, které z žáků dělaly manipulovatelnou masu. To opravdu nechci, přesto si však myslím, že liberální trendy v českém školství již překročily nejen mez obecné prospěšnosti, ale místy i únosnosti.
Nebyl jsem vzorné dítě, spíše naopak. Už na základní škole mě stíhaly třídní a ředitelské důtky, většinou za nějaké ty klukovské rvačky, vykřikování a tak podobně. V šestnácti jsem se poněkud zklidnil, nicméně ještě předtím jsem se v prvním ročníku gymnázia stihl „zapsat“ trojkou z chování, poté co se nám s kamarády na výletě vymkl z rukou alkoholový dýchánek. Proti tomu, co čím dál častěji slýchám dnes, si ale připadám jako učiněný andílek. Často jsme se jako kluci prali, ale naše jednání oproti dnešním „prohřeškům“ v sobě neslo podstatně méně zákeřnosti a zbabělosti. Dnes mám spíše dojem, že dětičky se bojí jít do konfrontace, kde jim hrozí nějaký ten šrám a tak dusí podstatně slabší spolužáky, provokují učitele, kteří „na ně nemůžou“ a obecně se uchylují k podpásovkám. To, co bylo za nás považováno za projev „srabství“ (terminus technicus z let mé povinné školní docházky), dnes část školáků (zdaleka ne všichni), považuje za „rebelství“.
„Seber si to sám, šmejde“ opáčil patnáctiletý spratek na učitelův požadavek, aby si posbíral nepořádek na své lavici. Učitel jej za to – z mého pohledu naprosto oprávněně – profackoval, načež ublížený grázlík uraženě opustil hodinu. Druhý spratek vše nahrál mobilním telefonem a zveřejnil na internetu.
Něco podobného se přirozeně může stát, neboť každé společenství v sobě zahrnuje jistý procentuální počet kreatur, nicméně průběh okolností po zveřejnění nahrávky mě šokoval. Popotahován byl totiž namísto spratků samotný učitel. Od rodičů zfackovaného školáka chodily stížnosti, učitel byl donucen se omlouvat, škola vyjadřovala lítost nad „pochybením“… a já nevěřil vlastním uším.
Proti učiteli byla téměř vedena mediální kampaň, uražený spratek si hrál na chudinku, která dokonce kvůli „brutalitě“ učitele musela změnit školu a vedení školy se ještě kaje, místo, aby se vší rozhodností hájilo skutečnou oběť, tedy dehonestovaného pedagoga. Vedení, které se za svého kolegu není schopno v podobné situaci postavit a nechá věc dojít až k „řešení provazem“, zasluhuje pohrdání.
Dámy a pánové, osobně si myslím, že pokud nám ještě zůstal rozum, musíme učitelovo „napadení žáka“ vnímat jako v dané situaci naprosto adekvátní čin. Po takové větě považuji za plně přiměřené chytnout spratka pod krkem a vrazit mu pár poctivých facek. Následně by ještě měla být „zbitému školákovi“ napařena neomluvená hodina za svévolné opuštění třídy.
Pojmu – li celou situaci poněkud všeobecněji, pak musím říci, že už se mi zajídá neustálé tlachání o tom, že žák je učiteli partnerem a kamarádem. To platí částečně pro vysokou školu, velmi omezeně to může fungovat ve středoškolském procesu, ale na základní škole něco takového nemá absolutně co dělat. Učitel je především nadřízený – na všech stupních vzdělávání, tedy určitá autorita. Nemusím ho mít rád, ale měl bych v jednání s ním dodržovat určité formální znaky. Tykání a nadávání do šmejdů mezi ně nepatří.
Mimochodem, všimli jste si, že zatímco jméno nešťastného pedagoga bylo ihned uveřejněno většinou médií, jména spratků jsme se nedověděli ? Jsou totiž ještě nezletilí, mají svá práva a zveřejnění jejich jmen by poškodilo jejich citlivé duše. Vítejte ve zvrácené realitě.
Z vlastní zkušenosti vím, že je možné mít k učiteli dobrý vztah a zároveň ho brát jako autoritu. Jen v nejlepším vzpomínám na našeho gymnaziálního zeměpisáře a tělocvikáře, pana profesora Hýžu (zdravím, pokud čtete tyto řádky, pane profesore), se kterým jsem si párkrát zašel po škole i na pivko, ale vždy to pro mě byl maximálně respektovaný „pan profesor“. Ve školství zkrátka existuje jistá hierarchie, jejíž principy musí být dodržovány a vymáhány, pokud nechceme mít ze školy…. Však víte co.
Ze všech stran se na mě valí názory o nepotřebnosti „biflování“ a naopak „rozvoji osobnosti“ studenta. Tento přístup považuji za sebevražedný, protože produkuje zejména sebevědomé blbce, kteří budou s výrazem odborníka žvatlat pitomosti na úrovni opileckých tirád ze čtvrté cenové. Pokud chci se svým vyučujícím diskutovat kupříkladu o správnosti či nesprávnosti bombardování nacistického Německa, pak musím mít „nabiflovanou“ strategii spojeneckého letectva, průmyslovou situaci „Třetí říše“ a vědět o základních souvislostech. Tolik vychvalované „vyhledávání informací“ na internetu je naprosto nedostačující.
Sám jsem na gymnáziu často polemizoval s třídním profesorem. Učil nás češtinu v kombinaci s dějepisem a mne historie i literatura vždy velmi zajímala. Pan profesor vzájemnou debatu připouštěl zejména ze dvou důvodů – k problematice jsem měl „nabiflovánu“ solidní informační základnu a své poznámky jsem vyslovoval s veškerou formální slušností a respektem k jeho postavení. Má osobnost tím nijak dotčena nebyla.
V dnešním pojetí, totiž „rozvoj žákovy osobnosti“, znamená odbourávání pravidel slušnosti. Spratek s čerstvě nabytým občanským průkazem tedy může učitele celkem bez problémů nazývat šmejdem, ovšem pokud mu pedagog „střihne výchovnou“, vrhají se na celou věc média a nafukují zanedbatelný incident do absurdních rozměrů. Dětičky jsou vlastně chráněny. Mají svá neporušitelná práva, která jim zaručují rozvoj osobnosti. Chovají – li se jako dva výše zmiňovaní spratci, musíme pro ně mít pochopení, neboť rozvíjejí svou osobnost.
Ministr školství, Ondřej Liška, se nechal slyšet, že se s liberálními trendy ve školství musíme smířit a přizpůsobit jim systém výuky. To mě nepřekvapuje, protože od Strany Zelených se konstantně nedá očekávat nic dobrého. Ovšem když i někdejší stínový ministr školství za ODS doporučoval zrušit vstávání studentů a nahradit ho podáním ruky s pedagogem, domníval jsem se, že obě strany patrně fúzovaly.
Osobně zastávám poměrně pesimistickou teorii, že naše (post)západní společnost si již několik let vychovává do budoucna generace „slabých idiotů“. Generace které – zjednodušeně řečeno – nesportují a nečtou. Obojí je přitom nesmírně důležité. Četba rozšiřuje obzory a vytváří slovní zásobu, sport zvyšuje fyzickou kondici, přičemž zároveň nutí člověka dodržovat určitou disciplínu. I proto jsme byli s bratrem k oběma činnostem vedeni. Dnes ovšem kolem sebe vidím všudypřítomné tažení proti „biflování“ a proti „přetěžování dětí“. Hloupá tvrzení, že tělocvikář páchá na dítěti násilí když ho učí proti jeho vůli kupříkladu kotoul nazad jsou dnes poměrně častou tezí nejrůznějších „expertů“.
V kombinaci s neustálým vysedáváním před počítači a osvojováním si jakéhosi podivného zkratkovitého jazyka – „PCspeaku“ se nám před očima vytváří neradostný obraz : Fyzicky slabý hlupák se sklony k citové plochosti. Jedná se o nejhorší trojkombinaci ze všech možných. Jedinou výraznou předností takto vychovaných generací pak zůstává nadprůměrná znalost používání IT technologií. Není to poněkud málo ? Důkazem budiž opticky rostoucí počet rachitických nebo naopak „vyžraných“ puberťáků s kšiltovkami nakřivo, jejichž hovory se točí výhradně okolo konzolí, péespéček a podobných věciček.
Jistě, jedná se o celospolečenský problém, z něhož nemůže být viněno pouze školství. Výrazný vliv sehrává upadající prestiž rodiny jako instituce. Vztáhnu – li opět svou úvahu na případ mrtvého učitele, pak je jistě hodno pozornosti, jak se k celé záležitosti staví rodiny obou spratků. Nevím, jakou zkušenost prodělal laskavý čtenář, ovšem kdyby moje maličkost doma sdělila, že byla učitelem zpohlavkována za vulgární nadávku, okamžitě by ze strany otce přiletěl pozdrav od horní končetiny. Ale to je přece dnes nemoderní, co kdyby utrpěla má křehká dětská osobnost, že?
Abych nekončil negativně – zdaleka netvrdím, že je vše ztraceno. Pouze chci říci, že zavádění nějakých demokratických principů do oblasti výuky a výchovy samo sebe více a více diskredituje a zdá se být cestou špatným směrem.
Možná bychom měli mít na paměti slova Thomase Jeffersona o existenci jisté přirozené hierarchie, zahrnující systém tradičních autorit.

Třeba i proto, aby učitelé těch provazů nepotřebovali víc.

Diskuzi založil/a Julie75 26.2.2009.
Sdílet Tweet
Stránky: [1] 2
bamiska
bamiska
28.2.2009 v 14:40

je mi líto učitele a jsem na jeho straně dnešní generece je hrozná, vyprovokujou ho aby si to mohli zdokumentovat….když jsme my zlobili učitel si s náma poradil a doma se nic neříkalo protože bych to slízla ještě jednou….dnes si dítě postěžuje a rodiče dojdou vynadat učiteli kde to jsme……dnešní doba je plná drzosti zla a neuctívají se autority učitel už není to co byl,ale rodiče v tom mají velký podíl viny…taky se mi některé věci nelíbí na učitelých,ale nebudu to řešit před dětmi a když kluk náhodou má tendence na nějakého hudrat tak ho hned spražím , že to je učitel a že k tomu měl asi nějaký dovod….to jsem se rozvášnila….ale to je téma na dlouhý článek

anonymní
28.2.2009 v 14:23

mischela…..a tak by to melo byt…podpora rodiny….jenze kdyz se dnes kazde druhe dite ohani svymi pravy (povinnostmi zadnymi) a rodice jej v tom podporuji….ucitelk je maly pan:)

brmbulka

Mischela
Mischela
28.2.2009 v 8:48

souhlasím, je to neuvěřitelné, aby se pan učitel musel omluvit, mě děcko tohle říct učiteli tak dostane pár facek a pošlu ho se omluvit

Brmbulka
27.2.2009 v 12:25

bohuzel jsem nedocetla…..a jen rikam ze jste pane trosku mimo….a prosim nebrat slovo spratek jako to nejhorsi osloveni hajzlu…

Evakub
Evakub
27.2.2009 v 12:22

No jo Juli, tys to prokoukla! 😀

Julie75
27.2.2009 v 11:21

Berte to prosím s patřičným nadhledem a reservou.

Julie75
27.2.2009 v 11:20

Evakub, no přece ho musíš nechat, aby se spálilo a potom s ním lítala po všech možných doktorech, aby i to zdravotnictví z toho něco mělo. Poplatíš poplatky, projedeš benzin, ale můžeš žalovat firmu, která ty trouby vyrábí, že tam není varování.

Evakub
Evakub
26.2.2009 v 23:48

Souhlasím a taky nechápu, že ti hajzlíci z toho vyvázli beztrestně! Je to neskutečný, co se tady v tom státě děje! A Džamila by ještě chtěla zakázat plácnout dítě přes ruku! Ještěže už šla od válu! Dokážete si to představit? Jak bych vysvětlila 9měsíčnímu prckovi, že na troubu se nesmí sahat???

Matilda
Matilda
26.2.2009 v 21:35

Čtu to poprvé. Naprosto souhlasím s každým slovem autora i vaším. Nic víc není třeba dodávat. Snad jen, že jako máma dítěte, které už je účastno povinné školní docházky, jsem velmi často zděšena po takových zprávách, které proniknou do médií, jako byla tamta. I když Aniččina třídní učitelka má už před důchodem a její přístup se nám dospělým zdá kolikrát trochu nešťastný, nikdy to nedáme najevo před dítětem a každou dceřinu narážku (zatím ještě dětskou, nic vulgárního z ní zatím nevypadlo) káráme a stavíme autoritu učitelky na první místo. A pak se snažíme s dcerou řešit problém, který vznikl a vždy dojdeme k závěru, proč paní učitelka něco řešila tak a ne jinak.
Mohla bych se taky rozvyprávět o zážitcích ze své školní docházky a o úctě k “soudruhům a soudružkám učitelkám“, neboť já jsem husákovo dítě, ale není třeba. Autoritu učitele mám v sobě hluboce zakořeněnou a k tomu povedu všechny své děti.

Ájík
26.2.2009 v 18:43

Padmé – přesně 🙂

Stránky: [1] 2
0 Sdílet
Sdílet Tweet

Site Sidebar

Novinky e-mailem

  • 1× týdně info o nových článcích
  • dárky a překvapení
  • a další atraktivní novinky

Kam vám o nich máme dát vědět?

Už jste to četli?

  • Oslaďte si život s přírodními sladidly
    14.12.2022 - 0
  • Tipy na dárek pro děti i maminky
    12.12.2022 - 0
  • Jak si udržet dobrou náladu v předvánočním shonu
    5.12.2022 - 0

Nejnovější komentáře

  • Vojta: Život s Tourettovým syndromem
  • Marcela: Tip na dárek, na který se nezapomíná
  • Klára: Dětem zdravě: Jablečná buchta z kokosové mouky
  • Andrea: Šátek, nosítko nebo kočárek?
  • Andrea: Šátek, nosítko nebo kočárek?

Tady můžete vyhrát

    Sejdeme se na Facebooku

    Nepřehlédněte

    Náš tip

    • Hřejiví plyšáci uleví od bolesti, zahřejí a uvolní

    Nekonečná inspirace pro vás i vaše děti, aby vám spolu bylo fajn.

    Portál VašeDěti.cz už od roku 2004 přináší rady a užitečné tipy, jak si čas se svými dětmi užít.
    Kromě tisíců článků jsou tu pro vás připraveny také oblíbené soutěže, rozmanité speciály, inspirativní e-booky ke stažení a tipy na dárky pro děti.

    Vyhledávání

    Pátrání po

    Všechny rubriky

    • Redakce
    • Ochrana osobních údajů
    • Právní ujednání
    • Užitečné odkazy
    © 2004 - 2019 VašeDěti.cz - Mgr. Petra Vymětalová | ISSN 1801-2892 | info@vasedeti.cz

    Mobile Sliding Menu

    Pátrání po
    • Domů
    • Magazín
      • Volný čas
      • Výchova
      • Vzdělání
      • Vaše příběhy
      • Pohádky a povídky
      • Rodina a domácnost
      • Těhotenství
      • VD tipy
      • Výživa
      • Zdraví
    • VD speciály
      • Velikonoční speciál
      • Rodinná dovolená
      • Škol(k)a volá
      • Vánoční speciál
    • Ke stažení
      • Jak nepřijít o nervy, když se pustíte s dětmi do tvoření
      • Originální dárky od dětí
      • Velikonoční vajíčko 20× jinak
      • Adventní kalendáře, věnce a svícny
      • Adventní dárky 2013
      • Adventní kalendář 2019
    • VD novinky
    • Prodiskutováno
      • Děti
      • Rodinná (i jiná) témata
      • Poradny
      • VD + KLUBko
      • TAM-TAM
    • Soutěže
      • Aktuální soutěže
      • Vyhodnocené soutěže
      • Další internetové soutěže
    Sdílet
    Sdílet
    TOPlist