Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Zaostáváme?
A proč ?
Tuhle jednoduchou otázku dnes skoro neslyšíme a přece, když jsem byl malý capart, přiváděla mé okolí pro svou neodbytnost až k nepříčetnosti. Dá se tedy říci, že jde spíše o otázku filozofickou.
Když se zamyslíte, jde tu o neukojenou zvídavost dovědět se o každé věci co nejvíce. Jak to, že otázka “Proč“ se dnes málo užívá ? Přestali jsme být zvídaví, stačí nám povrchní a zjednodušený závěr, přestali jsme se zajímat o detaily, funkci a smysl dané věci v daném systému, o její účelnost a přínos. Jenže, pokud přestaneme být zvídaví a budeme žít
uzavřeně, budeme jako národ znát čím dál méně. Těžko si pak budeme umět i s jednoduchými záležitostmi poradit, natož něco nového vymyslet. Důsledek – již dnes chybí řemeslníci a odborníci snad v každém oboru, některé obory úplně zanikají. Nezájem vede jen k zahálce a spotřebitelskému způsobu života podle hesel: z cizího krev neteče, nabyté vědomosti ze školy mi musí stačit, každý se má starat sám o sebe. Teď nás vychovávají hlavně současná média, často je nám servírováno násilí namísto povznášející kultury a neúcta k druhým i k přírodě, či laciná zábava na úkor těch druhých. K zábavě máme počítačové hry, automaty a masové akce, odvádějící pozornost od životních problémů. Jakoby nás naši předci v takovém duchu vychovávali. Zapomenuta zůstává Komenského výzva: Synu, uč se moudrým býti, a slova buditele: Za vše, co je ve mně dobrého, vděčím knize.
Často rodiče myslí za nás, aby nás nepotkalo nic zlého a měli jsme všechno, nač si vzpomeneme, dokonce nám metou cestičku, abychom se nemuseli dřít jako oni. Až do smrti nás budou podporovat, třeba z důchodu a jsou ochotní v náš prospěch zastavit i svůj majetek a trpět nouzí; objevují se názory, že vše se dá koupit. S nějakou krizí společnosti a nezaměstnaností se až dosud nepočítalo a tak se vždy našel nějaký objekt k zostouzení a pomluvám minulosti. Nepočítalo se často ani na zadní kolečka, nýbrž že tady je nějakej stát a
instituce, jež mají vůči nám povinnosti a my že máme práva jich plně užívat i bez vlastního snažení o přispění k řešení problému. Přitom již od přírody známe, jak mateřský či otcovský pud a cit u všech živých tvorů vede k ochraně mláďat, samostatnosti, zajištění obživy a potřeb, vzájemné pomoci a ochraně. To vzájemné pomáhání v dnešní lidské společnosti rychle upadá; rádi pomoc jen přijímáme. Mnozí se naučili urvat ze společného co největší krajíc pro sebe, aniž by cítili s potřebami ostatních. Stávají se z nás sobecká individua, samotáři, dobrodruzi a škůdci, člověk se stává člověku vlkem. Soused mi kdysi pomáhal, proto teď čeká pomoc ode mne, ale mě se zrovna nechce mu něčím pomáhat, tak dělám mrtvého brouka a když si chce vzít nazpět co si od něj bez dovolení beru, pošlu na něj psa, protože už to
považuji za svůj majetek. Neměli bychom zapomenout na stará pořekadla: každý chvilku tahá pilku; nic netrvá věčně – karty se mohou obracet. Mělo by se vycházet s lidmi v dobrém a nedělat z malicherností problémy, nýbrž obnovovat vzájemnou důvěru.
Kam až jsme se dnes dostali, kde je morálka, kde je víra a zbožnost, kde je národní hrdost a opatrování kulturního a materiálního dědictví po našich předcích, kde je láska k vlasti, zákonnost. Máš jinou pleť, patříš k jiné rase, proto se mi ošklivíš, nebudu se s tebou stýkat. Vyznáváš jiné hodnoty než já, jsi tedy můj nepřítel a budu usilovat tě převychovat nebo
zlikvidovat. Ano, právě tak se dnešní lidé chovají, vzájemně se podezřívají z nekalostí. Ale tak to přece dělal fašismus a proto jej spojenci ve 2. světové válce porazili a chtěli provždy zlikvidovat. Jenže se ukazuje, že fašistické metody v honbě za materiálními statky a zdroji surovin jsou dál zdokonalovány a využívány – znovu máme na zemi piráty a zběsilé diktátory, v Africe, Blízkém a Středním Východu i jinde jsou páchány činy horší Hitlera. Znovu jsou
občané členěni do kategorií, jsou porobováni a násilím zavíráni, bez soudu mučeni a likvidováni, takže jim nezbývá, než se dát na cestu terorismu a aspoň se pánům nějak mstít. Dokud nebudou mít všichni lidé na zemi možnost zajistit si minimální životní standard
výdělečnou činností a podílet se na společných výsledcích, dokud nebudou všem přiznávána stejná práva, nemůže nastat smír. To se může změnit právě rozšiřováním vědomostí o zákonech přírody a lidského soužití, vzájemným respektem občanů s přihlédnutím k možnostem. Vždy lze smír zajistit, ale je nutná i tolerance a pochopení v zájmu většiny a při rovnosti práv. Začít je třeba zastavením jakéhokoli násilí, jednáním, likvidací zbraní a také pochopením zdravé zvídavosti, využitím umu k tvořivosti a vylepšování života na zemi. Jistě jsem nevyjádřil všechno k danému tématu, ale nechť se nad tím zamyslí každý sám.
Co se to s lidmi děje?
Dnes v TV vysílali scénku, jak si na dva dny chudá švadlena vyměnila postavení s dobře situovaným majitelem restaurace, tedy včetně všech činností a výdělku. Bylo to poučné. Ta paní-samoživitelka, aby uživila své tři děti, musela ještě chodit uklízet a nemohla si dovolit ani dovolenou, kdežo ten živnostník si jezdil třeba na Malorku ap. až 4x ročně a vesničany měl za burany (Proč taková slova?). Ona švadlena vedení jeho podniku vcelku zvládla, kdežto onen živnostník si při jejích činnostech skoro nic nevydělal. Žádný z nich si nechtěl změnit trvale. Proč se stále prohlubují ty rozdíly mezi chudými a bohaými?
Do nedávna měly školy pozemky, učební kuchyně a dílny, kde se žáci seznamovali s manuální prací a užitkem z ní, stále něco tvořili a rozvíjelo to jejich myšlení. Dokonce měli kroužky – rádiotechnické, modelářské, ap, pod vedením dobrovolných instruktorů Svazarmu; často pak znali víc, než učitelé čekali. Doma si lidé sami něco vyráběli a většinu opravovali; naučili se to od rodičů a sousedů a společně si stavěli svépomocné dílny s podporou podniků a MNV. Většina výrobků byla tomu přizpůsobena, drobné součástky byly běžně dostupné a ne jako dnes, kdy k vůli vadné haléřové součástce musíte koupit celý nový agregát. Ještě horší si dát věc do servisní opravy; mám zkušenost, že leckde v rámci opravy vyměňují zákazníkům zánovní díly za zastaralé, dokonce nefunkční. U auta mi takhle vyměnili hlavu motoru, chladič, karburátor, čerpadlo, stíračovou soupravu, těsnění dveří, aj., aniž se to dalo poznat. Zjistilo se to až při další TP a už bylo na reklamaci pozdě. Školáci často neumějí ani kreslit, někde jim chybí učebnice, při výuce mnohdy nejsou respektovány mezipředmětové vztahy – návaznost učiva, jsou nemotorní v zacházení s nástroji, apod. Mají jim stačit počítače a knoflíky automatů? K životu jim to stačit nebude.
Jde o to, že dnešní školáci už nejsou vedeni k manuální práci, takže se technické znalosti spíše zapomínají. Někdo si dokonce myslí, že se dá vzdělání koupit, že není třeba se něčemu učit, když jsou peníze. Totiž technické a přemýšlivé mozky dnes firmy
skupují, s jejich patenty vyrábějí levněji a dlouholeté odborné síly pak propouštějí. Tím mizí odborníci a lidem nezbývá, než se přizpůsobovat. Rostou jen dvě kategorie – bohatí majitelé a lidé jim sloužící. Bohužel zaměstnaných a movitějších je stále méně, na všechny doléhá krize a roste počet exulantů. To přece byl Hitlerův cíl, vyhnat obyvatele a ovládnout jejich prostor.
Je na čase obnovit historické výroby dokud ještě odbornící nevymřeli, mnoha profesím hrozí zánik. Dnešní zájmy by se všude měly řídit společenskými potřebami. To ale nepůjde, budou-li se jedni povyšovat nad ostatní, nepomohou ani milodary, ani síla zbraní. Opravdu je potřeba na všech stupních změnit myšlení.
Stará vojno,máš úplnou pravdu,lidé jsou zlí,sobečtí,honějí se jenom za hmotnými prosředky a člověk je nezajímá.Kolem nás nenípomalu žádný kvalitní vztah a to nemyslím jenom ten partnerský.A o tom řemesle-zaniká,protože nikdo nechce manuálně pracovat,každý chce jen studovat,aby nemusel pořádně makat.Potom nejsou zedníci,instalatéři,kominíci,tesaři,ševciatd. Ano i na to se musíš učit,ale málokterý rodič ti řekne-běž se učit nějakému řemeslu.Každý nebo většina chce,aby jeho dítko bylo študované.JEHO DÍTĚ PŘECE NEBUDE PRACOVAT. Ainteligence se rozhodně podle mě nedá soudit,jestli jsi V.Š nebo S.Š,MUDR,ING.To ostatně vidíme i kolem sebe dost.Třeba jsou vzdělaní,ale nemusí být taky inteligentní,že. A ty vztahy jsou taky čím dál horší,to jak se k sobě lidi chovají je fakt hnus.Když už i děti páchají trestnou činnost.Co to mají za rodiče,když jim neumí vywvětlit co je správné a co není.To je raději nechají celé dny sedět u počítače a televize než by se jim věnovaly a učily je.Já své dítě,které je teď ještě v bříšku nebudu vychovávat ve stylu,že si sedne k televizi nebo P.C a tím výchova končí.Co by z něho vyrostlo.Učit ho lidským hodnotám,že nic vživotě není zadarmo,snažit se dát mu dobrý příklad rodičů,vždyť dětstvím to všechno začíná,pardon už zrozením.

ahojky jo věčná otázka proč,jen hezky odpovídej časem budeš vzpomínat s úsměvem papapa
Ájíku, to ti chválím, jen jestli stačíš odpovídat, rozhodně bych jim to nezakazoval.
No, Stará Vojno, u našeho 5-ti a 3- letého jsou otázky “Proč“ a “Jak“ na denním pořádku…. 🙂