Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Mluvení ve 4 letech
Dobrý den,chtěla bych se zeptat jak mluví vaše děti ve 4 letech,dcera špatně říká L,V,R,Ŕ a možná i další.Mluví normálně to jo,ale s těmito chybami. Když to s ní chci trénovat,tak se samozřejmě rozčiluje a nechce.myslíte,že je čas už raději na logopeda? Helena
Souhlasím s Pavlinkou. Syn se za poměrně krátkou dobu ve školce naučil říkat K, jednou jsem slyšela, jak si opakuje “tktktktk“, tak jsem se zeptala, jestli se to učili ve školce. Prý jo. Tak jsme trošku trénovali a za pár dní říkal K na všech pozicích.
V necelých 4 letech neumí R a Ř a nemá dokonalé sykavky. Myslím si, že to je v tomhle věku úplně normální a zatím tomu nechávám volný průběh. Vím, že ve školce občas něco natrénují, ale i jinak se to postupem času mění k lepšímu.
Tak jsem dnes nakoukla, dřív jsem nebyla doma, co je nového v diksutárně. Já jsem samozřejmě nemyslela, že se čtyřleté dítě má učit r nebo ř. Ale třeba L, V, myslím už ano. A hlavně jsem tím chtěla říct, že je dobré domluvit si konzultaci na logopedii a logoped by měl poradit. Např. u nás syn chodí už od těch čtyř a pár měsíců. Neuměl právě ani L,V apod. A jde mu to pěkně, od září udělal veliký pokrok, už trénuje sykavky. Tady asi hodně záleží na osobnosti logopeda. Naše paní logopedka je úžasná, všechny naše děti ji měly rády. Malý se kní vyloženě těší.
Starší dcera neuměla všechny sykavky, r, ř a ve čtyřech lete
ch mi bylo řečeno, že je ještě brzy a mám jí dát čas. Takže začala až v pěti letech a naučila se všechno.
Tím chci říct, že odborník by měl dítě vidět a podle toho posoudit, zda už je čas na nějaký nácvik apod.P.
Nevím, je to samozřejmě můj názor, i když podložený logopedicky, ale…
Když nemluví dvouleté dítě, tak se vůbec nic neděje, času má dost. “Nemluvnost“ je patologická až po třetím roce.
Na dyslálii (čili patlavost) má nárok každé dítě, nejproblematičtější bývají r, ř, sykavky a někdy i k, g či v. Špatná výslovnost r a ř je tolerovaná do sedmi let – tj. do konce první třídy.
Samozřejmě, že můžete k logopedovi i dřív, ale nejrozumnější je začít to řešit v době od 4,5 do pěti let. Úplně stačí v těch pěti. Samozřejmě, že vás logoped nevyhodí ani když příjdete dřív, ale práce to bude dost planá a zdlouhavá. Děti totiž před pátým rokem nemají dost trpělivosti a ani neumí spolupracovat. To vám každý logoped potvrdí.
Čili z toho vyplývá to, že když budete chodit za každou cenu k logopedovi ve čtyřech letech, tak se to “r“ bude dítě učit rok. Když tam s ním půjdete v pěti, tak se ho naučí třeba za tři měsíce… A o tom to je. Raděj dětem čtěte, procvičujte jazýček (čertík, lízátko apod.), hlavně ho netlačte do opakování špatně řečených slov, neříkejte, že mu to nejde, nebo že není něco v pořádku.
Často dětem stačí i logopedická péče prováděná ve školce – dnes už asi má každá školka logopedku nebo paní učitelku, která má specializaci na logo a dětem se věnuje. Pokud je problém závažnější, odesílá na klinickou logopedii.
A hlavně si musí každý uvědomit, že nestačí jít k logopedovi, ale že je to práce hlavně na doma – každý den procvičovat. Manželka mého bratrance vždycky dává k lepšímu příhodu, kdy se v ordinaci dítěte zeptala – “a cvičili jste doma?“ – a dítě odpovědělo – “jo, dnes v autě cestou k vám“. No, z malých dětí pravda letí :o)))
A taková práce je k ničemu a můžou se rodiče vztekat, že logopedka je k ničemu…
Pravda, jde o slovní zásobu taky…….chápu, že třeba 2leté dítě nic neřekne půjde asi k logopedovi……..malá měla zásobu hodně velkou, některá písmenka jí taky nešla, ale vše se naučil do těch 5 let, bohužel Ř se nenaučila a chodí s tím k logopedce, mě to třeba připadá zbytečné kvůli jednomu písmenku, je šikovná a třeba R se naučila sama a samo, že je to dlouhý běh s tou logopedkou, ale taky jde hodně o trpělivosti dítěte, ve dvou letech má jiné zájmy a sezení nad písmenky ho určitě nebaví, ale záleží zase na dítěti:)))
Já tím chtěla říct, že ve 4 letech se mi to zdá zbytečné, dítě se to určitě, než půjde do školy naučí a pokud ne, tak už jde k logopedce……….ale záleží na doktorce zda doporučení vystaví a pokud ano, tak každá maminka pro dítě udělá max., aby se dítě písmenka naučila azjde k té logopedce, ať už ve 2 ve 4, či v 5 letech:)))
Kazdy dava radu,ktera se mu osvecila,ze-)
Ja bych to nehrotila,tedy az tak moc neresila.Ale urcite bych i nedelala,ze je to v poho,tedy zlata stredni cesta,se osvedcila me,2 deti uz mam skoro pred plnoletosti a jak si vzpominam,tyhle slabiky a hlavne to nestastne ;r;..delaji problem skoro kazdemu ditku(3-5l.).Z rad od logopedie vim,ze je dulezite i,jakou slovni zasobu Vase ditko ma!
Jeste taky mame 4r.ditko a nas nejmensi poklad ma uzasnou slovni zasobu,uz od 2r.,vlastne vse delala drive,nez je ;prumer;(napr.chodila uz sama v 7mes.atd..)umi velmi mnoho slov a ma skvelou pamet(i na situace,pohadky,basnicky,pisnicky,popis veci,situaci..)
Je velmi temperamentni,bystra a rekla bych i hyperaktivni,stiha hodne cinosti zaroven a pusenka ji jede od rana do vecera-)Pisi to proto,ze jsem vypozorovala,ze takove deti,maji casto problemy s vyslovnosti,ale vse se upravi,jsou velmi sikovne a maji jine prednosti-).
Nekdy se musi jazycku trosku pomoci,za pomoci odborniku,ale urcite bych to nehrotila,hodne cteme,mluvime,rozebirame spolu i situace,pohadky..Casto koukam,kdeze vzala prave tohle slovo(nove a mnohdy tezke na vyslovnost a presto se neboji ho pouzit)a ikdyz nektere slova rika po svem a nezn.lidem je tezke ji z pocatku rozumet(nekdy!!),snazim se ji opravovat spise hrou,klidne a nenasilne a take o to zadam i babicky,ktere maji tendenci ji opraovat treba i hodinu a nic jineho pri navsteve neresi-)A je pravda,jak uz tu nekdo take psal,ze se vzteka,kdyz ji nekdo delsi dobu a ustavicne,opravuje(vubec se ji nedivim-))
Nase prostredni ditko(pubertalni)je spise klidnejsi povahy a u neho to s vyslovnosti bylo lepsi(pokud me pamet neklame)..
Tak tohle se osvedcilo u nas,snad-)
Mari, nemyslím si, že ve čtyřech letech je na logopeda brzy, zvlášť když Helena píše, že neumí více písmenek. Logopedie je běh na dlouhou trať, vždyť to znáš. Já jsem asi naočkovaná místními lékaři a učiteli, že čím dřív, tím líp, my začali v necelých dvou a půl letech :-(((((( chudák můj malej 🙂
Heleno, divím se, že vám neřekli nic ve školce.
Ve čtyřech ještě některá vícečetná patlavost nemusí být patologická, ale pokud je toho víc, asi stojí za to, logopeda navšívit. My jsme začli ve čtyřech a logopedka nám řekla, že než se tyto vady všechny odstraní, bude to kus práce, zhruba dva roky, a když si uvědomím, že za dva roky má jít do školy, tak je to akorát.
Domluvila bych si u logopeda aspoň jednu konzultaci, ať víte, jestli je to pro vás aktuální nebo ne.
Markittka.P
Ve 4.letech je brzy na logopeda, řeší se to v pěti, na preventivní prohlídce si lékařka všimne a popřípadě napíše doporučení:))))
Dcera má pět a neumí ř…….takže s tím jí poslala na logopedií…….písmenko r se naučila sama…….takže já být váma tak to moc neřeším, dítě se ještě vyvíjí, učí se další nová a nová slova…….znám spousty 4letých dětí, které neumí čistě mluvit a k logopedovi fakt nechodí……..zkuste ho to učit nenásilnou formou a hrou, ale bez nucení, 4leté děti přeci jen neoplývají velkou trpělivostí:)))
Já bych řekla, že ve čtyřech letech už stojí za to logopeda navštívit. Syn ve čtyřech letech taky neuměl L,V, R, Ř a při ostrých sykavkách si “šlape“ na jazyk. L a V jsme se učili jako první a šlo to celkem rychle. Na logopedii chodíme asi 7 měsíců a určitě udělal velký pokrok.P.
Dcera problém s výslovností nemá,ale měl ho můj bratr.
Mamka si musela koupit nějakou logopedickou knihu a brácha si z ní muset číst básničky a jsou tam tuším,že na každé písmenko.
Ahoj, nepíšete, jestli dcera navštěvuje MŠ. Pokud ano, tak tam to hlídají. Já sama mám dcerku 3,5 r. a nedávno jsem měla podobný dotaz u nás ve školce. Dcerka neříká ještě “r“, používá místo toho “l“ a “z“ zamněňuje za “ž“. Takže jsem se ptala, jestli bych to s ní pomalu neměla procvičovat. Paní učitelka mě uvědomila o tom, že jednak je ještě brzy, že prý s logopedickými cvičeními se obvykle začíná v 5ti letech a druhak, že v MŠ provádějí slovní cvičení s paní učitelkou zaměřenou na logopedii, a kdyby bylo něco v nepořádku, tak dají vědět.
Zkuste se tedy nejdříve poptat paní učitelky. Druhak sama můžete dceři pomoci nenásilnou formou. Není dobré děti uvědoměle opravovat, ale prostě jim jen předkládat mimo řečí správný výraz.
Já to dělám tak, že když třeba řekne “loh“ místo “roh“, tak jí řeknu “ty jsi rarach“ 🙂 a nebo jiná slůvka na “r“ a ona začne opakovat a světe div se, občas se trefí 🙂
Mě syn mluví také hodně špatně a nyní měl 4 roky,docházím na logopedii a tam se to nyní bere spíše hrou.Takové to opakování po mě děti fakt nebere.A na pár slov m ězačal mluvit až v 3,5 letech a během půl roku udělal velký pokrok.Myslím,že to chce čas a případně logopeda.