Máme doma prvňáčka (2.)
Včera jsme se v článku Máme doma prvňáčka (1.) dozvěděli, jak dítě prožívá nástup do první třídy, jaké komplikace to může dítěti přinášet.
Dnes se dozvíte, jak můžete jako rodič pomoci dítěti zvládnout nároky první třídy
Nejlépe můžeme dítěti pomoci tím, co očekáváme, co říkáme nebo neříkáme a co děláme.
Očekávání
Buďme připraveni, že dítě může zažívat obtíže a může potřebovat více naší podpory v některé oblasti. Každé dítě je jiné a každé zvládá některé věci snadno a jiné s obtížemi. Nechtějme po dětech to, co nám nešlo. Nežádejme ideální děti, vrcholové výkony. Nečekejme ideální průběh jen proto, že nám se hodí a pro nás je snadný. Rodičovství je dobrodružství a to s sebou nese zvládání nejrůznějších problémů a obtíží. Buďme zaměřeni na dítě, na jeho potřeby. Radujme se z jeho úspěchů, z jeho silných stránek a citlivě mu pomáhejme zvládat to, co je pro něj těžké. Očekávejme, že dítě věci dokáže zvládnout! Když dítěti dokážeme věřit, naučí se i ono samo sebedůvěře.
Co říkat a co neříkat
Co dělat a nedělat
- Nastavit čas vstávání a příliš neměnit režim spánku a vstávání ani ve dnech školního volna. Dbát na dostatek kvalitního spánku.
- Optimalizovat ranní vypravování tak, aby nebylo více stresující než škola a její nároky. V některých rodinách je ranní odchod z domu doprovázen konflikty, spěchem, napětím, které nesvědčí dětem ani rodičům.
- Vytvořit denní režim tak, aby probíhal každý den podobně a dodržovat ho.
- Dítě nepřetěžovat kroužky a zájmovou činností. V první třídě klidně bez kroužků nebo jen ty zavedené. Doporučuji nepřidávat nové.
- Nastavit pravidla a dodržovat je. Rodič nemusí křičet a prosazovat pravidla za cenu konfliktů, může mluvit klidným hlasem. Jestliže je důsledný a dítě pochopí, že na pravidlech trvá, dítě je bude respektovat.
- Přenášet odpovědnost na dítě: vybrat oblasti, kde dítě již může být samostatné nebo s asistencí rodiče, a oblasti, kde dítě potřebuje přítomnost rodiče. Dítě si například může věci do školy chystat samo s asistencí rodiče dle rozvrhu. Postupně experimentujme s přesouváním dalších drobných úkolů na dítě. Kontrolujme, ale neznechucujme. Oceňme to, co se povedlo, iniciujme dodělání tam, kde výsledek neodpovídá, ale nekritizujme!
- Snažme se, abychom dítěti nesebrali chuť a motivaci.
Autorky Mgr. Magdalena Valášková a Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. působí v Brněnské společnosti Mansio v.o.s., která se mimo jiné zaměřuje na poradenství rodičům a pedagogům
www.mansio.cz. Diskusi k článku a možnost dotazů k tématu naleznete rovněž na
www.facebook.com/spoluajinak.