3 tipy, jak zvládnout s prvňáčkem přípravu do školy

Příprava do školy je velmi důležitá kvůli zopakování látky probrané ve škole. Krátký domácí úkol z ČJ nebo M a každodenní čtení je namístě.

Jak si úkoly zjednodušit a ušetřit tím spoustu času a nervů? Dám vám 3 tipy.

Tip 1: Režim a řád

Děti potřebují mít určitý režim a řád. Je dobře, když dítě ví, že hned po návratu ze školy (družiny) bude mít malou chvilku pro sebe. Může si hrát, podívá se na krátkou pohádku, nají se.

Pak půjde splnit školní úkoly. Vysvětlete, co budete dělat a nechte dítě pracovat samostatně. Většinou je úkol ze psaní a čtení. Učení do školy by mělo trvat maximálně 20 až 30 minut.

Můžete to mít nastaveno jinak, dítě napíše úkoly hned po příchodu domů. Záleží také na možnostech každé rodiny.

Cílem je naučit dítě se pravidelně připravovat. Zavést systém v této činnosti.

Zpočátku za spolupráce s vámi rodiči, později vedeme děti k co největší samostatnosti.

Dítě by mělo umět obsluhovat svůj penál, svoji aktovku, udržovat pastelky a tužky ořezané, vědět, jaký domácí úkol ve škole dostalo, najít si v Živé abecedě (Slabikáři) stránku, kde se čte ve škole, pomalu se učit připravovat si školní tašku na druhý den podle rozvrhu.

Děti musí vědět, že je doma čekají pravidelné povinnosti.

Ve škole s režimem začínám od prvních dnů v 1. třídě. Hned od začátku děti učím, aby po příchodu do školy připravily na lavici pomůcky na první vyučovací hodinu a mně na stůl odevzdaly otevřený notýsek na čtení a psací domácí úkol. Učí se mít pořádek na lavici, správně sedět, držet tužku, jak sklonit sešit… Ušetříme si tím hodně času. Snažím se využít každou minutu.

Děti mají rády systém, pravidelnost – vědí, že je všechno potom pro ně jednodušší.

Tip 2: Klid a dohled

Zajistěte dítěti klid a na psaní úkolů dohlížejte. Velmi důležité je dobré osvětlení. Dbejte na správné sezení, držení tužky, naklonění sešitu. Pokud budete důslední, všechny návyky se stanou pro dítě samozřejmostí. Nemělo by hrát rádio a neměla by být puštěná televize.

Naklonění sešitu praváka
Naklonění sešitu leváka

Psací úkoly

V 1. třídě je nutné na psaní úkolů dohlížet, kontrolovat a dítě povzbuzovat. Všechny psací úkoly, které si dítě nese domů, jsou ve škole procvičené. Jde pouze o zopakování učiva.

Zpočátku jde o grafomotorické cviky, prvky písmen a nácvik psaní jednotlivých písmen. Existuje mnoho pracovních listů k procvičení.

Pokud dítěti psaní nejde

  1. Zkoušejte na velký balící papír velké tvary kliček, oblouků, vlnovek….
  2. Tvary písmen můžete trénovat na stíratelné tabulce „Maja“.
  3. Veďte dítěti ruku.

Rady k procvičení čtení a počítání a také 3. tip najdete na další stránce tohoto článku:

Čtení

Při čtení je nejdůležitější motivace dítěte a také pochvala.

Pokud je dítě unavené, zkuste

  1. Číst společně.
  2. Střídat se – chvíli čte rodič, chvíli čte dítě.
  3. Čtení rozložte po kratších chvilkách vícekrát denně.

V prvních týdnech dítě čte jednotlivá písmenka, slabiky a pak jednoduchá slova. Je dobré hledat doplňkové materiály ke čtení – Slabikáře z jiného nakladatelství, doplňkové čtecí listy.

Umožněte svému dítěti mít svoji knihovničku, kde má knihy pro začínající čtenáře s velkými písmeny a obrázky a také různé dětské časopisy.

Matematika

Úkoly z matematiky je dobré provázet znázorněním. Hrajeme si s dětskými penězi, s kostkami, s proužky papíru. Příklady si mohou ukazovat na prstech.

Nemělo by chybět dvacítkové počitadlo.

Výborné jsou také číslice a tečky do 20 – používáme je ve škole.

Tip 3: Motivace a pochvala

V 1. třídě děti ve škole motivujeme obrázkem, razítkem, pochvalou v žákovské knížce nebo Bakalářích, jedničkami.

Pochvala a ocenění práce je velkým hnacím motorem pro všechny děti.

Musíme si všichni uvědomit, že děti dělají a učí se všechno poprvé. A pokud jim to hned nejde, jak bychom si představovali, musíme být trpěliví a zkoušet znovu.

Pokud se začínají objevovat problémy, je nutné se poradit s učitelem. Zjistíte, jaký postup dodržovat a co udělat, aby se dítě snáze naučilo probírané učivo.

Mohu z vlastní praxe říct, že individuální přístup je potřeba mít ke každému dítěti, které přijde do školy. Citem a pozorováním zjistíme, že Alenka, ač je velmi nadaná ve čtení a zná mnoho zajímavostí z přírody, potřebuje pomáhat s komunikací se spolužáky, Adámek, který je výborný počtář, potřebuje častěji vést ruku při nácviku psaní, Olinka je skvělá výtvarnice a ráda zpívá, ale potřebuje několikrát opakovat novou látku z matematiky. Každé dítě je nadané na něco jiného a v určité chvíli potřebují naší oporu.

Když to všechno nestačí

Jsou děti, které se snaží a pečlivě se do školy připravují, přesto mají s plněním určitých úkolů problémy.

Dětem, které mají obtíže při vyučování (dále to mohou být i děti nadané, zdravotně postižené, sociálně znevýhodněné), učitel vypracuje tzv. Plán pedagogické podpory (PLPP). O něm vám napíšu více v příštím článku…

Buďme dětem oporou

Buďme pro děti oporou nejenom v 1. třídě.

Děti musí chodit do školy v pohodě a bez stresu.

Řešme včas problémy výukové i v chování. Nic neodkládejme. Čím dříve si o všem s učitelem promluvíte, tím lépe pro dítě.