Čtení
Při čtení je nejdůležitější motivace dítěte a také pochvala.
Pokud je dítě unavené, zkuste
- Číst společně.
- Střídat se – chvíli čte rodič, chvíli čte dítě.
- Čtení rozložte po kratších chvilkách vícekrát denně.
V prvních týdnech dítě čte jednotlivá písmenka, slabiky a pak jednoduchá slova. Je dobré hledat doplňkové materiály ke čtení – Slabikáře z jiného nakladatelství, doplňkové čtecí listy.
Umožněte svému dítěti mít svoji knihovničku, kde má knihy pro začínající čtenáře s velkými písmeny a obrázky a také různé dětské časopisy.
Matematika
Úkoly z matematiky je dobré provázet znázorněním. Hrajeme si s dětskými penězi, s kostkami, s proužky papíru. Příklady si mohou ukazovat na prstech.
Nemělo by chybět dvacítkové počitadlo.
Výborné jsou také číslice a tečky do 20 – používáme je ve škole.
Tip 3: Motivace a pochvala
V 1. třídě děti ve škole motivujeme obrázkem, razítkem, pochvalou v žákovské knížce nebo Bakalářích, jedničkami.
Pochvala a ocenění práce je velkým hnacím motorem pro všechny děti.
Musíme si všichni uvědomit, že děti dělají a učí se všechno poprvé. A pokud jim to hned nejde, jak bychom si představovali, musíme být trpěliví a zkoušet znovu.
Pokud se začínají objevovat problémy, je nutné se poradit s učitelem. Zjistíte, jaký postup dodržovat a co udělat, aby se dítě snáze naučilo probírané učivo.
Mohu z vlastní praxe říct, že individuální přístup je potřeba mít ke každému dítěti, které přijde do školy. Citem a pozorováním zjistíme, že Alenka, ač je velmi nadaná ve čtení a zná mnoho zajímavostí z přírody, potřebuje pomáhat s komunikací se spolužáky, Adámek, který je výborný počtář, potřebuje častěji vést ruku při nácviku psaní, Olinka je skvělá výtvarnice a ráda zpívá, ale potřebuje několikrát opakovat novou látku z matematiky. Každé dítě je nadané na něco jiného a v určité chvíli potřebují naší oporu.
Když to všechno nestačí
Jsou děti, které se snaží a pečlivě se do školy připravují, přesto mají s plněním určitých úkolů problémy.
Dětem, které mají obtíže při vyučování (dále to mohou být i děti nadané, zdravotně postižené, sociálně znevýhodněné), učitel vypracuje tzv. Plán pedagogické podpory (PLPP). O něm vám napíšu více v příštím článku…
Buďme dětem oporou
Buďme pro děti oporou nejenom v 1. třídě.
Děti musí chodit do školy v pohodě a bez stresu.
Řešme včas problémy výukové i v chování. Nic neodkládejme. Čím dříve si o všem s učitelem promluvíte, tím lépe pro dítě.