ŠVD: Hledáme nejoblíbenější školní předmět

Vzpomínáte občas na své školní roky? Měli jste také některé předměty tak oblíbené, že jste se na ně nemohli dočkat? Jaký byl ve škole ten váš nej předmět?

Já moc ráda vzpomínám na matematiku. Ze základky jsem si v hlavě nesla přesvědčení, že matiku nezvládnu. Na střední mě ale nadchl přístup učitelky, která nejen, že uměla vše skvěle vysvětlit, ale značně nám zvyšovala sebevědomí a snažila se, abychom matematice přišli na kloub. A opravdu na ni ráda vzpomínám. Dokonce jsem si ji vybrala jako maturitní předmět. Bavilo mně řešit zapeklité rovnice a hledat řešení.

Nejvíc jsem se na základní škole těšila na vaření. Pak jsem vždy předváděla své umění i doma, z čehož měla určitě náramnou radost mamka. I když ano, párečky v listovém těstíčku chutnaly doma všem a dokonce je občas udělám i dnes.

Doba se posunula, základní školní předměty zůstaly, jiné jsou nové. Zeptala jsem se maminek našich školáků z projektu ŠVD, jaký je pro jejich děti ten nej předmět. Co myslíte, který vyhraje?

Nejoblíbenější předmět naší Verunky je na 100% matematika. Počítání jí strašně moc baví. Sedla si k příkladům a za 15 minut jich vypočítala 60, což je na prvňáčka slušný výkon.
Mně osobně nejvíc bavil zeměpis, nevím jestli mně to ovlivnilo jsem pošťák, prozradila maminka knizkova.

A jdeme na tělocvik…..

Dominik  miluje na hodinách TV fotbal, vybíjenou nebo florbal. Než začal chodit do školy, tak naopak kolektivní hry nesnášel.

Jakmile se stane, že v den, kdy je tělocvik nejde do školy, tak to je vždy velký problém, popisuje Kralicek4.

Sportovním nadšencem je také Maty od Matysun, Zbyněk od Zbynuly a Naty od Nuninky. Naopak Nuninky Markétka má ráda matematiku, ale nejvíce se těší na přírodopis, pokud se zrovna nepíše písemka.

Tomáškův nejoblíbenější předmět je? Ano, také tělocvik. 🙂

A to i přesto, že na něj není zrovna šikovný. Každou hodinu si užívá (i když třeba vylézt na žebřiny a sjet po lavičce se bojí) a těší se na ni. A to jsem se bála, že ho bude přímo nesnášet. A druhým nejoblíbenějším předmětem je prý matematika. No, má to po kom mít. 🙂

píše Kyller a dodává své zkušenosti:

Můj nejoblíbenější předmět byla totiž právě matematika. Bavily mne různé hříčky, úlohy, záludnosti. Co se povolání týče mně to asi moc neovlivnilo. Ale můžu přidat jednu příhodu spojenou právě s matematikou. Čtyři roky jsem chodila na osmileté gymnázium, než jsem přešla na střední školu. Tamní profesor matematiky byl sice inženýr, nicméně středoškolskou matematikou moc nevládl a jediné správné řešení bylo to, které bylo v učebnici. Jiné neuznával. A já samozřejmě počítala jinak. Písemná práce – výsledky ok, postup – jiný než dle učebnice = špatně. Takže za 5. Nedala jsem se, postup jsem si téměř vyhádala, protože byl rychlejší a jednodušší. Pak jsem mohla matematiku ty 2 roky, co jsme ho měli, skoro i vyučovat místo pana profesora. 🙂

I mě tělocvik bavil, až do chvíle, kdy jsem se na jednom vystoupení musela převléknout za kluka. Ano, bylo to gymnastické vystoupení a kluků přišlo méně do počtu. Vybavuji si ještě nyní ten šílený pocit, kdy mě cvičitelka rvala do červených chlapeckých trenýrek a já v tom za posměchu všech napochodovala do tělocvičny.

Tak nějak si myslím, že obliba tělocviku je typická pro mladší školní věk. Starší školáci už tento předmět asi v seznamu nej nemají.

Oblibu předmětů u dětí vnímá paní učitelka Jitka takto:

U malých je to dost závislé na momentálním rozpoložení, na úspěšnosti. Myslím, že vyloženě stabilně oblíbený předmět se vyprofiluje až pozdějc. Ale to už pak někteří mají nejraděj přestávky. 😀

Učitelé/ky mají výuku jako své povolání. Dá se tedy předpokládat, že je baví učit vše. I tak mě ale zajímalo, zda nějaký předmět vyučují raději.

Paní učitelka Jarule píše:

Já učím ráda vlastně vše – což je výhoda 1. stupně. Mě baví ta různorodost, že  můžu předměty prolínat, učit v projektech apod. A děti? Většina miluje tělocvik :-), a pak už to záleží na učiteli – když v matice hraje s dětmi matematické hry, tak budou děti milovat matiku… a tak bych mohla mluvit o všech předmětech. Co učitel učí s elánem a nadšením, tak zaujme i děti – ony se nechají strhnout právě tím nadšením pedagoga.

Jitka učí nejraději ty hlavní – matematiku a jazyk český.

Možná proto, že jsou v nich vidět největší pokroky? Ale taky jsou to hodiny nabité činnostma, pořád se něco děje, dá se vymyslet spousta věcí. Ale taky je na ně nejdelší příprava… dodává.

Zbynule pro vás udělala dokonce malý průzkum ve své třídě:

Šesťáci:

Tělocvik: protože budeme mít velké svaly – protože se do něho nemusím učit – protože máme hodného učitele – protože velmi rád sportuji.

Matematika: pan učitel hodně naučí, umí to vysvětlit – protože je to zábava – protože ráda počítám – ráda rýsuji.

Přírodopis: protože je to zajímavé, protože mám ráda přírodu a zvířata.

Dějepis: protože mě baví dějiny a máme hodnou učitelku.

Pracovní činnosti: baví mě práce se dřevem.

Zeměpis: učitel je srandovní.

Občanská výchova: máme zábavnou učitelku.

Osmáci:

Hudební výchova: protože tam nic neděláme.

Výtvarná výchova: protože se tam nepřemýšlí a jen kreslí – často odpadá – je to legrační hodina – můžu opustit realitu a ponořit se do světa fantazie.

Zeměpis: pan učitel má vtipné hlášky – pan učitel vykládá zajímavé historky.

Tělocvik: můžeme si sami vybrat, co budeme hrát – ráda cvičím – baví mě sport – hrajeme míčové hry.

Český jazyk: miluji čtení – učí nás dobrá učitelka.

Dějepis: mám ráda historii.

Přírodovědný seminář: zkoumáme pod mikroskopem a děláme různé pokusy.

Občanská výchova: oddechová hodina.

Docela mě překvapilo, že se mezi dětmi neobjevuje cizí jazyk. No a že vyhrává tělocvik na celé čáře nemusím snad ani zmiňovat. 🙂

A co vy? Jak jste na tom? Napište mi do diskuze, třeba se povede vyvrátit výherce mezi předměty a udělit pomyslný titul NEJ jinému. 🙂