Víte, jaká jsou vaše práva v rámci zdravotní péče?

Také si někdy připadáte jako mimozemšťan, když vám lékař oznamuje nějakou diagnózu či něco doporučuje? A než byste se ptali, raději všechno odkývnete? Je vaše dítě malé a bylo vám řečeno, že si za pobyt s ním musíte v nemocnici zaplatit? Stejně jako povinnosti, i vy máte svá práva! Stůjte si za nimi…

Stejně jako se mění svět kolem nás, mění se i přístup zdravotnického personálu k pacientům. Už dávno byste totiž neměli být „pacientem“, ale „klientem“. Není to kvůli tomu, že by to druhé slovo znělo lépe, ale proto, že jednak každý návštěvník tohoto zařízení nemusí být hned pacient, tedy člověk nemocný, ale i zdravý jedinec, který dbá na své zdraví a dochází například na preventivní prohlídky. A za druhé, zdravotnictví je vlastně poskytovaná služba občanům, a pokud někomu někdo poskytuje určitou službu, je zákazník klientem. A to platí i ve zdravotnictví. Bohužel, musím dodat, že tak by to mělo být, otázkou zůstává, jak daleko jsou na tom se svým jednáním pracovníci těchto profesí. Ze zkušenosti uznávám, že zatím dalece zaostáváme…

Ptejte se

Většina z nás nemá s lékařskými výrazy, ve většině latinskými, žádné zkušenosti. Neznamená to ale, že ve chvíli, kdy na vás lékař vychrlí celou řadu podobně znějících vět, kterým nerozumíte, vše v nevědomí odkývnete v chápání, že „on“ tomu prostě rozumí a doporučuje to nejlepší. To může být sice pravda, ale vy máte nárok na to, abyste všemu rozuměli a pochopili. Například před každým vyšetřením musíte být informováni o prováděném výkonu, jeho rizicích a můžete se na podkladě těchto informací svobodně rozhodnout, zda s nimi souhlasíte. Stejně jako poučení o dalších možných postupech, pokud jsou samozřejmě možné či dostupné. Můžete také léčbu či výkon, vyšetření apod. odmítnout a zároveň byste měli být ale informováni o možných důsledcích takového rozhodnutí. Něco jiného ale platí v případě, že jste ve stavu, kdy nejste schopni rozhodovat se – například při bezvědomí, nebo ve chvíli, kdybyste ohrožovali buď sebe sami, nebo své okolí. Pak si vybírat nemůžete…
Pokud něco nevíte, ptejte se! Nikdo učený z nebe nespadl a vy máte přece právo vědět, jaký je váš zdravotní stav tak, abyste vše pochopili, stejně jako navrhovanou léčbu.

Máte právo na soukromí

A v neposlední řadě máte právo na soukromí a diskrétnost. Vaše údaje jsou naprosto důvěrné. Zdravotníci jsou vázáni tzv. povinnou mlčenlivostí. Máte rovněž právo na to, aby při vaší léčbě či jen při vyšetření, u žen například při porodu apod., byly přítomny pouze osoby, které se léčby přímo účastní. Není možné, pokud si to nepřejete, aby se porodu zúčastnil například medik apod. Své rozhodnutí uvádíte při přijetí do nemocničního zařízení do daného formuláře. Může se stát, že si ale v průběhu léčby vše rozmyslíte – bojíte se, že na to nemáte už právo? Omyl! Máte, podle práv pacientů můžete své rozhodnutí kdykoliv změnit.

Lékařská dokumentace není tabu

Tak to možná bylo ještě nedávno, ale vy máte právo vědět vše o svém zdravotním stavu. Pokud budete chtít nahlédnout do své zdravotnické dokumentace, neměl by vám v tom nikdo bránit. Je ale většinou vyžadována přítomnost zdravotnického pracovníka. Pokud si chcete určité informace prostudovat doma, můžete si nechat kartu okopírovat nebo požádat o výpis. Na to samé máte i nárok jako rodič dítěte mladšího 18 let.

Máte na výběr

Dnes již nejsme v situaci, kdy máme všichni svého spádového lékaře i zdravotnické zařízení. Můžeme si vybírat, takže maminka může odjet porodit z Prahy třeba do Brna. Záleží jen na vás, kterého lékaře či zařízení si vyberete. Je ale také na vás, jak se k tomuto lékaři dostanete. Nečekejte tedy, že budoucí maminku v porodních bolestech odveze sanitka z Kolína do Prahy jen proto, že právě tam chodila do těhotenské poradny.

I vy máte své povinnosti

Jako návštěvníci zdravotnického zařízení máte nejen svá práva, ale samozřejmě i povinnosti. Měli byste se řídit nemocničním řádem, který by měl být vyvěšen na každém oddělení, vždy na dostupném místě.Pokud souhlasíte se stanovenou a předem dohodnutou léčbou, pak byste měli respektovat léčebný režim.

Jste-li v pracovní neschopnosti, i vy musíte dodržovat léčebný režim, jakožto dočasně práce neschopný pojištěnec, a umožnit kontrolnímu orgánu kontrolu nad dodržováním tohoto režimu. Je vaší povinností nahlásit lékaři, který vám vystavil pracovní neschopenku, místo, na kterém se během nemoci budete zdržovat. Samozřejmostí je dodržovat návštěvy lékaře za účelem posouzení vašeho zdravotního stavu.

Rádce pacienta

Ministerstvo zdravotnictví vydalo příručku Rádce pacienta, pro české pacienty v rámci aktivit zaměřených na zvyšování bezpečnosti. Ta má pomoci k jejich lepší orientaci při kontaktu se zdravotními službami, seznámí je s jejich právy a povinnostmi v rámci poskytování zdravotních služeb a posílí jejich postavení v systému zdravotnictví. Rádce pacienta je určen všem, kteří se chtějí lépe orientovat v systému poskytování zdravotních služeb, a také pacientům, kteří nepracují s internetem, starším občanům, chronicky nemocným či rodinám s dětmi.

V této příručce naleznete například vše o vašich právech týkající se zdravotní péče, zvlášť je věnována část povinné mlčenlivosti pacientů. Najdete tu informace o možnosti zvolit si svého ošetřujícího lékaře či nemocnici, rady ohledně nejrůznějších formulářů, se kterými se můžete dostat do styku, například Informovaný souhlas a neopomeňte prostudovat část věnovanou preventivním programům.
Příručku Rádce pacienta si můžete prostudovat zde.

V pokračování tohoto článku se zaměříme na práva dětí v nemocnici.