Prvňáčkův první týden

Asi každou maminku, každého tatínka zajímá, co se vlastně děje za zdmi školních tříd? A o to víc jsou napnutí rodiče prvňáčků. Jenže malý nezbeda přiběhne ze školky, aktovka letí do kouta a na otázku – Co bylo ve škole? – se dozvíme – Malovali jsme. Četli jsme si. Hráli jsme si. A nejsme o nic chytřejší než před chvílí…Nechám vás tedy nahlédnout do svých starších zápisků, které jsem psala jako praktikantka v první třídě… Je to už hodně let ;-), ale věřím, že se obsahově právě tyto první dny moc nemění.

Pondělí

V pondělí proběhlo slavnostní zahájení školního roku v místním kulturním domě, kde se představil nový pan ředitel. Poté jsme si s paní učitelkou vybraly děti, které patřily do 1.A a odešli i s rodiči do své třídy. Po sdělení nejdůležitějších organizačních záležitostí si rodiče děti odvedli domů.

Úterý

Vyučování bylo jen od 8 do 10 hodin. Za tu dobu jsme dětem ukázaly školu, družinu, jídelnu, hřiště a tělocvičnu – v té byli už na zahájení školy v pondělí. Po prohlídce jsme hráli pár seznamovacích her, aby si děti zapamatovaly jména spolužáků a trošku se spolu seznámily. Byla to hra, kdy seděli na koberci v kruhu a paní učitelka jim házela míček – každý řekl své jméno. Až se prostřídaly všechny děti, házelo se jiným způsobem – ten, kdo házel, řekl jméno toho, komu hází. Ve třídě jsme potom vyzkoušely,  jak děti zvládají prostorovou orientaci, co je nahoře, dole, vpravo, vlevo. Na závěr jsme si společně zazpívali a zatančili písničku Kuřátka, která nás ostatně provázela po zbytek celého týdne – vždy za odměnu. Také jsme začaly děti učit básničku  na pozdrav:

Dobré ráno, dobrý den, tak už tady zase jsem.
Chci se učit pěkně psát, rychle číst a počítat.
Práce se mi bude dařit, protože se budu snažit.

Středa

Opět bylo vyučování do 10 hodin. Zatím jsme ještě nepracovali v hodinách, ale činnosti se střídaly často – děti vymalovávaly krtečka – použily jsme ho s paní učitelkou jako první výzdobu třídy, kterou si děti samy udělaly, zkoušeli jsme určovat tvary a jejich barvu a velikost. V pracovních sešitech děti pastelkami vybarvovaly oblečení pro holku a kluka – jak se obléknou do školy. Zopakovaly jsme s nimi seznamovací hru, ale děti už si ostatní pamatovaly. Paní učitelka jim začala číst knížku na pokračování – Birlibána. Za odměnu jsme si na závěr opět zazpívali a zatančili Kuřátka.

Čtvrtek

Vyučování se protáhlo místo do 10, už do 11 hodin, aby si děti zvykaly. Jednotlivé činnosti jsme se už snažily protahovat téměř na celou vyučovací hodinu – paní učitelka zařadila prvouku, matematiku a předčítání. V prvouce jsme si s dětmi povídaly o tom, jak prožily první školní den, jak chodí do školy, kdo je vodí a vyzvedává, jak vypadá jejich den.

V matematice jsme pracovali u tabule – děti určovaly počet – do 5, někteří to zvládli i do 10, kde je víc a kde míň, opět co je vpravo, vlevo, nahoře, dole, také co je větší, menší.

Na odpočinek mezi prací jsme si zahráli hru na hádání pohádkových bytostí. Já jsem si myslela určitou bytost a děti otázkami zjišťovaly, kdo jsem. A nakonec jsme si četli kousek z Birlibána a zazpívali Kuřátka.

Pátek

Vyučování bylo do 11 hodin. V rámci matematiky děti vybarvovaly v pracovních sešitech stejný počet, v psaní začaly s uvolňovacími cviky – cvičení Kuřátko zobe, za domácí úkol měly motat klubíčka. Pomocí hry jsme procvičovali paměť a postřeh – já jsem řekla 5 slov, děti si je měly zapamatovat. Potom jsme řekla slova znovu, ale už jen 4 a jedno jsem vynechala – děti říkaly, které. Ve výtvarné výchově děli kreslily svou rodinu. Opět jsme si přečetli kousek z knížky a zazpívali si několik známých písniček.

Tak. To ten týden uběhl, co? Jako voda v potoce.

Za pár dní nastoupí moje budoucí prvňačka do školy a jsem zvědavá, co se od ní první týden dozvím? Třeba si o tom v září přečtete zde, na VD…