Přijímací pohovor

Mentální mapování vám může výrazně pomoci například při hledání práce.

Takový pohovor, při němž jde o to, zda vás přijmou, nebo nepřijmou do zaměstnání, určitě nepatří k záležitostem, na něž se těšíte…– zvláště v případech, kdy to místo zoufale chcete! Je toho však mnoho, co se dá udělat, aby se zvýšilo vaše sebevědomí a tím i vyhlídky na získání žádoucí pracovní příležitosti. Bezesporu vám v této situaci významně pomůže mentální mapa.
Mentální mapy jsou mimořádně dobrým nástrojem při přemýšlení o tom, na co by se vás mohli při pohovoru ptát. Vzhledem k tomu, že budete mít už před pohovorem své myšlenky dokonale zmapované, budete mít v hlavě připravené i správné odpovědi. Díky tomu, že mentální mapy jsou synchronní se způsobem, jakým uvažuje a jakým si pamatuje váš mozek, budete s velkou dávkou sebedůvěry správně odpovídat i na otázky, o nichž jste neuvažovali. Váš mozek bude totiž výborně připraven sdružovat představy a propojovat témata.
Nikdo nemůže před přijímacím pohovorem s jistotou předvídat všechny dotazy, nicméně čtyři otázky se vyskytují velmi často:

– Proč u nás chcete pracovat?
– Co můžete pro náš podnik udělat?
– Jaký typ člověka jste?
– Proč se podle vašeho mínění hodíte právě pro toto místo?

Dalších pět frekventovaných otázek:

– Kam byste to chtěl dotáhnout v průběhu příštích pěti let?
– Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
– Jak byste charakterizoval sám sebe?
– Proč jste odešel / chcete odejít ze svého minulého zaměstnání?
– Co víte o naší firmě?

Vezměte si několik z těchto otázek a pomocí mentálních map si připravte odpovědi. Sami se přesvědčíte, jak účinně vám mapy pomohou při přípravě na případný pohovor. Podívejte se tedy například na otázku: „Proč se podle vašeho mínění hodíte právě pro toto místo?“ Do středu velkého listu papíru nakreslete obrázek symbolizující dané zaměstnání. Snažte se, abyste nakreslili něco opravdu charakteristického – chcete -li se například stát manažerem obchodního domu s oděvy, můžete nakreslit třeba oblek nebo dámský kostým. Na křivkách větví vycházejících z ústředního obrázku zachyťte všechny klíčové požadavky a popis zaměstnání spolu s důležitými vlastnostmi, které by takový manažer měl mít. Potom z každé větve veďte větve pobočné, jejichž pomocí zaznamenáte všechny své silné stránky, kvalifi kační předpoklady, dosavadní pracovní zkušenosti – zkrátka všechno, co mluví ve váš prospěch a co případně naznačuje, že stanovené požadavky dokonce převyšujete.
„Co víte o naší firmě?“ a „Co můžete pro náš podnik udělat?“ jsou otázky, které vám dávají příležitost, jak doslova zazářit – pokud jste si ovšem zjistili vše potřebné a řádně se připravili. Mentální mapy jsou perfektní pomůckou při zjišťování potřebných fakt. Umožňují průzkum zorganizovat tak, aby získané poznatky byly maximálně využitelné a zapamatovatelné – zvláště když jste žádosti o místo zaslali na několik míst současně, a zkoumáte tedy ve stejnou dobu několik fi rem nebo organizací (to bývá běžné u vysokoškoláků těsně před promocí).
Do středu velkého papíru si nakreslete logo nebo jiný charakteristický symbol firmy či organizace, u níž chcete pracovat, a pomocí hlavních větví zaznamenejte takové jevy, jako jsou produkty, trhy, dodavatelé, prodej, zisky, étos a image. Dále tam prostřednictvím postranních větví zachycujte úplně všechno, co se vám podaří zjistit, abyste si tak o svém potenciálním zaměstnavateli vytvořili co nejúplnější obraz. Díky mentální mapě se k pohovoru dostavíte pečlivě připraveni a plni zdravé sebedůvěry a optimismu!

Jedná se o ukázku z knihy Mentální mapovánívydal Portál, 2007