Může být matematika zábavná?

S matematikou se ve škole setkal každý. Někteří z ní i povinně maturovali. Někteří ne a takoví se často považují za ty ze šťastnějších.
Je matematika náročná? Pokud na ni nemám „buňky“, nikdy se ji nemůžu naučit?
Není prý až tak výjimečný případ, kdy dítě v hodinách matematiky exceluje, účastní se matematických soutěží. To vše na prvním stupni základní školy. Po přechodu na druhý stupeň ale jakoby někdo mávl kouzelným proutkem a tentýž žák se dočká v tomto předmětu zhoršení hodnocení a z oblíbeného předmětu se stává předmět často obávaný.
Čím to? Způsobem výuky. Při tradičním způsobu výuky učitel žákům předkládá poučky a hotové poznatky a ti si je takto ukládají do paměti, pak je imitují a opakují.
Jiným způsobem je, když žáci sami přicházejí na řešení matematických úloh. Učitel se stává průvodcem, který jen usměrňuje diskusi a spolupráci mezi žáky. Takto získané poznatky mají pevnější a trvalejší charakter.
Autorem zde nastíněné metody výuky matematiky je profesor Milan Hejný, didaktik matematiky z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vychází z vlastních zážitků z dětství, kdy řešil matematické úlohy se svým tatínkem.
Hejného metoda výuky matematiky není rozšířená, testuje se na vybraných školách. Rodiče i učitelé k ní často přistupují s nedůvěrou. Řadě učitelů připadá tato metoda nepochopitelná a nepřirozená, vždyť sami byli učeni „tradičně“. Ve třídách, kde se však podařilo Hejného metodu výuky matematiky zavést, došlo ke zvýšení znalostí matematiky a vzrostla i oblíbenost tohoto předmětu. Žáci těchto tříd prokazují své znalosti a dovednosti v řadě soutěží. Jednu „Hejného“ třídu páťáků testovali společně s „normální“ třídou sedmáků – a kdo toto srovnání vyhrál? Páťáci…
Profesor Hejný tuto metodu přirovnává k situaci, kdy jdete nakupovat do „své samoobsluhy“ – tam víte, kde je mléko, pečivo, zelenina, a přitom jste se to neučili. A je jistě efektivnější nechat nakupujícího chvíli hledat, než se ho snažit předem naučit, co je přesně v kterém regálu.
Výuka frausovské matematiky (podle vydavatele učebnic dle Hejného metodiky) už se testuje na prvním stupni. Hejného tým postupně pracuje na sbírkách úloh také pro druhý stupeň. Demotivované učitele motivují stejnými hrami jako děti. O tuto metodu výuky je zájem také v zahraničí, aktuálně třeba v Polsku či Kanadě.
Pokud vás Hejného metoda výuky matematiky zaujala a chcete se poohlédnout po učebnici matematiky v souladu s touto metodou, ptejte se pro „frausovské matematice“. Už o ní běží šeptanda i mezi rodiči.

Přidá někdo z čtenářů vlastní zkušenost?

Více si můžete přečíst v Učitelských listech nebo v přepisu 20 minut Radiožurnálu.