„Maminto, já či žízet!!!“…logopedická prevence

Rodiče si často kladou otázku, jestli se řeč jejich dítěte vyvíjí v pořádku. Kdy mají začít řešit výslovnost dítěte s odborníkem, zkoušejí různá doporučení z knížek a často přesně nevědí, jakže to s tím vývojem řeči jejich dítěte vlastně je…

Řeč dětí má svá specifika a občas se každému rodiči nebo učiteli stává, že svému dítěti úplně přesně nerozumí, nebo mu rozumí jenom on a ostatní okolí ne. Je to sice často roztomilé, ale správné to není a zůstat to takto nemůže…

Vady ve výslovnosti vznikají mnoha způsoby – může jít o genetickou dispozici, fyziologické dispozice, ale také nevhodný řečový vzor v rodině. Z výsledků mnoha studií je také dokázán neblahý vliv častého a dlouhého vysedávání u počítače a sledování televize, zvláště animovaných seriálů, které jsou založeny na akčnosti a rychlosti, kdy dítě nemá šanci pochytit plynulý tok řeči.

Pravda je, že často  i  přes pečlivý vliv mnoha rodičů, kteří s dětmi tráví dost času a snaží se dítěti zprostředkovat řečový vzor pomocí čtení knížek, zpěvem a rozhovory, se u mnoha dětí objeví vada výslovnosti.

Rodiče si často kladou otázky typu: Je tohle ještě normální? Co teď s tím? Jak správně postupovat apod.

Přinášíme Vám nyní několik základních rad a orientačních bodů, abyste věděli, co si s výslovností svého dítěte počít.

Kdy zajít k logopedovi

Koktání v kterémkoli věku: Koktání může být ve vývoji i normální etapou. Děti často dělají vývojové skoky a může nastat situace, že dítě už toho chce sdělit spoustu, ale mluvidla ještě nejsou na takové úrovni, takže se zadrhávají. Nicméně s každou koktavostí běžte raději k logopedovi, nic tím určitě nezkazíte.

3 roky: dítě stále ještě nemluví a netvoří jednoduché základní věty. Tři roky jsou hranicí pro tzv. fyziologickou nemluvnost, pokud řeč nenaskočí do tří let sama, na nic nečekejte a zajděte k logopedovi.

4,5 roku: Pokud dítě komunikuje, rozumí, tvoří delší věty, vypráví, chápe časové souvislosti, hraje si s kamarády a umí je i pojmenovat, tak dříve s vadou výslovnosti k logopedovi nechoďte, do tohoto věku se upevňuje většina hlásek samovolně, takže je zbytečné s dítětem něco složitě nacvičovat a vyvozovat. V tomto věku zajděte k logopedovi, pokud je ve výslovnosti více vad. R a Ř v tomto věku ještě neřešte, na to je opravdu čas.  Takže pouze pokud dítě mluví opravdu špatně – špatné L, D-Ď, V,F… zaměňuje T za K a další výraznější odchylky. R a Ř řešte tehdy, pokud dítě „ráčkuje“. Jestli dítě  místo R říká L,  tak je to  v tomto věku úplně normální.

5/6 let: tj. poslední rok než půjde dítě do první třídy – v tuto dobu začněte řešit R a Ř, dítě má sice teoreticky vývojový čas do 7 let, ale bohužel na to nepamatuje začátek povinné školní docházky, která startuje v šesti letech a do ZŠ by dítě mělo jít s čistou výslovností. Takže pokud mu v pěti letech nenaskočilo R a v pěti šesti Ř zajděte raději k logopedovi, abyste se vyhnuli školním problémům.

ROZHODNĚ ŽÁDNÉ HLÁSKY NEVYVOZUJTE A ANI NENAPRAVUJTE SAMI DOMA BEZ KONZULTACE S ODBORNÍKEM!

Pokud dostanete už nějaké to doporučení od logopeda, dodržujte určitě tato základní pravidla pro logopedická cvičení: dítě do cvičení nenuťme, ale snažme se nastavit pravidelný režim, kdy dítě bude vědět o logopedické chvilce. Mějme v ní motivační prvky, co nejvíc chválit a na nedostatky upozorňujeme dle doporučení logopeda.
Pokud vám už docházejí nervy, motivujte sami sebe – až ho to naučím, dojdu si na masáž.
V tu chvíli bude cvičení příjemnější i pro Vás.

Myslete pozitivně – naprostá většina lidí v dospělosti normálně a dobře mluví a pokud mají nějakou odchylku ve výslovnosti, tak jim to v životě většinou vůbec nepřekáží (pokud tedy nechtějí pracovat jako logoped 🙂 ).