Lateralita a leváctví

Lateralitou se rozumí praváctví nebo leváctví v nejširším slova smyslu. Na první pohled je vždy patrná lateralita horních končetin, ale i dolních končetin a očí…Lateralita je vztah pravé a levé strany k organismu, projevuje se rozdílnou aktivitou, výkonností nebo specializací jednoho z párových orgánů ve srovnání s druhým.
Ruka, která je méně šikovná, je i méně rychlá.

Rozlišujeme 3 základní typy laterality:
1. souhlasná (vedoucí ruka i oko jsou oboje pravé nebo levé)
2. neurčitá (obě ruce jsou stejně šikovné, doporučuje se psát pravou)
3. zkřížená (vedoucí je pravá ruka a levé oko nebo opačně)

Nesouměrnost horních končetin se zjišťuje pomocí testů laterality. Jde o zjištění vztahu horních končetin a očí. Testy se doporučují i při diagnostice vývojových poruch učení, čtení a psaní.
Rozpoznání a respektování vedoucí levé ruky zabrání nešetrným zásahům do přirozeného vývoje dítěte.
Levák je disponován pro jakoukoli činnost stejně jako pravák.

V životě dítěte jsou období, kdy užívá více jedné ruky, a období, kdy střídá nebo užívá obě stejně. Upřednostňovat šikovnější ruku začíná kolem 4. roku. Obě ruce musí mít stejnou příležitost k užití (do 4 let i dál).

Přednostní užívání obratnější ruky se stabilizuje až na počátku šk. věku, nejkritičtějším období je mezi 5. – 7. rokem. Psaní je náročné, i když dítě píše svou šikovnější rukou. Leváky v žádném případě nepřecvičujeme! Přecvičování může vést ke snížené výkonnosti, motorickému neklidu, k četným neurotickým projevům (plačtivost, koktavost, pomočování…).

Doporučení pro rodiče:

1. Nezasahovat do přirozeného vývoje laterality, neopravovat ani nevést dítě k tomu, aby určitou činnost (držení lžíce, tužky…) provádělo jen pravou rukou, protože si to žádá společenská konvence.

2. Zapojovat děti do činnosti tak, aby měly příležitost obě ruce, vystupovat pouze v roli pozorovatele a z výsledků neutvářet kategorické závěry.