ŠVD: Komunikace rodičů se školou

Rodina spolu se školou jsou dvě místa, v jejichž rámci tráví děti největší část svého času, logicky jsou to tedy prostředí, která na ně mají největší vliv. Přestože se obě instituce liší ve svých prioritách, požadavcích a očekáváních, ale i v organizaci času a prostoru, ve vztahu k dětem a v řadě dalších aspektů, mají jeden společný cíl, a to zajistit ten správný „vývoj dětí.“

Působení rodiny a školy jde spolu ruku v ruce. Pro zdárný vývoj dítěte je důležité, aby obě klíčové instituce byly v dobrém vztahu, aby komunikovaly a spolupracovaly.
Je jasné, že ne vždy souhlasíme se vším, co je se školou a systémem školství spojené a není žádným tajemstvím, že je co zlepšovat.

Proto jsem položila našim maminkám z řad rodičů i učitelů jednoduché otázky, jak vlastně funguje komunikace mezi rodinou a školou. Zajímaly mě názory obou stran, zajímala jsem se i o alternativní výuku. Jaké mají zkušenosti s individuálním plánem pro nadané nebo naopak „jiné“děti.

Nuninka se s námi podělila o zkušenosti z obou stran, jak z pohledu rodiče, tak z pohledu učitelky. Jako rodič se bohužel setkala i se šikanou a trvalo to delší dobu než se něco vyřešilo. Ale jako učitelka v MŠ s rodiči mluví každý den a tak je to přece správné.

Nedávno jsme měli konzultace pro rodiče i v mš, časově mi to zabralo 45 min. až 1 a 1/2 na jedno dítě. Ale bylo to super, kromě toho, jak se dětem vede se probralo co jim jde, nejde, ukázalo se portfolio atd…

Například od Marinády a Kyller jsme si přečetli osobní zkušenosti i s tím, jak to nefunguje, jak byl nějaký problém a komunikace vázla. Ale zároveň po změně učitelky se vše změnilo k lepšímu.

Máme mezi sebou i maminky, které nevyužívají českého školství a nedá se to tedy srovnávat. Za ně se ozvala se svým názorem Meggi. Komunikace s rodiči je pro ně prioritní a dokáží rychle řešit vniklé problémy.

Každá škola si na tomto velice zakládá, skvěle funguje i informovanost všeho škola-rodič,rodič-škola…mail, všem sms, školni týdenni info papir, připadně telefonát z recepce, na vse, co je potreba…

Některé školy „jdou s dobou“ a prezentují svoji práci i na webových stránkách. Rodiče na nich najdou informace týkající se kontaktů, emailových stránek na učitele a pracovníky školy, jídelní lístek a organizaci školního roku. Obvykle mají  učitelé určené hodiny ke komunikaci s rodiči.

Rezeda nám napsala o Montessoriho škole.

Je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem.

Peťka mi k přípravě článku dodala i názor paní učitelky Jany, které položila pár otázek k tématu.

Jani, kolik času ti týdně zabere komunikace s rodiči?

Je to hodně různé, jsou týdny, kdy není nutné řešit téměř nic. Nepočítám komunikaci v rámci omluvenek či předávání domácích úkolů v době nemoci dětí. Pak přijde týden, kdy mi rodiče volají, žádají o osobní schůzky, píší emaily a toho času je potřeba opravdu hodně.

Jak se stavíš k žádosti rodičů o osobní schůzky či emaily?

Také je to hodně individuální. Pokud rodič přijde jednou za čas, nebo jde o závažný problém, snažím se urvat ze svého osobního času a rodičům se věnuji. Někdy je to ale velmi náročné. Rodiče si neuvědomují, že i já jsem maminka dvou malých dětí a nemohu každý den do noci odepisovat na dlouhé emaily a setkávat se s rodiči každý den. Setkala jsem se bohužel s rodiči, kteří si můj čas nárokují a chodí do školy opakovaně, píší emaily, volají, čekají na mě po vyučování a toto opravdu už není v mých silách.

Máte ve škole zavedeny konzultační hodiny?

Ne, máme pouze 2x do roka třídní schůzky. Pokud rodiče potřebují cokoliv řešit, mohou se na učitele a učitelky obrátit bez obav. Každý rodič zná školní email na daného učitele. Vždy je lepší schůzku dopředu objednat. Odchytávat učitelku mezi přestávkou, těsně po vyučování či dokonce při obědě není ideální. Každému se budu ráda věnovat. Ovšem po práci musím také vyzvednou z družiny své děti, což někdy rodiče nedokáží pochopit.

V komunikaci s učitelem je potřeba zachovat pár zásad :

1. Domluvte si schůzku předem.

2. Dejte najevo ochotu spolupracovat.

3. Zkuste, i když s učitelem nesouhlasíte, udržet emoce na uzdě a diskutujte v klidu. V našem zájmu je dobrá spolupráce rodičů se školou.

4. Zachovat prostor ke komunikaci, spolupraci a vstřícnost.

Co říci závěrem? Každá škola má jiný styl výuky, každý učitel i rodič je také jiný. Co jednomu vyhovuje, to je pro druhého nepřekonatelný problém. Co jedno dítě zvládá s přehledem, to druhému trvá o chvíli dýl. Vše je hlavně o domluvě a komunikaci. A vždy jde o dítě, ne o nás!