ŠVD: Děti s hendikepem nemají v běžné škole co dělat

Moje kamarádka Jana má syna Jirku, kterému je 9 let a chodí do druhé třídy. Přestože má Jirka zdravotní omezení, navštěvuje běžnou základní školu. Z poslední třídní schůzky ale přišla Jana hodně rozladěná. Rodiče si stěžují, že chování Jirky narušuje výuku, jejich děti jsou pak nepozorné a nosí horší známky… Jirka má kombinovanou poruchu pozornosti. Ve třídě má asistentku, ale zkrátka jsou chvilky, kdy s jeho chováním nezmůže nikdo nic. Pak opravdu začne v průběhu výuky vyrušovat, chodí po třídě, bouchá hlavou o stůl, vyhazuje pomůcky. Jeho chování je nepředvídatelné, někdy je celé dny úplně v pohodě, jindy je to s ním bohužel složitější. Jana tedy bojuje nejen s problémy u svého syna, ale čelí útokům rodičů, kteří jí dávají silně najevo, že dítě s hendikepem nemá v běžné škole co pohledávat. 

Na názor k začleňování dětí jsem se zeptala paní učitelky Míši.

Plošnou inkluzi všech dětí do běžných škol vnímám jako velmi špatný krok. Mám ve třídě vždy minimálně 3 – 5 dětí s určitou poruchou pozornosti a je to mnohdy velký oříšek. Pokud budu mít ve třídě dítě s mentální poruchou, byť s asistentkou, budou na tom tratit naopak studijní typy dětí. Hodina má 45 minut, když musím 15 minut krotit, usměrňovat a koordinovat některé děti, aby vůbec začaly nějakým způsobem pracovat, je to velký problém. Myslím si, že učitelé pracující ve speciálním školství jsou velice kvalifikovaní a dosahují skvělých výsledků. Zrušení speciálních škol je krok zpět.

Jano, proč bys byla ráda, kdyby mohl Jirka dál navštěvovat běžnou základní školu?

Protože i když to tak možná nevypadá, Jiřík je chytrý kluk. Učení zvládá a v některých věcech je hodně napřed. Co ho zajímá, tomu se dokáže věnovat intenzivně. Zajímá ho vesmír, čte knihy o planetách a jeho znalosti jsou snad na úrovni dětí z druhého stupně ZŠ možná i dále.

Zeptala jsem se na názor i Kralicka4, kterou znáte ze stránek VD.

Ano jsem pro integraci dětí, co jsou inteligentní a nemají mentální retardaci. Protože i tyto děti, viz Domča, sice výuku zvládají, ale i tak s omezením, děti s mentální retardací, zvláště se střední a těžkou nemají šanci rozsah výuky stíhat.

Tyto děti budou šikanované, co si budeme vykládat o šikaně nějak slabších dětí a co teprve o těžce postižené a opravdu „jiných dětech“. Pak také nebudou opravdu nestíhat výuku v plném rozsahu a budou dostávat špatné známky, či budou propadat, jak se tohle podepíše na jejich psychice si nemusíme povídat. Zároveň díky tomu, že potřebují více času na pochopení nebo na vypracování a mají omezení, tím budou i brzdit zdravé děti.

Domča je plně inteligentní, co nechápe nebo neví, co znamená, se dokáže naučit a na vše si najít svůj způsob. A musí mít omezenou výuku jen na 4 h denně a Aj dostává úkoly domů. Myslím, že plošná inkluze je hrozný nesmysl a vymyslel to někdo od stolu, kdo tyto děti nezná. A trpět budou zase jen děti.

Jano, měli jste problém sehnat asistentku?

Ano, byl to problém. Škola ale je zapojena do projektu a na asistentku nyní připlácíme pouze 1000,- Kč měsíčně, což je pro nás dostupné. Věděli jsme, že bez asistentky by to nebylo možné. Loni to bylo těžší, letos je na tom Jiřík o hodně lépe a věřím, že to bude lepší a lepší.

Fakt, že už nyní je nedostatek asistentů, zmiňuje Kralicek4.

Kde vezmou tolik asistentů, kteří musí mít na první stupeň alespoň maturitu a na druhý i vyšší vzdělání? Kde je vezmou za minimální platy v takovém množství, aby byla pomoc asistentů pro tolik dětí? A hlavně by to měli být asistenti, co mají srdce na správném místě a dělají to pro ty děti a nejen, aby si doplnili pracovní hodiny.

Je mi jasné, že pro učitelku je náročné zvládnou všechny děti a ještě se každému věnovat individuálně. V některých školách ale se začleňováním dětí s určitým zdravotním omezením problém nemají. Jinde omdlévají hrůzou i tehdy, kdy mají ve třídě více než 20 dětí bez omezení.

Jaký je váš názor? Vadilo by vám, kdyby do třídy vašich dětí chodily též děti s určitým hendikepem? Jste pro zrušení či zachování speciálních škol?

Jméno kamarádky a jejího syna bylo na přání změněno.