Jaká je realita v logopedických ambulancích?

„Dobrý den, ráda bych objednala svého syna na logopedii.“ „Je mu pět a neumí R a Ř.“
„Ano, rozumím vám, nejbližší možný termín mám bohužel až za tři měsíce.“

Toto bohužel není vymyšlený příběh, ale realita všedních dní. Logopedické ambulance jsou přeplněné dětmi převážně předškolního věku. Dětí s vadou řeči je dnes tolik a nabídka v mnoha lokalitách, zejména velkých měst, je bohužel omezená. Většina logopedů je z tohoto důvodu nucena nejen přijmout dítě do své péče s např. tříměsíčním zpožděním, ale navíc také nabídnout rodině frekvenci terapie jedenkrát za tři týdny, někteří i jedenkrát za měsíc, která nevyhovuje potřebám klienta ani terapeuta. S tímto faktem musíme bohužel počítat.

Z minulého článku Jak probíhá logopedická péče a jak dlouho trvá nácvik správné výslovnosti, víme, že většina dětí zvládne nácvik hlásky v průměru za 3-6 měsíců, pokud je frekvence návštěv jedenkrát za dva týdny.

Co nás čeká ve chvíli, kdy bude terapie probíhat jedenkrát za tří až čtyři týdny?

Když budeme tedy počítat s nejhorší možnou variantou frekvence 1x / měsíc a se situací, kdy nácvik hlásky dítěti nejde úplně hladce, to znamená, že dítě vyžaduje alespoň 10 – 12 návštěv pro úpravu jedné hlásky, je zřejmé, že čas hraje proti nám.

Znamená to, že dítě musí strávit úpravou jedné hlásky alespoň deset měsíců. Pokud se má dítě tedy ještě před nástupem do školy naučit pouze dvě hlásky R a Ř, logicky by mělo terapii zahájit krátce po čtvrtém roce.

To je však nemožné.

Ve čtyřech letech je na nácvik správné výslovnosti většiny hlásek ještě moc brzy. Děti ještě nemají vyzrálé sluchové vnímání, stejně jako motoriku mluvidel a na chyby ve výslovnosti mnoha hlásek mají v tomto věku ještě nárok.

Jak to tedy řešit?

Jednoduše. Aby se úprava výslovnosti zvládla ještě před nástupem do školy, většina logopedů kombinuje nácvik více hlásek najednou. Má to však i svá pravidla. Některé hlásky vzájemně kombinovat nelze, protože si jsou artikulačně nebo zvukově natolik podobné, že by se to dětem při nácviku pletlo. Některé však kombinovat můžeme. Není tedy výjimkou, že dítě cvičí zároveň např. L a Č, nebo C a R. Mně osobně se osvědčila kombinace maximálně dvou hlásek.

Kdy je tedy správný čas na návštěvu logopedie v předškolním věku?

Z mého pohledu je ideální věk na zahájení logopedické péče ve čtyřech a půl letech v případě, že dítě neumí pět hlásek. Pokud jich je víc, přivítám s chutí i čtyřleté dítě, jelikož v této době můžeme nepřímo rozvíjet dovednosti, které ke správnému ovládnutí hlásek dítěti chybí. V případě, že dítě neumí pouze dvě hlásky, zahájení logopedické péče v pěti letech je dostačující.

Proč by měl mít školák čistou výslovnost, a jak můžeme dítěti pomoci ještě před zahájením logopedické péče, se dočtete v posledním díle této série článků o logopedii.

Mgr. Martina Kolmanová (klinická logopedka)

Jsem klinická logopedka s bohatou praxí a svou práci vnímám jako poslání. Ukazuji rodičům cestu, jak projít vývojem řeči dítěte tak, aby se vyhnuly zbytečnému klopýtnutí.

Na svém blogu Logopedie s úsměvem se zabývám zejména prevencí vzniku poruch řeči a za tímto účelem jsem také napsala dva e-booky: Jak na první lžičku? a Jak podpořit vývoj řeči dítěte od 0-3 let. V současné době se věnuji přípravě instruktážních videí určených pro domácí nácvik správné výslovnosti a také tvorbě pracovních sešitů pro nácvik jednotlivých hlásek.