Jak probíhá logopedická péče a jak dlouho trvá nácvik správné výslovnosti?

Rubrika: Předškolní vzdělávání, Vývoj a výchova předškoláka

Většina rodičů pětiletých dětí za námi přichází s obdobnou zakázkou. Moje dítě neumí R a Ř a nejdou mu sykavky. Mnoho z nich přichází zároveň s požadavkem upravit výslovnost dítěte ještě před nástupem do školy. Ne vždy je reálné to zvládnout.

Proč?

Správná výslovnost hlásek je jen tzv. třešnička na dortu. Na pozadí chybné výslovnosti často bývá nedostatečný vývoj sluchového vnímání, zrakového rozlišování nebo neobratnost v jemné motorice a motorice mluvidel. Situaci ještě můžou zhoršit drobné potíže s pamětí nebo pozorností.

Co to v praxi znamená?

Když se zamyslíme nad tím, jak se dítě řeč učí, bude nám hned vše zřejmější. Aby dítě dokázalo říct správně určitou hlásku, musí jeho mluvidla být vyzrálá natolik, že tento akrobatický pohyb, jakým je např. vyslovení hlásky R dokáží uskutečnit. Zároveň však dítě musí mít alespoň tušení o existenci jakéhosi zvuku, kterému my dospěláci už říkáme R. To znamená, že ho musí slyšet. A nejen to, aby ho dokázalo v řeči správně použít, musí ho navíc rozlišit od zvuků jemu podobných, což je v tomto případě zejména L a Ř.

Když to nedokáže, jsou mu akrobatické pohyby, které již brilantně ovládá úplně k ničemu. Je to asi jako když akrobatovi chybí akrobatické lano. Bez něj jeho umění není kompletní. Když si to shrneme:

Aby dítě dokázalo říct správně určitou hlásku, musí ji umět pohybově utvořit a zároveň sluchem rozlišit. Ideálně ve stejném časovém období.

A to vyžaduje vyzrálé dovednosti ve všech zmíněných oblastech, které však dětem přicházejícím na logopedii mnohdy chybí. Proto je nácvik správné výslovnosti obvykle zaměřen nejprve na posílení chybějících dovedností a teprve poté na vyvození a přímý nácvik hlásky.

Kolik času to zabere?

Většina dětí se správnou výslovnost jedné hlásky dokáže naučit během 3-6 měsíců.

Co ovlivňuje rychlost nácviku?

O samotných schopnostech dítěte, které se na úspěšnosti výrazně podílí, jsme si již pověděli hodně. Ve hře jsou ale i další faktory, které se na úspěšnosti a rychlosti nácviku podílejí. Jedním z nich je spolupráce rodiny. Ochota a možnost pravidelného nácviku. Krátké, avšak pravidelné cvičení vytváří nové funkční spoje a dochází k rychlejšímu upevnění nových dovedností. To znamená, čím častěji dítě cvičí svůj domácí úkol, který však musí být také vhodně zvolen, tím rychleji se hlásku naučí.

Dalším faktorem rychlého úspěchu je také pravidelná docházka na terapii. Terapeut je pouze „manažerem“ nácviku. Správný logoped dokáže na každé terapii dítě posunout o kousek dál, dát rodině adekvátní úkol na domácí procvičování a terapii strukturovat tak, aby smysluplně mířila k cíli. Tedy ke správné výslovnosti.

Z mého pohledu je ideální frekvence návštěvy jedenkrát za týden v době vyvozování hlásky, tedy ve chvíli, kdy se ji dítě učí realizovat. V následné fázi fixace, kdy se dítě učí vyvozenou hlásku zapojit do slov, postačí již frekvence jedenkrát za dva týdny. Když už dítě umí hlásku zapojit do slov a kratších spojení, přechází do fáze tzv. automatizace. To znamená používání hlásky v běžné řeči, a to bez vědomé kontroly.

V této době je frekvence jedenkrát za tři týdny dostačující. Z pozice terapeuta již mluvíme spíše o kontrole, kdy dítě na terapii obvykle obdrží jen nové a složitější úkoly, které zajistí zautomatizování hlásky. Pokud se však dítě učí více hlásek, v době automatizace jedné hlásky obvykle začínáme vyvozovat druhou. Takže v některých případech se v rámci terapie prolínají dvě různé fáze nácviku. Což bývá téměř pravidlem. Je spíše výjimkou, že máme klienta s nesprávnou výslovností pouze jedné hlásky.

Jaká je však realita?

Jak moc jsou logopedické ambulance zaplněné klienty a jaká je obvyklá frekvence terapií? Co můžeme udělat proto, abychom se vzniku vady řeči u dítěte vyhnuli, nebo jakým způsobem můžeme snadno zahájit průpravné cvičení ještě před příchodem dítěte na logopedii, si povíme už za týden v dalším článku.

martinakolmanovaMgr. Martina Kolmanová (klinická logopedka)

Jsem klinická logopedka s bohatou praxí a svou práci vnímám jako poslání. Ukazuji rodičům cestu, jak projít vývojem řeči dítěte tak, aby se vyhnuly zbytečnému klopýtnutí.

Na svém blogu Logopedie s úsměvem se zabývám zejména prevencí vzniku poruch řeči a za tímto účelem jsem také napsala dva e-booky: Jak na první lžičku? a Jak podpořit vývoj řeči dítěte od 0-3 let. V současné době se věnuji přípravě instruktážních videí určených pro domácí nácvik správné výslovnosti a také tvorbě pracovních sešitů pro nácvik jednotlivých hlásek.

Napsal/a: Martina Kolmanová

Toto taky stojí za přečtení!

Tip na výlet: Ovčí farma Horní Dvorce

Dnes přicházím s tipem na trochu netradiční výlet. Není to výlet nijak časově náročný, dětem se ale jistě bude

Čtu dál →

10 důvodů, proč s dětmi mluvit o penězích

Když jsem byla malá, věnovala se mi často babička s dědou. Bydleli jsme společně v dvougeneračním domku a prarodiče se mně

Čtu dál →

Recenze: Těhotenství a mateřství

Na českém trhu je nová knižní publikace – Těhotenství a mateřství od autorů Martina Gregora a Miloše Velemínského ml.

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

TOPlist