Zahoďte únavu za hlavu!

Rubrika: Životní styl

1256864_young_birdsS blížícím se obdobím se někteří z nás setkávají se stavem únavy, nervozity a nechuti k čemukoli. Jen ten pocit vylézt z postele ubíjí a nic nebaví… Jarní únava útočí a tak je jen na nás, jak účinně se jí budeme bránit.

Zima je dlouhá a nedostatek denního světla se může projevit nervozitou, stavem vyčerpání a celkovou oslabeností organismu. Na tento stav působí i nedostatek pohybu. V létě jsme zvyklí chodit na procházky, pořádat celodenní výlety, ale v zimě? Jsme rádi, že se zakuklíme do teplé deky a večery či víkendy mnohdy strávíme sledováním televize. A sama zima, tedy chladné počasí, má na náš organismus také negativní vliv, zvyšují se nároky na náš termoregulační systém. K tomu všemu přidejme snížený příjem ovoce a nesmíme se pak divit, že nás zaskočí jarní únava. Stav, který můžeme charakterizovat jako naprosté fyzické i psychické vyčerpání.

Jarní únava není nemoc

Skutečně není. Jedná se pouze o příznak, kterým nás tělo varuje. Trvá sice jen pár týdnů, ale dny v nich přítomné se pak mohou stát pro někoho jako naprosto nepřekonatelné a skličující. Chybí nám dostatek pozitivní nálady, jedna deprese střídá druhou, nic se nám nedaří, ať v zaměstnání, tak doma, jsem podráždění a vše přenášíme i na další členy domácnosti.

Po zimě zkrátka jaro přijít musí a jarní únava se dá také popsat jako takový stav, přechod mezi těmito dvěma ročními obdobími, kdy se tělo musí vypořádat se zvýšenými nároky, které na něj klademe v době, kdy ještě spí, resp. pracuje na snížené „obrátky“. V práci nám nikdo z požadavků nesleví a my musíme pracovat výkonně. A tak se organismus namáhá a namáhá, doslova „mele z posledního“ . Výsledky jsou pak nadmíru jasné…..

Co s tím

V první řadě je nutné dodat tělu vitamíny. Především je dobré se zaměřit na vitamín C – pomeranče, papriky, citrony, květák, hlávkový salát, kapusta, rajčata.
Můžeme si také sami a včas vypěstovat třeba čerstvou petrželku nebo řeřichu, které obsahují velké množství žádoucích vitamínů. Řeřicha má navíc i spoustu minerálů, zlepšuje krvetvorbu, pročišťuje dýchací cesty a velmi pozitivně ovlivňuje náš metabolismus. Je výborným preventivním prostředkem v zimním období.
Nezapomene ani na další vitamíny či potřebné látky a konzumujeme banány, brambory, vajíčka, čerstvé ryby, mrkev a další.
Brzy objevíme na zahrádce rostlinky, jako třeba sedmikrásky. Je z nich výborný čaj, salát či polévka, stejně tak je klidně přidejte jako jedlou ozdobu k dalším jídlům. Podobně to platí i o dalších – kopřiva, pampelišky či fialky.
Co se týká kopřivy, dá se dočíst, že se má sbírat pouze do doby, než začne obsahovat hodně dusičnanů, uvádí se do poloviny května. Jednoduše – sbírejte pouze mladé listy. A nenechte si ujít velikonoční nádivku s kopřivami.
Pampeliška byla známá svými léčivými účinky už ve starověku, i v dobách starého Řecka. Její výtažek působí blahodárně na celkové oslabení organismu a únavě.

Konzumujte jogurty a kysané nápoje, které obsahují bifidobakterie. Velmi výkonně pomohou posilovat naší imunitu. Pokud tyto výrobky nemusíte, neváhejte a zakupte v lékárně tablety, které je obsahují.

Důležitý je pohyb

I když se vám moc nechce, zkuste se překonat a každý den vyrazte na krátkou procházku. Pohybem není vždy míněno dvouhodinové cvičení do úplného vysílení někde v posilovně, ale naprosto bohatě postačí svižnější chůze. Vezměte třeba děti do blízkého lesíka či lesoparku, vypravte se podívat, zda se již vrátili na rybník kachny nebo se prostě běžte pokochat probouzející se přírodou.
Pokud vlastníte kolo, pak jej oprašte a rozjeďte se do okolí.
Milovníci mokrého sportu si prozatím musí nechat o plavání někde venku v rybníce zdát, k dispozici jsou ale kryté bazény s příjemně vyhřívanou vodou a také tento typ sportu pomůže překonat nástrahy jarní únavy a zlepší naší fyzickou i psychickou kondici.

Poslední dobou se dostává do popředí in-lineové bruslení. Je to výtečný sport na rozproudění krve v žilách, výhodou je, že si udáváte své vlastní tempo a na trať můžete vzít do kočárku i své dítko.

Každopádně je jedno, jaký typ sportu zvolíte. Vždy se řiďte tím, co chcete vy sami, kam máte chuť vyrazit a co dělat. Dvacet minut denně, které strávíme aktivním pohybem venku v přírodě, vydá za všechny fitness centra světa.
Nicméně si tedy pamatujte, že pohyb venku má své veliké plus. Sluníčko, které sice zatím jen tak polehounku vykukuje je vynikajícím prostředkem na dobití našeho organismu po dlouhé zimě a vynechat jejich působení by byla škoda. Nelitujte tedy žádné minuty, kterou venku strávíte. Z vlastní zkušenosti musím konstatovat, že vás to skutečně „nakopne“.

Užívejte si

V tomto období nedejte na nervózní výpadky svých nadřízených a nenechte se vyvést z míry svými dětmi, když si nechtějí uklidit pokoj. Vezměte manžela, přítele nebo kamarádku a vyrazte do oblíbené hospůdky. Zajděte si na veselý film do kina, nebo si doma uspořádejte jarní mejdan. Vyspěte se déle, než jste zvyklí. Pračka plná prádla počká a k obědu se ohřeje něco od večeře. Dostatek spánku je dalším důležitým faktorem, který působí v tomto boji a proto ho nezanedbávejte.
Prostě se bavte podle svých přání. A nezapomeňte na dostatek sexu, jakožto pomocníka nejen proti nervozitě.

Všechny tyto činnosti, které nám mají dopomoci v boji proti jarní únavě, mají jedno společné. Je to hormon štěstí – serotonin, kterého máme po dlouhé a tmavé zimě málo. Smích a dobrá nálada podpořená pohybem a dostatkem vitamínů zahodí vyčerpaní za hlavu a my se budeme cítit svěže a odpočatě na slunečné dny, které nás už pomalu vítají.

A co vy – jak házíte únavu za hlavu? Působí na vás přechod zimy a jara negativně, nebo se řadíte těm, kteří to ani trochu nepocítí?

Napsal/a: Iveta Pešková

Toto taky stojí za přečtení!

Nevítaní hosté v ústní dutině

Malé oválné vřídky trápí až 25 % populace. Objevují se v ústech nečekaně, ale ti z vás, kteří se s afty

Čtu dál →

Pořízení tažného zařízení je snadné a cenově výhodné

Disponovat vozem bez tažného zařízení není žádný hendikep, jak by se mohlo zdát. Pokud potřebujete využívat přívěsný vozík, karavan, nosič

Čtu dál →

Cyklistické dárky pro malé i větší cyklisty

Máte doma nadšeného cyklistu a nevíte, co mu pod stromečkem udělá největší radost? Podobným problémem se rok, co rok

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (3 vyjádření)

  • Anonymní

    S unavou bojuju porad, ted co jsem na materske:-S
    Snazim se prave dopovat vitaminem c plus mi ted znamy – lekar doporucil koenzym Q10, tak jsem zakoupila Q-Max a uvidime:o)

  • Peťka

    Pěkný článek.
    Ještě jak to udělat v praxi, to zahození únavy za záda? :-))

  • Ivčo, díky za článek a za připomenutí…. napsalas jej asi přímo pro mě 😉 (Věřím, že spousta z nás je tady na tom podobně)…. Jsem utahaná, unavená a pohled ven mě spíš deprimuje než těší. Jistěže se nakopnu k činnosti, co jiného zbývá…. tak se jdu nadopovat vitamínky a pevně věřím, že bude líp! 🙂

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist