Problémy s výslovností
Mé dceři budou za několik měsíců 3 roky, ale neumí vyslovit některé hlásky. Dokdy by mělo dítě umět správně vyslovovat jednotlivé hlásky? Kdy je třeba vyhledat pomoc logopeda? Je odstranění poruchy věkově ohraničeno? Jak můžeme dceři pomoci naučit se správnou výslovnost?Každé dítě je jedinečné, a proto i osvojování správné výslovnosti probíhá individuálně. Některé děti se naučí správnou výslovnost dosti rychle, jiné i ve 3 letech života mluví nesrozumitelně. Některé už ve 2 letech vyslovují správně hlásky, které v češtině považujeme za jedny z nejtěžších (např. l, r), jiné se s jejich výslovností potýkají i ve školním věku. Navzdory těmto rozdílům se výslovnost u většiny dětí vyvíjí postupně.
Dosud u nás neexistují výzkumy, které by přesně vymezily věk, v němž je nesprávná výslovnost konkrétních hlásek ještě „normální“, a v němž už ne. Logopedi se však řídí jistými kritérii:
- Dítě do 3 let by mělo umět správně vyslovovat hlásky n, m, p, h, t, k ve všech postaveních ve slově (tedy na začátku, uprostřed a na konci slova).
- Dítě mezi 3. a 4. rokem by mělo zvládnout správnou výslovnost hlásek f, v, g, b, j, d ve všech postaveních ve slově.
- Dítě mezi 4.–7. rokem života by mělo správně vyslovovat všechny ostatní hlásky ve všech postaveních ve slově. Mezi nejtěžší hlásky v češtině patří l, r a ř, ale i tzv. sykavky s, z, c, š, ž, č. Většina dětí dosáhne správné výslovnosti nejpozději do 7. roku života. Poté už hovoříme o poruše výslovnosti (dyslalii).
Kromě toho je třeba si uvědomit, že dítě si během řečového vývoje „ulehčuje“ výslovnost tím, že vynechává hlásky a slabiky nebo zaměňuje některé hlásky za jiné – za lehčí. Tyto „chyby“ jsou do jistého věku normální a mezi nejčastější patří:
- vynechávání hlásky na začátku, uprostřed nebo na konci slova: například
haló = aló, Katka = kaka, dům = dů,
- nahrazování jedné hlásky druhou na začátku, uprostřed nebo na konci slova: například
ryba = lyba, pes = pet,
- vynechávání hlásky v souhláskových shlucích, například
triko = tiko, strom = tom, kreslí = keslí,
- vynechávání slabiky na začátku, uprostřed nebo na konci slova, například
kolotoč = kotoč, kytara = kyta,
- opakování slabiky, například
voda = vovo, koza = koko,
- přehazování hlásek, například
červený = čevrený, slunečnice = slučenice.
Z toho vyplývá, že tříleté dítě, které zaměňuje například hlásky s, l, r a ř za snadněji vyslovitelné hlásky, nemá poruchu řeči (dyslalie). Proto návštěva u logopeda není v tomto případě nutná. Do věku 3 let se logopedi nápravě výslovnosti přímo nevěnují, protože nervový systém, pohyblivost orgánů řeči a přesnost sluchového a zrakového vnímání se stále vyvíjejí a dítě má na nesprávnou výslovnost „nárok“. Jiný je však přístup k tříletému dítěti, které nesprávně vyslovuje mnoho hlásek nebo některé hlásky tvoří špatně, například vyslovuje tzv. francouzské r nebo šišlá (tvoří sykavky s jazýčkem daleko vpředu mezi zoubky nebo mu uniká vzduch po stranách jazyka místo uprostřed). Abychom předešli upevňování nesprávných řečových návyků, je návštěva u logopeda v takovém případě vhodná. Logoped v první řadě zjistí, zda jde či nejde o špatnou výslovnost, a poradí vám, jak správně stimulovat výslovnost v domácím prostředí.