Batole 26 – 36 měsíců

Váš prcek oslavil druhé narozeniny. Do školky ještě nenastupuje, ale navštěvuje cvičení, kreslení či plavání s rodiči – učí se navazovat vztahy, mezi kamarády se cítí dobře a zároveň je v bezpečí blízké osoby. Dítě v tomto věku už umí jít do schodů bez držení se za zábradlí, střídá nohy. Samozřejmě záleží na výšce schodu a na tom, zda se mu chce.
Dokáže si otevřít dveře, pozor na útěk na chodbu, na zahradu nebo někam dál. Také si umí přesunout židli a vylézt po ní někam.
Naučí se kotrmelec, přeskočí nízkou překážku a zkusí stát na jedné noze.
Učí se oblékat – při tom je dobré dítěti vysvětlovat, co bude mít na sobě, aby se naučilo rozpoznat svoje oblečení od oblečení ostatních. Šikovnější dítě  si zapne a rozepne knoflík. Zná postup zavazování tkaničky, ale zavázat ji ještě nemusí.
Samo jí lžičkou nebo vidličkou, ještě nekrájí. Hrníček udrží v jedné ruce, nepolije se.

Nyní učíte své dítě počítat na prstech, později spočítáte, kolik slepiček je na obrázku. Dítě řekne jak se jmenuje, kolik mu je a kde bydlí. Před koncem třetího roku dítě pojmenuje i složitější barvy, jako je oranžová nebo šedá.

Poslouchá vás, když čtete pohádku, potom si s vámi o pohádce povídá. Oblíbenou pohádku zjednodušeně vypráví samo, stejné je to i s říkankou a písničkou.
Také se dozvíte něco o fiktivním kamarádovi nebo zvířátku.
Dítě začíná chápat skloňování a časování, často si správnou logikou vytvoří tvar slova, který je špatně, ale to nevadí, vykouzlí vám to úsměv na tváři. Příklad ze života: udělej, namaluj -> nakráj (nakrájej)
Není výjimkou, když ve dvou letech dítě moc nemluví, ale rozumí všemu, co říkáte. Na konci druhého roku už by mluvit mělo.

Dítě si začíná hrát s hračkami „sociálnějším“ způsobem – panenka potřebuje najíst a spát, kočička s pejskem si dají pusu, mašinka patří na koleje a autíčko jezdí po silnici. Děti mají svou oblíbenou hračku, s kterou chodí spát.
Hraje si na maminku a na tatínka nebo na pejska.
Mění se i vztah dítěte k ostatním dětem. Dítě chce utišit plačícího kamaráda, případně se učí omluvit se mu a tu hračku mu nakonec půjčí. Pohladí smutného kamaráda nebo ho radostí obejme.
Na hřišti bude oblíbeným místem pískoviště, vyleze na jednoduchou prolézačku, sklouzne se a bude se chtít houpat, ale ještě se nerozhoupe.
Odrážedlo vymění za tříkolku nebo za kolo bez šlapek.

Dítě si řekne, kdy chce jít na nočník, postupně opouští plenu při spánku přes den, kolem třetího roku spí bez pleny i přes noc.

Přes všechny ty krásné dovednosti v tomto období přichází i vzdor. Dítě nechce dělat vše, co mu řeknete, i když to myslíte jedině dobře. Některé děti to přejde dříve a naučí se uklidnit, nakonec si nechají věci vysvětlit. Jiné sebou praští o zem, budou křičet na celé kolo, bouchat kolem sebe i do vás. Do určité míry je na vás, co vše si necháte líbit, vaše reakce má na tomto chování také svůj podíl. Dále dítě bude dělat přesný opak toho, co po něm chcete a oblíbeným slovem bude „ne“. Vyzkoušejte různé taktiky hry se slovy, aby dítě řeklo „ano“, když se ptáte, jestli chce se chce napít. Obzvláště perné chvilky zažijete, když se dítě rozhodne odporovat na veřejnosti. Berte na vědomí, že je to důležitá součást vývoje osobnosti.