Kdo z vás se někdy zamýšlí nad otázkou svého zdraví? Pokud dostaneme tuto otázku, téměř všichni odpovíme kladně. Každý z nás alespoň někdy navštíví lékaře, např. v rámci prevence, očkování. Ve větší části populace najdeme ty pacienty, kteří jsou nuceni vyhledávat zdravotnická zařízení mnohem častěji.
Pokud máme nějaký zdravotní problém, kam bude směřovat naše cesta? Za prvé to může být lékárna. Zde získáme určité informace a je na nás, jak se zachováme. Můžeme vyzkoušet některý z volně prodejných přípravků a věřit, že problém odezní. Pokud se tak nestane, poputujeme k lékaři.Vezměme si příklad starší paní, které bolí klouby. Paní navštíví lékaře a dostane recept na lék proti bolesti, popř. proti zánětu a k tomu ještě třeba gel na mazání. Paní dodržuje doporučenou léčbu, ale přesto se necítí zcela v pořádku. Náhodně potká sousedku, která má naprosto stejné problémy a naší paní doporučí zaručený přípravek na klouby. Co by pro své zdraví neudělala a tak navštíví lékárnu znovu a tento výrobek si zakoupí. Už ovšem neřekne, co vše již užívá a bez jakýchkoliv pochybností přiřadí do svého jídelníčku další tobolky. Problém, ale bohužel stále trvá a tak se rozhodne, že půjde k jinému lékaři. Ten se jí možná zeptá, co již na klouby vyzkoušela, ale kdo si ty názvy léků má všechny pamatovat, že? Dostane tedy další recept a hurá do testování dalšího přípravku. Laika samozřejmě nenapadne zkoumat složení léků, či léčivých přípravků a tak se naprosto běžně může stát, že pacient bude užívat totožné preparáty se stejnou účinnou látkou. To, že některé léky mohou působit protikladně a ve výsledku škodlivě, ba i přímo ohrozit pacienta už snad nemusím ani zmiňovat.
Jako další případ tu máme maminku s malým dítětem, které má bolesti bříška. Zoufalá maminka navštěvuje různé lékaře, kteří se ptají na totéž a vyžadují stále stejná vyšetření. Dítě tedy absolvuje hned 2x rentgen, několik odběrů krve, případně i ultrazvukové vyšetření. Pokud maminka lékaři vysvětlí, že již toto vyšetření její dítě absolvovalo, může si vyžádat lékař výsledky v tomto zdravotním zařízení. Nebo pak mamince nezbude nic jiného, než ordinace zase pěkně oběhnout a výsledky si vyžádat sama, aby je pak mohla předložit v další ordinaci. Zdá se vám to zbytečné?
Zkusme se podívat na další případ, kterým je např. úraz. Může se přihodit komukoliv a kdekoliv. Jen si tuto situaci představme, jsme ve stavu, kdy nám není dobře, jsme ve stresu. Zdravotník na nás chrlí záplavu otázek, vyptává se na alergie, jaké užíváme léky, na předešlé nemoci, operace apod. Kdo z nás je schopen souvisle odpovídat a nic důležitého neopomenout? A co třeba v případě vážného úrazu, kdy nemůžeme hovořit vůbec. Zde již jde o každou minutu. Jak moc by v takovém případě pomohla zachraňujícím lékařům informace např. o naší krevní skupině, datu posledního očkování proti tetanu, alergii atd.?
Chtěli byste všem těmto případům předejít? Nyní máte jedinečnou šanci připojit se k více jak 1.700.000 uživatelů Elektronické zdravotní knížky. Nemusíte již nosit všechny údaje a názvy užívaných léků v hlavě. Stačí se jednoduše zaregistrovat a vše důležité máte doslova na dosah ruky. Slouží k předávání zdravotních informací mezi lékařem a pacientem a mezi lékaři navzájem, v nouzových případech může pomoci zachránit život. Všechna důležitá data jsou přístupná přes internet 24hodin denně z kteréhokoliv místa. Data v Elektronické zdravotní knížce IZIP jsou extrémně zabezpečena, nikdo nepovolaný se tedy k vašim údajům nedostane. Přístupové heslo vlastní pouze majitel. Služba Elektronické zdravotní knížky je exkluzivně poskytována pojištěncům VZP, a to zcela zdarma.
Registrace do systému IZIP je opravdu velmi jednoduchá. Navíc od května je možná on-line registrace na stránkách www.izip.cz . Zde se dozvíte i veškeré informace, které vás o Elektronické zdravotní knížce zajímají.
Ale vraťme se ještě zpět k mému příkladu. Jelikož jsem kdysi často navštěvovala dětská hřiště, nemohl mi uniknout rozhovor dvou maminek. Mladá paní s miminkem v kočárku vyprávěla, jak si všechna vyšetření a všechny nemoci zapisuje pečlivě do kalendáře. Načež její kamarádka oponovala, že to přeci není důležité, vědět, kdy a jak byla zahájena určitá léčba a které léky nám byly nasazeny. Mladá paní se na kamarádku pozorně zahleděla a poté vyprávěla o svých zkušenostech s návštěvou ordinací a jak její pečlivé záznamy ušetřily děcko další léčby a zdárně pomohly problém vyřešit. Paní měla pravdu a já dnes už vím, že IZIP je jednoznačně velmi užitečná věc. Do programu jsem se tedy zcela bez rozmyslů zapojila a jsem za tuto možnost velmi ráda. Protože opravdu nikdy nevíme, co nás v životě potká. I když nebudu vážněji nemocná, má pro mne a moji rodinu IZIP smysl.
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)
Bývala jsem nadšená z různých novinek a zapojovala jsem se hned, jak jsem se o novince dozvěděla. Moje opakovaná zkušenost ale je, že to pravidelně trvalo hrozně dlouho, než se novinka skutečně zavedla do praxe, pokud po několika týdnech až měsících zcela nezkrachovala. Je ze mne skeptik.
Až bude systém skutečně fungovat, budu si jistá, že ať přijdu kamkoliv, bude IZIP dostupný a využívaný, ráda se zapojím.
Navíc nejsem klientem VZP, a tak to stejně pro mě není „jen tak“.
Děkuji za článek. Čím víc lidí bude o programu vědět, tím víc se jich zapojí a tím to bude líp fungovat. S radostí jsem se zapojila a se mnou celá rodina. Bohužel ani jeden z mých lékařů do systému zapojený není. Nezbývá než se lékařů ptát a zapojení požadovat.