Vitamín B6 (pyridoxin)

Rubrika: Tipy pro zdraví

Jedná se o další ve vodě rozpustný vitamín, který je velmi důležitý pro novorozence a kojence, těhotné ženy a pokud nepatříte ani do jedné z uvedených skupin, můžete jej ocenit třeba při úporných bolestech svých zad nebo hlavy…


ÚČINKY vitamínu B6

1) Vitamín B6 je v těle zodpovědný zejména za metabolismus aminokyselin, bílkovin a cukrů a následnému uvolňování energie. Podílí se také na tvorbě serotoninu (látka ovlivňující naši náladu, chuť k jídlu, spánek i vnímání bolesti), hormonů, červených krvinek, enzymů a dalších pro tělo nezbytných látek.

2) Přínosné je také působení vitamínu B6 v prevenci vzniku ledvinových kamenů, ochraně srdce před působením cholesterolu a vůbec jeho vliv na imunitní systém.

3) Vitamín B6 se používá jako podpůrná léčba při některých onemocněních, např. při léčbě alergií, astmatu, premenstruačního syndromu, anémii, revmatických onemocněních, nervových potížích, atd. Podává se také těhotným ženám trpícím nočními křečemi v nohou a sama mohu potvrdit, že mi jeho užívání skutečně pomohlo. Vitamín B6 bývá indikován také u ranních nevolností, zvracení a depresí.

4) V kombinaci s vitamínem B1 a B12 pomáhá zmírnit bolesti zad a hlavy a vědeckými pokusy bylo potvrzeno, že tato kombinace zvyšuje účinek některých analgetik (paracetamol, diclofenak, …) a je tedy možné snížit dávkování analgetik a snížit tak i riziko nežádoucích vedlejších účinků těchto léků.

5) Velmi důležitý je tento vitamín pro novorozence a kojence pro svůj vliv na fyzický i mentální vývoj dítěte. Jeho nedostatek se může mimo jiné projevit jejich bojácností, podrážděností a v krajním případě mohou být děti stižené strnulostí.

DOPORUČENÁ DENNÍ DÁVKA vitamínu B6

Kojencům ve věku 0-6 měsíců se doporučuje dávka 0,3 mg,
kojencům ve věku 6-12 měsíců dávka 0,6 mg.
Batolata (1-3 roky) by měla přijímat 1 mg,
děti ve věku 4-6 let 1,1 mg,
děti ve věku 7-10 let 1,4 mg.
Chlapcům ve věku 11-18 let je se doporučuje 1,7 mg vitamínu B6, dívkám ve stejném věku postačí 1,4 – 1,5 mg.
Dospělý muž potřebuje denně 2 mg, dospělá žena 1,6 mg. Těhotným ženám se doporučuje zvýšit příjem vitamínu B6 na 2,2 mg a kojícím maminkám alespoň na 2,1 mg.

Vzhledem k tomu, že se stejně jako ostatní B vitamíny neukládá v těle do zásoby, je nutné jej pravidelně ve stravě doplňovat, ať už v přírodní nebo syntetické podobě.

ZVÝŠENÁ SPOTŘEBA vitamínu B6

Některým lidem nestačí pouze pestrá strava bohatá na vitamín B6, ale je nutné jeho doplňkové podávání. Mezi takové patří například sportovci, ženy užívající hormonální antikoncepci, estrogeny, těhotné ženy, nemocní užívající antibiotika, psychostimulancia nebo antidepresiva, nemocní trpící celiakií či srdečními chorobami, onkologicky nemocní podstupující ozařování.

ZDROJE vitamínu B6

Velmi dobrým zdrojem pyridoxinu jsou játra, vepřové maso, ryby, vejce, droždí, banány, zelí, avokádo, mrkev, špenát, hrášek, fazolky, vlašské a lískové ořechy, hnědá rýže Natural a celozrnná strava. Např. bílá mouka obsahuje oproti celozrnné mouce jen 15% vitamínu B6.

TEPELNÉ ZPRACOVÁNÍ potravin s ohledem na zachování vitamínu B6

Nejčastěji zmiňovaným problémem, co se týče ztrát vitamínu B6 při tepelném zpracování potravin, je (podobně jako u již podrobně probíraných B vitamínech v předchozích článcích) vylouhování do vody při vaření. Zejména pro tepelnou úpravu zeleniny je vhodnější zvolit možnost vaření v páře, kde k takovým únikům vitamínu B6 nedochází.
Jinak se dá říct, že je vitamín B6 relativně odolný vůči působení vyšších teplot, citlivěji však reaguje na působení světla, kyslíku a také v zásaditém prostředí.

NEDOSTATEK vitamínu B6

K nedostatku vitamínu B6 dochází spíše výjimečně, obvykle je provázen deficitem i dalších B vitamínů.
K projevům nedostatku patří staré známé popraskané ústní koutky, zhoršená pleť, zvýšená nervosvalová dráždivost, únava, nespavost, zapomnětlivost, deprese, anémie, menstruační potíže a častější nemocnost díky oslabenému imunitnímu systému.

PŘEDÁVKOVÁNÍ vitamínu B6

Podávání vyšších dávek vitamínu B6 by mělo probíhat pouze pod lékařským dohledem, neboť je na rozdíl od ostatních ve vodě rozpustných vitamínů toxický a dlouhodobě užívané dávky nad 2 g denně mohou vést k brnění a dokonce až k nevratnému poškození nervů projevujícím se znecitlivěním částí těla.

Napsal/a: Petra Choltová

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist