Kyselina pantothenová

Rubrika: Tipy pro zdraví

Dá se říct, že se s touto kyselinou setkáváme každý den a snad na každém kroku. A určitě se od ní nemusíme obávat poleptání, ba naopak. Našemu organismu může jen a jen prospět. Vždyť kdo by nechtěl být šťastný a dobře vypadat, obzvlášť, když k tomu stačí tak málo? 😉

Co je to vlastně za kyselinu?
Bývá někdy označována také jako vitamín B5 a jedná se o další z hydrofilních, tedy ve vodě rozpustných, vitamínů. V roce 1933 byla objevena J.Wiliamsem a její název pochází z řeckého slova „pantos“, tedy „vše“ nebo také „všudypřítomný“. A jak její název praví, skutečně se ve větším či menším množství vyskytuje ve všech potravinách, ať už rostlinného či živočišného původu.

Kde ji najdeme a kolik jí tam je?
Jak již bylo řečeno, kyselina pantothenová se vyskytuje prakticky ve všech potravinách. Najdeme ji tedy v kvasnicích (pro představu ve 110 gramech je obsaženo 100-200 mg kyseliny pantothenové), v játrech a ledvinkách (ve 100 g je obsaženo 100-200 mg kyseliny pantothenové), ve vaječném žloutku (ve středně velkém je 100-200 mg kyseliny pantothenové), ve vařené brokolici (ve 110 g je 35-100 mg kyseliny pantothenové), vařeném hovězím mase (ve 100 g taktéž 35-100 mg), dále je obsažena v melounech, mléce, hrachu, fazolích, sóje, sezamových a slunečnicových semenech, ořeších, tresčích jikrách, langustách, atd.

Navíc některé potraviny na našem trhu jsou kyselinou pantothenovou obohaceny. Bývá totiž přidávána ve formě pantothenanu vápenatého spolu s dalšími vitamíny B-komplexu do cereálních produktů, nápojů, dietetických a dětských potravin.

foto
Kolik jí potřebujeme?
Jako minimální denní dávka pro muže se udává množství 7 – 10 mg, pro ženy 4 – 7 mg a pro děti 5 mg. Denní dávky za účelem terapie se podávají v rozmezí 50 – 100 mg denně.
Avšak organismus některých lidí může spotřebovat o něco více kyseliny pantothenové, než je uvedeno v předchozích řádcích, a to zejména pokud se jedná o alkoholiky, diabetiky, ženy užívající orální antikoncepci, seniory a nemocné s chorobami trávicího traktu.

Ze stručného přehledu je patrné, že by neměl být problém při běžném způsobu pestrého stravování minimální denní dávku získat. Nicméně je třeba upozornit na to, že ji snadno ničí vaření (při běžném způsobu dojde ke ztrátám asi 30%, při vaření a předešlém namáčení luštěnin se ztratí asi 60% kyseliny pantothenové), dlouhé skladování (ideální je konzumovat čerstvě připravené pokrmy) a dále konzervační postupy (např. po tepelné sterilizaci již zpravidla není kyselina pantothenová vůbec v pokrmu přítomna).
K dalším likvidátorům kyseliny pantothenové patří nadměrné množství hořčice, přílišné kořenění, alkohol, kofein a některé léky.

Čím nám může prospět?
• Podílí se metabolismu tuků a cukrů v těle a např. nedostatek cukru v těle vede k únavě, ospalosti, změnám nálady, vyčerpání.
• Někdy bývá označován jako antistresový vitamín. Svým působením na nadledvinky významně ovlivňuje hormonální tvorbu. V případě jeho nedostatku se hůře vyrovnáváme s psychicky náročnými situacemi, může dojít k duševnímu vyčerpání a frustraci.
• Napomáhá tvorbě protilátek a podílí se tak na imunitě organismu. Používá se při prevenci vzniku alergií, pomáhá hojit rány, jizvy, popáleniny a další kožní onemocnění, zlepšuje akné. Zvyšuje rovněž odolnost vůči chladu, čehož využívají horolezci, dálkoví plavci a triatlonisté.
• Provitamín kyseliny pantothenové, panthenol, se hojně využívá v kosmetickém průmyslu. Prokazatelně předchází popálení sluncem, urychluje hojení pokožky spálené sluncem, působí hojivě a protizánětlivě na nečistou a problematickou pleť, suchou pleť udrží déle vláčnou. Panthenolem jsou často obohaceny pleťové a tělové krémy, prostředky na opalování, šampony a vlasové kondicionéry.
• Kyselina pantothenová také pomáhá při zvýšené plynatosti, průjmech a poporodní či pooperační atonii střev a podporuje střevní peristaltiku.
• Pro ty, kteří jsou nuceni sledovat svůj cholesterol, bude určitě přínosná následující informace. Kyselina pantothenová totiž zamezuje usazování LDL cholesterolu (to je ten „zlý“) ve stěnách cév a při užívání terapeutických dávek dokonce klesá hladina celkového cholesterolu k krvi.
• A dokonce prý pomáhá potlačovat abstinenční příznaky při odvykání kouření, což se v této ponovoroční době plné různých předsevzetí může některým z vás hodit! 😉

Co když je jí příliš?
Vzhledem k tomu, že se kyselina pantothenová neukládá v těle do zásoby, nejsou známy žádné projevy jejího nadbytku nebo dokonce předávkování. Z těla její případné přebytky odcházejí močí a stolicí.

A co když je jí málo?
Samostatně se nedostatek kyseliny pantothenové vyskytuje vzácně a pokud, tak zpravidla ruku v ruce s dalšími chybějícími vitamíny skupiny B. Projevuje se vyčerpáním, bolestmi hlavy, nespavostí, depresemi, nechutenstvím, zácpou a sníženou odolností vůči infekcím. Experimentálně vyvolaný deficit kyseliny pantothenové u zvířat zapříčinil poruchy růstu, neplodnost a dermatologické poruchy. U lidí se také usuzuje, že nedostatek vitamínu B5 je jednou z příčin akné. A u válečných zajatců byl popsán tzv. burning foot syndrom, projevující se mimo jiné také křečemi v nohách.

Tak už víte, na čem si dnes pochutnáte? 😉

Napsal/a: Petra Choltová

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist