Prevence a léčba tupozrakosti u dětí

Co je to tupozrakost?

Tupozrakost (amblyopie) je závažná funkční oční vada, kterou mohou být postiženy především děti s projevy šilhání, dioptrickými vadami, velkým rozdílem dioptrií na očích, po úrazech oka nebo šedém zákalu. Dochází k omezení komunikace mezi postiženým okem a zrakovým centrem v mozku. U neléčené tupozrakosti jsou zrakové vjemy z postiženého oka postupně ignorovány, až dojde k velmi výrazné ztrátě schopnosti vidění. Dítě pak po zakrytí zdravého oka vidí pouze obrysy. Uvádí se, že tímto onemocněním trpí 2 až 4% dětské populace.

Proč je nutná prevence?

Tupozrakost je úspěšně léčitelná pouze v raném dětském věku. Zahájení léčby je ideální kolem 2 až 3 let. S přibývajícím věkem dochází k nevratným změnám. V dospělosti tuto vadu prakticky již nelze odstranit a pacient se tak musí vyrovnat s částečnou nebo úplnou ztrátou vidění na jednom oku.

Kdy začít s preventivními kontrolami očí dítěte?

Oční lékaři uvádějí nutnost prvního vyšetření dětského zraku kolem 6 měsíců, pak by se měly preventivní prohlídky opakovat v pravidelných intervalech. Zvlášť důležité je sledovat děti, které mají tendence k šilhání.

Metody léčby tupozrakosti

Léčba se stanovuje na základě specializovaného očního vyšetření a je ušita na míru každému dětskému pacientovi. Vyžaduje úzkou spolupráci dětského očního lékaře, ortoptisty, rodičů i dítěte.
Většinou se využívá těchto metod léčby a jejich kombinací:

Důležité je srovnání dioptrických vad u obou očí tak, aby mozek dítěte vjemy z jednoho oka neupřednostňoval a druhé nepotlačoval.

Cílem je aktivace a trénování tupozrakého oka. Okluzory mohou být různých typů – např. ve formě náplasti, která se nalepí na zdravé oko, nebo látkové, které se upevňují do brýlových obrub. Důležité je, aby dítě „nepodkukovalo“ a oko bylo zcela zakryté.

Tato cvičení mají rovněž za úkol posílit a zapojit do užívání postižené oko. Cvičení se provádí na speciálních přístrojích pod dohledem ortoptisty. Vhodně se doplňuje hrou, která děti baví a podporuje rozvoj optických drah mezi okem a mozkem. Může to být např. sestavování stavebnic, různé omalovánky, vystřihování a skládání obrazců apod.

Napsáno s využitím těchto zdrojů: www.detskeoci.cz, www.duovize.cz, www.neovize.cz