Jarní dávka vitamínů

Rubrika: Zdravá výživa

vitaminyVitamíny potřebujeme po celý rok. Jejich zvýšený příjem doporučují odborníci zejména na podzim a také v jarním období, kdy při přechodu ze zimního počasí do jarní hrozí vyšší pravděpodobnost nejrůznějších nachlazení a viróz. Vitamíny jsou esenciální látky – tělo si je většinou nedovede samo vytvořit a musí je přijímat ze stravy. Vitamíny dělíme na dvě skupiny; existují vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K) a vitamíny rozpustné ve vodě (B, C). Odborníci na výživu doporučují konzumovat vitamíny zejména přírodní cestou, tedy v potravinách. Vitamínové preparáty je vhodné využívat v případě některých onemocnění nebo při nedostatku konkrétních látek na doporučení lékaře. Je také důležité si uvědomit, že u dětí může mít nedostatek vitamínů daleko závažnější následky než u dospělých, protože dětský organizmus stále roste a vyvíjí se.

Vitamíny rozpustné v tucích přispívají k odolnosti vůči některým nemocem, podporují kvalitu pokožky, zraku aj. „Protože se jedná o vitamíny rozpustné v tucích, je pro jejich správné využití v organizmu třeba zajistit dostatek kvalitních rostlinných olejů a výrobků z nich (např. margarínů),“ říká Jitka Rusková, nutriční terapeutka z Poradenského centra Výživa dětí a dodává „V praxi to znamená, že takový zeleninový salát bez zálivky např. z olivového oleje nám dodá mnohem méně důležitých vitamínů“. Kde se jednotlivé vitamíny rozpustné v tucích nejčastěji nacházejí a k čemu slouží napoví následující tabulka:

Označení

Doporučená denní dávka pro děti

Zdroje

Funkce

K čemu vede nedostatek

A 300-700 mg Mléko, sýry, zelenina, játra Chrání zrak a kůži, povzbuzuje růst Šeroslepost, suchost kůže
D doporučuje se cca 5 mg Mléko, žloutek, ryby a rybí tuk, nejvíce se ale tvoří kontaktem kůže se slunečním zářením Podporuje ukládání vápníku a fosforu do kostí, je nezbytný pro růst a vývoj kostí a zubů Křivice, lomivost kostí
E Do 7 mg Rostlinné oleje a tuky, zelenina, obiloviny, ořechy Antioxidant – chrání buňky před působením škodlivých látek vznikajících při zpracování živin Poruchy růstu a poškození nervového systému
K 5-50 mg Listová zeleniny, zelený čaj, játra, vaječný žloutek Podporuje správnou srážlivost krve Zvýšená krvácivost

Vitamíny rozpustné ve vodě pocházejí zejména z ovoce, zeleniny, obilovin a dále z některých potravin živočišného původu (maso, játra, vejce). Hlavní funkcí vitamínu C je podpora obranyschopnosti, jeho dostatečný příjem může výrazně zkrátit léčbu infekce. Potřeba vitamínu C u dětí je asi 50-70 mg za den, v období zvýšeného výskytu viróz doporučují lékaři až několikanásobný příjem. Vitamín C má také příznivý vliv na prevenci srdečně-cévních onemocnění či rakovinu.

Označení

Doporučená denní dávka pro děti

Zdroje

Funkce

K čemu vede nedostatek

C 80-100 mg Zelenina, ovoce Podporuje imunitu a využití železa, má antioxidační účinky, podporuje tvorbu kolagenu Náchylnost k infekcím, podrážděnost, únava
B6 0,3-1,7 mg Obilné klíčky, zelenina, vejce, maso Podporuje trávení a využívání bílkovin
v těle
Křeče, nevolnost, záněty sliznic, deprese
B12 0,5-2 mg Převážná část se tvoří ve střevech, obsažen je také ve vejcích a mase Podporuje krvetvorbu a činnost nervového systému Anémie, nervové poruchy
kyselina  listová 80-200 mg Listová zelenina Podporuje tvorbu červených krvinek, správný vývoj nervové trubice Anémie (chudokrevnost), poruchy růstu, poruchy nervové soustavy

V dnešní době mnoho maminek podává svým dětem ve snaze zajistit jim „to nejlepší“ vitamínové preparáty. Podle praktického dětského lékaře MUDr. Bohuslava Procházky ale zdravé dítě, které dostává pestrou a vyváženou stravu, nic takového nepotřebuje. „U dítěte se zdravotními problémy je vhodné podávat vitamínové preparáty a doplňky stravy po konzultaci s jeho praktickým dětským lékařem“, dodává Procházka. Vyšší příjem vitamínů je nutný zejména při rekonvalescenci po akutních onemocněních, chronických onemocněních, dále např. při některých alternativních směrech výživy (např. veganská strava).

Jak ale dosáhnout, aby byla strava dětí pestrá a vyvážená, s dostatkem všech důležitých živin, vitamínů a minerálních látek? Pro zdravý vývoj dětského organizmu je důležitý dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, libového masa, vajec, ryb, luštěnin a kvalitních rostlinných olejů a tuků, u větších dětí také celozrnného pečiva a cereálií.

Více informací o zdravé výživě a životním stylu dětí je možné nalézt na www.vyzivadeti.cz nebo při konzultaci s nutriční terapeutkou Poradenského centra Výživa dětí na bezplatné informační lince 800 230 000, a to každý všední den od 9 do 17 hodin.

Napsal/a: Tisková zpráva

Toto taky stojí za přečtení!

Domácí salko

Už nějakou dobu chci vyzkoušet domácí salko, jestli to opravdu jde a jaké bude chuťově. A kdy jindy než

Čtu dál →

[Soutěž] Van Goghova hvězdná noc

Startujeme poslední letošní soutěž. Opět si představíme 3 knížky pro děti a o jednu z nich si rovnou zahrajeme…

Čtu dál →

Recenze: Pod zemí, pod vodou

Jestli mohu být tak troufalá a označit nějakou knihu opravdu za bombu, tak je to dozajista knížka autorů Aleksandry

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)

  • Anonymní

    Nam se jako prevence osvedcil Preventan Junior, davam ho detem v dobe chripek a viroz a treba ted pred odjezdem na dovolenou.. nedam na nej dopustit:o)

  • Anonymní

    Stejne je treba i doplnovat, dvakrat denne celaskon, jednou pyridoxin apod. Jednou denne curenzym a jste zalozeni.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist