Problémem není jen zhubnout, ale pochopit a naučit se řídit chemické pochody ve svém těle

Rubrika: Stravovací návyky

Výživa člověka mne zajímala vždy. Můj hlavní zájem o ni vyplynul bohužel z docela velkého přibrání za posledních 20 let. Plíživě něco zůstalo po každém dítěti, něco přinesl věk a něco se usadilo jojo efektem po mnoha nevydařených dietách a hladovkách. Stále ještě jsem ve 43 letech nechtěla zůstat tlustou matronou a omezit náplň svého života svými kilogramy, vždyť jiný život nemám, chci být zdravá a veselá, prožívat s rodinou aktivní chvíle a pěkně se oblékat.

To všechno mi letělo hlavou každý den a váha ukazovala šílených 94 kg!

Tak někde musím začít, dala jsem si dohromady potřebnou dávku bílkovin, sacharidů a tuků na denní reprodukci těla mých rozměrů, přibližné aktivity související s mým povoláním, průměrné aktivity, které vykonává skoro každá žena pro běžný chod domácnosti. Na prostou reprodukci tělu dám a některé dny i polovinu na aktivity – musí mít vlákninu, vitamíny, bílkoviny, tuky (ty vyberu raději nenasycené a nasycené omezím). Sacharidy vyberu raději dlouhé, tělo je bude mít rovnoměrně, ale nebudu přesahovat 170 g za den, kdybych je vynechala, nastal by po dietě prudký jojo efekt.

Když se váha zastaví, musím si vyzkoušet několik variant a kombinací, aby se zase hnula a já to přežila ve zdraví. Někdy bude potřeba i taková mírnější sacharidová vlnka ve výživě.
Krásné! …ale věřte, že vyzkoušet tohle vše v nejúčinnější variantě a vyjít u toho s tím, co se běžně dostane v obchodech, zvládat domácnost a zaměstnání, to bylo docela zdlouhavé a pracné.

Moje nadšení postupně opadávalo, jak už bývá u nás lidí běžné, až jsem jednoho dne nahlédla do novin a uviděla tam svoji fotku s panem starostou při oceňování pracovníků. To jsem nebyla já, ale nějaká tlustá bába s velkým zadkem a špeky i na zádech. To byl tedy šok!
Fotografovi jsem vděčná, že se nesnažil mne zabrat nějak líp, aspoň mne realita bouchla do očí.

Začala jsem znovu. Základ jídelníčku byl hotový a výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Prvních pěti kil si skoro nikdo nevšiml, jenom oblečení začalo plandat, deseti už si všimli, ale říkali si, že určitě hladovím a dlouho to nevydržím. Jenže já jsem tělo v jistém ohledu udržovala v iluzi nadbytku, aby neukládalo zásoby. Bylo mi totiž už z předchozích diet jasné, že nejhorší ze všeho je nejíst. Tím si naprosto zpomalíte metabolizmus, organizmus přechází na šetřivý program, protože nezískává dostatek energie. A tak kdykoli něco dostane, uloží si co nejvíc zásob do tuků. Potom se může stát, že i když sníte jen mrkev, tělo si z ní udělá zásoby, protože ví, že bude hladovět.

obr.Jestliže omezíte nevhodným způsobem stravu (je jedno, zda hladovíte, držíte dělenou stravu, nebo jíte pouze zeleninu a bílkoviny), přinese to pouze krátkodobý výsledek. Tyto diety jsou založeny na jednostranném omezení, se kterým je však spojen i úbytek živin, tělu chybí důležité látky. Jakmile tedy dietu skončíte (to bývá většinou z důvodu hladu, nervozity či ohrožení zdraví), tělo si okamžitě začne budovat „zásoby“ a Vy znovu přibíráte. Hledala jsem tedy způsob, který mi pomůže korigovat váhu nejen dolů, ale také ji udržovat.

Jak se mi to podařilo – čtěte na www.kgdolu.estranky.cz

Na závěr ještě malý testík, abyste věděli, jak na tom jste. Nebude-li výsledek moc uspokojivý, podívejte se za námi na www.kgdolu.estranky.cz.

  1. Jaký je váš BMI?
    • rozmezí 19-24 (1 bod)
    • rozmezí 24-28 (2 body)
    • víc než 28 (3 body)
  2. Jak často se hýbete intenzivně a cvičíte?
    • dělám vše pomaleji, necvičím (3 body)
    • někdy jednou týdně (2 body)
    • dva až třikrát za týden (1 bod)
  3. Kolikrát za den jíte?
    • Nepravidelně, hlavně večer (3 body)
    • 2krát za den si dám hl.jídlo (2 body)
    • jím i 6krát za den (1 bod)
  4. Moje snídaně:
    • nejím, jen piji kávu (3 body)
    • bílé pečivo, máslo a uzenina (2 body)
    • celozrnný chléb se sýrem a kousek zeleniny (1 bod)
  5. Jak se mění vaše hmotnost v posledních dvou letech?
    • Pozvolna se zvyšuje (3 body)
    • Kolísá a nakonec se o trochu vždy zvýší (2 body)
    • Pozvolna poklesla a když chci drží se stejná (1 bod)
  6. Upozornil vás na něco lékař?
    • na vysoký krevní tlak a cukr v moči (3 body)
    • že bych měl trochu zhubnout (2 body)
    • neupozornil mne na nic (1 bod)

Vyhodnocení:
18 – 13 bodů – Něco udělejte se svým životem, jinak se dlouhého věku nedožijete.
12 – 9 bodů – Přidejte zeleninu a trochu pohybu a bude dobře.
8 – 6 bodů – Bezva, žijte tak dál.

Napsal/a: Mgr. Eva Manďáková Svašková

Toto taky stojí za přečtení!

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Spoření pro děti: jaké máte možnosti?

S novým přírůstkem do rodiny je čas začít myslet na budoucnost. Chcete-li svým ratolestem zajistit lepší start do života, neměli

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist