Nejen Vánoce, ale také Velikonoce pro mnohé znamenají zvýšený přísun nejrůznějších cukrovinek. I to je důvodem, proč jsou oba svátky u dětí tolik oblíbené. Regály v obchodech se doslova prohýbají pod nabídkou pestrobarevných sezónních kalendářů a figurek, ale rodiče by měli být pozorní. Stále se na pultech najdou produkty, které se jen tváří jako čokoláda.
Velikonoční čokoládové figurky představuje typický a u dětí oblíbený pamlsek. Bohužel je spousta těch, kteří dají často na pestrobarevný obal, ale již opomenout zkontrolovat složení čokoládové cukrovinky.
Jak ukázal nedávný průzkum čokoládovny CARLA, téměř všichni se již setkali s nekvalitní “čokoládou” v adventním kalendáři. A co je alarmující, většinou z pozice obdarovaného.
Zeptali jsme se proto odborníka na kvalitu čokolády Ing. Evy Slavíkové z čokoládovny CARLA, proč se na trhu stále vyskytují nekvalitní sezónní produkty.
Proč se na trhu objevují nekvalitní čokoládové kalendáře a figurky?
Vše začíná a končí u vstupních surovin. Když jsou kalendáře nápadně levné, musí mít také levné vstupy, tedy levné suroviny nebo recepturu. Pokud má být výrobek označen jako čokoláda, musí splňovat legislativní požadavky. V opačném případě jej výrobci označují jen jako čokoládové pochoutky nebo výrobek s příchutí čokolády. Většinou se právě jedná o sezónní výrobky, jakými jsou adventní kalendáře nebo figurky.
Ze zákona (podle vyhlášky č. 43/2005 Sb. ve znění aktuálních předpisů) smí být jako čokoláda označen výrobek, který obsahuje minimálně 25 % kakaové sušiny v případě mléčné čokolády a 34 % v případě hořké čokolády.
Čokolády s vyšší kvalitou, které bývají označeny jako extra nebo vyšší jakost, mají požadavky ještě přísnější, a to 30 % u mléčné a 43 % u hořké čokolády.
Obecně platí, že čím vyšší obsah kakaových součástí, tím lze čokoládu považovat za kvalitnější.
Představují podobně „šizené“ výrobky pro děti nějaké zdravotní riziko?
Nekvalitní výrobek nemá přímou souvislost se zdravotním rizikem. Stejně jako každá jiná potravina také on musí bezpodmínečně splňovat požadavky na zdravotně nezávadný výrobek, jinak by nebyl vůbec vpuštěn na trh. Zákazník je zde šizen jinak, v dobré víře kupuje výrobek, u něhož předpokládá, že je vyroben z čokolády. A bohužel až doma zjistí, že si pořídil napodobeninu čokolády.
Osobně si myslím, že adventní kalendář jako výrobek pro děti by měl být vyroben poctivě. Což znamená, pouze s využitím kakaového másla jako tukové složky, a to i přestože legislativa umožňuje použít náhražky kakaového másla v podobě rostlinných tuků až do výše 5 %.
Jak na první pohled poznat náhražku nebo jinou nekvalitu?
Důležité je věnovat pozornost složení výrobku již při nákupu.
Čokoláda se vždy musí skládat z kakaové hmoty, kakaového másla, kakaového prášku, cukru. Dále se běžně používají emulgátory, které upravují rheolgické vlastnosti čokolády, aby se čokoláda například třeba správně formovala na výrobní lince.
U mléčné čokolády se dále přidávají mléčně složky jako sušené mléko. Můžeme ve složení najít např. i laktózu případně někteří výrobci používají i sušenou smetanu.
Osobně si také myslím, že by adventní kalendáře neměly mít delší trvanlivost než rok. Zajímalo by mě, co obchodníci dělají s adventními kalendáři, které neprodají, když mají např. trvanlivost 2 roky? Nechávají si je na další sezónu? Pro děti? Vrací je výrobci?
Pokud vás zajímá více informací o kvalitě čokoládě, podívejte se sem.
Napsal/a: Iveta Pešková