4 důvody, proč zatočit s cukry v jídelníčku

Rubrika: Stravovací návyky, Zdravá výživa

V článku Cukr – největší zlo v dětském jídelníčku jsem psala o tom, jak je pro organismus (a zvláště ten dětský) současné složení jídelníčku nevhodné a v mnoha případech poškozující zdraví.

Dneska se podíváme na čtyři konkrétní důvody, proč byste měli příjem sacharidů u sebe a svých dětí korigovat.

Všechny popsané mechanismy v těle jsou dost složité. Zde bude vysvětlení zjednodušené a doufám, že podané tak, abyste si z článku mohli do svého reálného života odnést co nejvíce.

Uvedené problémy spolu úzce souvisí a navzájem se ovlivňují. Organismus je zkrátka geniálně propojený celek.

Jaké problémy jsou tedy spojené s nadměrným příjmem sacharidů?

 

1. Jízda na horské dráze

Pokud dítě jí velké množství sacharidů (v podobě obilovin: pečivo, těstoviny, rýže; slazených mléčných výrobků nebo sladkostí všeho druhu), celý den se veze na inzulínové horské dráze.

Díky jídlu, které je plné sacharidů, dostane jeho organismus najednou ohromné množství cukrů, které musí zpracovat. Část se použije okamžitě jako zdroj energie, část se pak uloží v játrech, svalech nebo se přemění na tuk a uloží se v tukové tkáni.

Navenek se to projeví obrovskou energií (někdy až k projevům hyperaktivity). Čím více sacharidů dítě sní, tím výše vylétne hladina cukru v jeho krvi, a tím rychleji zase klesne. Za dvě, tři hodiny už má takový propad energie, že touží po další dávce (zcela přirozeně) a nejlépe opět co nejvíce nabité cukry.

Na tom by v podstatě nebylo nic špatného, jídla máme okolo sebe většinou dostatek, KDYBY …

tyto extrémní výkyvy nenamáhaly slinivku a její hlavní hormon inzulín. Čím více sacharidů sníte, tím více se vyplaví inzulínu. Po čase na této stravě (u někoho dříve, u někoho později) se celý důmyslný hormonální systém organismu zhroutí.

Buňky přestanou na inzulín reagovat (je toho na ně zkrátka moc) a výsledkem je trvale zvýšené množství cukru v krvi, což je v konečné fázi cukrovka 2. typu.

Není to ale jen o cukrovce. Inzulínovou rezistencí (tedy necitlivostí buněk na inzulín) v současnosti trpí stále více lidí a ve stále nižším věku. S inzulínovou rezistencí jsou spojovány další civilizační choroby (například obezita či ateroskleróza), dokonce se o Alzheimerově chorobě začíná mluvit jako o cukrovce 3. typu.

Je důležité mít poskládaný jídelníček tak, aby k extrémním výkyvům vůbec nedocházelo. Pokud v dobré víře dětem ráno nachystáte obilninovou kaši s rozinkami politou agávovým sirupem, tak si můžete být jistí, že jste je právě vystřelili pekelně vysoko.

horska-draha

Další důvody odkryjeme na další stránce…

1 z 3

Toto taky stojí za přečtení!

Ako láskou a prijatím rozpustiť detský hnev či zlú náladu

Bol piatok trinásteho. Po náročnom týždni s nadšením odchádzam z práce a stretávam sa s Elou a jej otcom (mojím

Čtu dál →

Píšete omluvenky z plavání?

Představte si, že vaše dítě je sportovní anti talent, nebo „koordinační psanec“ neumí ani jezdit na kole, nemá moc vlohy

Čtu dál →

[Soutěž] Bombarďák – Čtvrtek

Bombarďák vydal nové album. A co je nejlepší? Že ho teď 2 z vás můžou vyhrát v naší soutěži

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist