Vitamín E (tokoferol)

Rubrika: Ostatní

1267674_apples_and_pearsNa počátku vzniku tohoto vitamínu byly výzkumy dvou amerických chemiků, kteří zjistili, že pokud vyřadí ze stravy pokusných potkanů pšenici, hlávkový salát nebo máslo, stávají se samice neplodnými nebo plod potrácejí. Tato objevená látka obsažená ve zmíněných potravinách byla v roce 1922 nazvána „vitamínem E“…a jeho synonymum „tokoferol“ pocházející z řečtiny znamená spojení slov „tokos“ (narození, porod) a „ferein“ (plodit).
Vitamín E je hlavní v tucích rozpustný antioxidant v těle. Bývá často nazýván vitamínem plodnosti či potence, ale také vitamínem krásy. Nicméně to nejsou jeho jediné účinky.

ÚČINKY vitamínu E

  1. Antioxidant
    Vitamín E je jedním z nejdůležitějších antioxidantů v těle a zabraňuje poškození buněk před volnými kyslíkovými radikály. Kromě toho také pomáhá játrům lépe odbourávat škodliviny.
  2. Zdravé srdce a cévy
    Vitamín E pomáhá chránit před kardiovaskulárními chorobami, vysokým krevním tlakem a arteriosklerózou. Tyto preventivní účinky dokazují také výsledky studie z roku 1993, ze které vyplynulo, že při užívání minimálně 67 mg (100 IU) vitamínu E denně po dobu více než dvou let, je riziko onemocnění srdce u žen o 41% nižší. U mužů, kteří užívali významně nižší dávku, a to 20 mg (30 IU) denně, bylo riziko o 31% nižší.
    Další studie z roku 1996 se zabývala potvrzením léčebného účinku u pacientů s diagnózou srdečního onemocnění, kterým byl podáván vitamín E v dávce 268 mg (400 IU) nebo 536 mg (800 IU) denně nebo placebo. A výsledek? Pacienti po roce této léčby užívající vitamín E měli o 77% nižší riziko infarktu oproti těm, kteří dostávali jen placebo.

    I přes vynikající výsledky studií platí, že sami byste si nikdy vysoké dávky vitamínu E neměli ordinovat, obzvlášť pokud užíváte antikoagulační léky (warfarin, heparin, aspirin,…). Důvodem je zvyšující se riziko krvácení do mozku.
    Stejně tak není vhodné bez dozoru lékaře užívat vysoké dávky vitamínu E při revmatickém nebo ischemickém onemocnění srdce, při chemoterapii a u pacientů s hypertenzí.
    Užívání vysokých dávek vitamínu E se nedoporučuje ani před plánovaných laboratorním vyšetřením krve nebo před chirurgickou operací, rovněž z důvodu protisrážlivého účinku.

  3. Zdravé nervy
    Nedostatek vitamínu E je jednou z příčin onemocnění mozku a nervů. Toto tvrzení opět dokládají výsledky studií, které prokazují účinky užívání vitamínu E u pacientů s Alzheimerovou chorobou, Parkinsonovou chorobou, záněty nervů, poškozením obličejových nervů způsobených užíváním drog a u nervosvalových degenerací.
  4. Prevence nádorových onemocnění
    K poškození buněk a vzniku buněčných abnormalit dochází oxidačním procesem tukových složek v buněčných membránách. A právě vitamín E je jedním z významných hráčů na poli ochrany buněčných membrán, stejně jako na poli prevence nádorových onemocnění. Vysoké dávky vitamínu E prokazatelně brání růstu rakovinných buněk a působí tak preventivně před několika druhy rakovinného bujení.
  5. Diabetici
    Vitamín E může snižovat u diabetických pacientů potřebu inzulínu, zároveň snižuje hladinu triglyceridů a má vliv na zlepšení poměrů mezi dobrým a špatným cholesterolem. Je však stejně jako v předchozích případech vhodné neužívat vysoké dávky vitamínu E bez onzultace s lékařem.
  6. Zdravá a krásná pokožka
    Velmi dobrých výsledků dosahuje podávání vitamínu E u pacientů s kožními chorobami. Úspěšně pomáhá například při léčbě kožních vředů, seboroické dermatitidy, akné (v kombinaci se selenem), sklerodermie. Urychluje také hojení ran.
    Příznivých účinků vitamínu E využívá s úspěchem také kosmetický průmysl a často jej například v kombinaci s beta-karotenem a vitamínem můžeme nalézt v pleťových a tělových přípravcích pro běžnou denní potřebu, ale také v přípravcích na opalování. Prevencí spálení kůže od sluníčka je i vnitřní užívání vitamínu E v kombinaci s vitamínem C.
  7. Zdravé ženy
    Vitamín E pomáhá ženám s potlačením premenstruačních potíží, jako jsou bolesti hlavy, nervozita a deprese a pro ženy v menopauze představuje významného pomocníka při zvládání návalů, může pomoci zvrátit poševní atrofii a také snížit riziko poševních infekcí.
    Další výzkumy potvrzují, že při fibrocystóze a nezhoubných onemocněních prsu může podávání vitamínu E v dávkách mezi 268 mg (400 IU) až 402 mg (600 IU) denně zmírnit nebo odstranit bolest a zduření prsou a hormonální nerovnováhu.
    V době gravidity může přechodně dojít k poklesu hladiny vitamínu E a s jeho výraznějším deficitem bývá spojováno větší riziko předčasného porodu, nízká porodní váhá a pre-klampsie (nebezpečné zvýšení krevního tlaku v závěru těhotenství).
  8. Plodní muži
    Dalším z účinků vitamínu E je zlepšení kvality spermatu u mužů. Podle výzkumů se již po čtyřech měsících užívání vitamínu E navíc v kombinaci se selenem zvyšuje pohyblivost spermií a přežívá i více spermií s normálním tvarem. Po vysazení se kvalita spermatu opět vrací do svého původního stavu.
    Z další studie u mužů s malým množstvím plodného spermatu již po třech měsících užívání 134 mg (200 IU) vitamínu E denně toto množství stouplo o úctyhodných 51%.

PŘÍRODNÍ ZDROJE vitamínu E
Vitamín E se vyskytuje zejména v rostlinných zdrojích, ale v menším množství se vyskytuje i v živočišných zdrojích. Nejbohatším zdrojem jsou nerafinované polynenasycené rostlinné oleje, hlavně z obilných klíčků a sójový. Dalším významným zdrojem jsou mandle, ořechy, naklíčená semena, slunečnicová a sezamová semena, pšeničná zrna, sója, mák, dále avokádo, každá zelená zelenina, špenát, řeřicha, salát, kukuřice, rýže, žloutek, máslo, mléko, maso savců.

DOPORUČENÁ DENNÍ DÁVKA vitamínu E
Denní doporučená dávka pro kojence ve věku 0-6 měsíců je stanovena na 3 mg; pro kojence 6-12 měsíců 4 mg;
pro batolata 1-3 roky činí 6 mg;
pro děti ve věku 3-10 let 7 mg;
pro děti od 11 let se doporučuje 10 mg.

Denní doporučená dávka pro dospělé muže činí 10 mg, pro dospělé ženy 8 mg, pro těhotné ženy se doporučuje 10 mg a pro kojící maminky 12 mg.

Některé prameny uvádějí i mnohem vyšší dávky, dokonce až 100 mg na den. Pro léčbu mnoha onemocnění se předepisuje 200 – 800 mg na den.
Pokud zvažujete užívání vitamínu E, je na trhu široký výběr potravinových doplňků. Jeho užívání je však vhodné předem konzultovat s lékařem.

Pro přepočet mezinárodních jednotek (IU) na mg platí, že 1 mg přírodního vitamínu
E = 1,49 IU.

Za zmínku také stojí, že při užívání vitamínu E se zvyšuje potřeba vitamínu A.

KUCHYŇSKÁ ÚPRAVA POTRAVIN s ohledem na zachování vitamínu E
Vitamín E je velmi citlivý na působení světla, kyslíku, tepla a vadí mu i dlouhodobé skladování. Např. při skladování načatého slunečnicového oleje při běžné pokojové teplotě po dobu 8 týdnů dochází ke ztrátě 100% vitamínu E. K významným, až 70% ztrátám dochází také rafinací rostlinných olejů a proto je tedy vhodnější volbou panenský, za studena lisovaný olej.
Při běžných kuchyňských úpravách potravin dochází ke ztrátám vitamínu E asi okolo 10%, zato při smažení a pečení jsou ztráty vyšší. Např. dušením, vařením nebo smažením kuřecího nebo hovězího masa přicházíme o 20-25% vitamínu E, při pečení asi o 60% a při dušení nebo pečení vepřového masa dokonce až o 85%.

NEDOSTATEK vitamínu E
Za normálních okolností by k hypovitaminóze nemělo dojít, neboť by množství vitamínu E přijatého ve stravě mělo být pro organismus dostačující. Příčinou nedostatku může být porucha trávení tuků, chronické onemocnění jater, některé vzácné choroby a dále hrozí riziko novorozencům s velmi nízkou porodní váhou.
Mezi faktory, které snižují hladinu a zhoršují vstřebávání vitamínu E patří například alkohol, tabák, léky snižující hladinu cholesterolu a krevních tuků, antikonvulziva (léky proti epilepsii a křečím), antacida (léky na snížení žaludeční kyselosti), minerální oleje, anorganické železo, isoniazid (antituberkulotikum).
Nedostatek se projeví zpravidla zkrácením doby přežívání červených krvinek, poruchou funkce vaječníků a varlat, může dojít až k neplodnosti. K dalším projevům patří poruchy nervů a svalů, poruchy chůze a snížení obranyschopnosti organismu.

PŘEDÁVKOVÁNÍ vitamínem E
Předávkování se většinou nevyskytuje, neboť je vitamín E v porovnání s ostatními lipofilními (v tucích rozpustnými) vitamíny relativně málo toxický. Při konzumaci denní dávky vyšší než tři gramy se však může objevit nevolnost, průjem, únava a svalová slabost a při dlouhodobém užívání vysokých dávek může dojít ke snížení krevní srážlivosti z důvodu zhoršeného vstřebávání vitamínu K.

ZÁVĚR
Pokud si ještě stále nejste jisti, zda máte dostatek vitamínu E, snad vám pomůže, že denní dávku vitamínu E si zajistíte například hrstí mandlí.
Tak ať jste zdraví, mladí, krásní a plodní! 🙂

Napsal/a: Petra Choltová

Toto taky stojí za přečtení!

[Soutěž] Van Goghova hvězdná noc

Startujeme poslední letošní soutěž. Opět si představíme 3 knížky pro děti a o jednu z nich si rovnou zahrajeme…

Čtu dál →

Recenze: Pod zemí, pod vodou

Jestli mohu být tak troufalá a označit nějakou knihu opravdu za bombu, tak je to dozajista knížka autorů Aleksandry

Čtu dál →

Václav Kopta: Člověk musí vědět, čeho si vážit

V následujícím rozhovoru se herec a muzikant Václav Kopta rozpovídal nejen o hře Dvě noci na Karlštejně, která měla v záři

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist