Vitamín D (kalciferol)

Rubrika: Ostatní

1267674_apples_and_pearsUž koncem 18. století byly známy antirachitické účinky (prevence křivice) rybího tuku, ale až v roce 1920 z něj byla izolována látka rozpustná v tucích, která dostala název „vitamín D“…Vitamín D se vyskytuje ve více formách. Nejdůležitější je vitamín D3 (cholekalciferol), který se tvoří v kůži díky působení slunečního záření. Aby však vznikla aktivní forma vitamínu D, je nutný jeho transport do jater a následná přeměna v ledvinách. U těhotných žen se aktivní vitamín D tvoří také v placentě.
Další formou vitamínu D je vitamín D2 (ergokalciferol), který se vyrábí uměle a používá se buď k obohacování potravin vitamínem D a nebo k výrobě farmaceutických preparátů. Maminky jej zpravidla znají jako Infadinové kapičky, které přidávají do stravy svého kojence v jeho prvních 12 měsících života.

ÚČINKY vitamínu D

  • Zdravé kosti a svaly
    Vitamín D je velmi důležitý při tvorbě a mineralizaci kostí, a to nejen v době růstu, ale rovněž při hojení kostí po zlomeninách. Dostatečný příjem vitamínu D je zárukou zdravých a silných kostí jednak tím, že pomáhá tělu vstřebávat vápník a fosfor ze zažívacího traktu a jednak zpomalením ztráty kostní hmoty a omezením osteoporotických zlomenin, zapříčiněných osteoporózou (řídnutím kostí).
    Kromě toho vitamín D pozitivně ovlivňuje funkci svalů, nervů, normální pulz a přiměřenou srážlivost krve a v neposlední řadě pomáhá snižovat riziko vzniku roztroušené sklerózy, revmatoidní artritidy a diabetu.
  • Prevence rakoviny
    Vitamín D má také kladný vliv na imunitu organismu a množí se výzkumy, které potvrzují jeho preventivní působení před zhoubnými nádory, zejména je zmiňována rakovina tlustého střeva a konečníku a dále prostaty a prsu. Rozhodně to ale neznamená, že rakovinu v pokročilém stádiu vyléčí vitamín D. Může ale významně pomoci právě v prevenci tím, že brzdí růst a množení abnormálních buněk.

ZDROJE vitamínu D
Nejbohatšími zdroji vitamínu D jsou rybí tuk, rybí játra (hlavně tresčí) a mořské ryby (sardinky, sledi, lososi, makrely). Malé množství vitamínu D je obsaženo také v mléce, vejcích, mase a másle. Vitamín D je rovněž obsažen i v některých rostlinných zdrojích, jako například v avokádu, banánech, kakau a obilných klíčcích, jedná se však o skutečně zanedbatelné množství.
Každopádně asi 80% denní potřeby vitamínu D člověk získává ze slunečního záření.

RŮZNÉ ZNAČENÍ
Na některých obalech potravin není uveden obsah vitamínu D v mikrogramech, ale v mezinárodních jednotkách (m.j. nebo IU). Nenechte se tedy zmást a snadno přepočítejte:
1 mikrogram vitamínu D = 40 IU (m.j.).

TEPELNÉ ZPRACOVÁNÍ potravin s ohledem na zachování vitamínu D
Je-li vitamín D v přítomnosti antioxidantů, je relativně velmi odolný vůči skladování i různým tepelným úpravám.

DOPORUČENÁ DENNÍ DÁVKA vitamínu D
Doporučená denní dávka vitamínu D pro kojence ve věku 0-6 měsíců činí 7,5 mikrogramů,
u kojenců ve věku 6-12 měsíců činí 10 mikrogramů,
batolata (1-3 roky) by měly mít přísun 10 mikrogramů.

Pro děti ve věku 3-6 let se doporučuje rovněž 10 mikrogramů denně, přičemž v letních měsících je dostačující polovina, tedy 5 mikrogramů denně.

Pro děti od 7-18 let se doporučuje stejně jako u dospělých denní dávka ve výši 5 mikrogramů denně.
Těhotným a kojícím maminkám je doporučovaná denní dávka zdvojnásobena, činí tedy 10 mikrogramů.

A kolik vitamínu D je schopna naše kůže vytvořit díky působení sluníčka? Neuvěřitelnou denní doporučenou dávku a stačí jí k tomu vystavit celé nahé tělo jen na pouhou minutu denně sluníčku, nebo oblečení absolvovat denně asi hodinovou procházku na čerstvém vzduchu. Výjimku tvoří oblasti, kde zejména v zimních měsících dlouho nesvítí slunce, a tam jsou pak namístě doplňkové vitamínové preparáty.
V případě, že máte obavy či pociťujete nedostatek vitamínu D, můžete jej tělu snadno doplnit v podobě zmiňovaných vitamínových doplňků. Je však vhodné jejich užívání, stejně jako vhodnou dávku z důvodu nebezpečí předávkování konzultovat s lékařem, a to zejména v případě dětí a v době těhotenství a kojení.

PŘEDÁVKOVÁNÍ vitamínem D
Je určitě důležité zmínit, že samotným sluněním si nikdy předávkování vitamínem D nezpůsobíme, neboť se v těle včas zastaví jeho přeměna do aktivní formy. A protože není příliš rozšířen ani v potravinách, které konzumujeme, předávkování v podstatě nehrozí. Z toho tedy jasně vyplývá, že se musíme mít na pozoru v případech, kdy svému tělu nabízíme vitamín D z jiných zdrojů, zpravidla ve formě vitamínových preparátů. Dávka, která 4x převyšuje denní doporučenou dávku, je již považována za toxickou.

Případy předávkování byly zaznamenány v padesátých a šedesátých letech minulého století, kdy se začaly obohacovat vitamínem D některé potraviny určené dětem. Následky tohoto konání se projevily nejprve nechutenstvím, vysokým krevním tlakem, nadměrným močením a zvracením. Postupně se z kostí začal vyplavovat vápník a usazovat se v měkkých tkáních, takže nakonec došlo i k několika případům úmrtí díky zvápenatění srdce a ledvin.

NEDOSTATEK vitamínu D
Nedostatek vitamínu D u dětí je příčinou křivice (rachitis), která se projevuje nevratným zakřivením kostí a častými zlomeninami, které se velmi špatně hojí.
U dospělých se nedostatek neprojeví zakřivením kostí, nicméně jejich kosti jsou rovněž ohroženy. Díky nesprávnému ukládání vápníku do kostí jsou kosti stejně jako u dětí lámavé a zvyšuje se riziko osteoporózy.

Příčinou deficitu vitamínu D může být vyhýbání se slunečnímu záření, onemocnění jater a ledvin a na nedostatek vitamínu D v těle upozorňuje snížená hladina vápníku a fosforu v krvi, vyskytuje se slabost svalů a je vyšší riziko infekce.

DALŠÍ DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ
Pokud pijete větší množství mléka doplněného umělým vitamínem D, vězte, že syntetický vitamín D významně zvýší vylučování magnesia (hořčíku) z těla a dbejte tedy na jeho doplnění prostřednictvím magnesiových či dolomitových přípravků.

CO ŘÍCI ZÁVĚREM?
Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) není nutné za normálních okolností užívat vitamín D, neboť potřebnou denní dávku nám poskytne zpravidla pobyt venku na sluníčku a malou měrou také vhodná strava. Výjimku tedy tvoří ti, kteří nemají dlouhodobě možnost pobytu na slunci, jako například již uvedené malé děti žijící v chladném klimatickém pásmu.

Takže rozhodně nezapomínejme na starou pravdu, že „KAM NECHODÍ SLUNCE, TAM CHODÍ LÉKAŘ“ a pojďme ven! 🙂

Napsal/a: Petra Choltová

Toto taky stojí za přečtení!

Odvrátí nachlazení, pomohou při alergiích

Občas to vypadá, jako by se proti nám naše prostředí spiklo: pokud nás zrovna netrápí smogová situace z dopravy, přijdou

Čtu dál →

Recenze: Valentýnka a narozeniny

Ivana Peroutková píše nádherné příběhy pro děti. S jejími knihami se setkávám už poněkolikáté. Její příběhy o Aničce mě velice

Čtu dál →

Leona Kysilková: Chci z kluků vychovat samostatně myslící jedince

Leona se přiznala, že byla policajt a že veškeré snahy o výchovu bez křiku, příkazů, zákazů a uplácení u

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (7 vyjádření)

  • zuzazuzula

    Kapičky Vigantol dávám teď už druhé ratolesti a u obou všechno v pohodě 🙂

  • lenulda.nov

    Dávám Vigantol (vitamín D) našemu mimi a je to fajn, je ve formě kapiček, dává se jedna kapička denně a fajne.

  • kocka228

    ja mam zase probio c+d a jsem moc spokojena, pusobi to i jako probiotika. navic je to cecko i decko dohromady.

  • Anonymní

    Chci se podělit o skušenosti s vit.D.bylo mne pořád blbě ,boleli mne dásně pak šla ven 8zub,pořád záněty.Až mne Endokrinolog udělal vyšetření z krve na Vit.D .bohužel jsem neměla skoro žádnej,norma je 25až 60 ,muj organismus měl pouhych 6 jednotek.Doktor mi napsal KOMBI-Kalz 1000/800 což prvni je vapnik ,druhy vit D,Beru to tři měsíce nalez se zlepšil na 10,8 .tak ted se citim daleko lépe.Mám alergii na Jod ,tak ryby nemužu.Tak si rozpouštim každy ráno jeden sáček ve vodě ,vipiju a věřte žeje to nejlepší lek.Hlavně tuhle zimu nebylo sluníčko ,tak nebyl odkud brat Vitamín D.Potřebuji jej doplnit hlavně lidé kteří nechodí na sluníčko.s pozdravem kristl

  • já bych řekla,že pro novorozeně je lepší syntetický vit.D v kapkách než pobyt na přímém slunci. dětská kůže je přeci jen velmi jemná a pamatuje si škodlivé záření. Křivice je dost hnusná nemoc tak bych to nepodceňovala.

  • Milý anonymní,

    nevím, jaká je praxe co se týče podávání vitamínu D dětem v Německu, ale určitě tam platí stejně jako jinde, že „co člověk, to názor“.
    V ČR se podává vitamín D z preventivních důvodů dětem zpravidla do 1 roku, pokud jsou narozené v zimě, kdy je slunečního svitu méně, tak až do 18 měsíců. Ukončení podávání zpravidla určí pediatr v závislosti na tom, zda je či není zarostlá velká fontanela. Nicméně věda a výzkum jde stále dopředu a co my víme, jaký názor na podávání vitamínu D budou mít pediatři a vědci za dalších 14 let? 🙂
    Vše ale vždy stojí na komunikaci, takže pokud jako rodič máte pochybnosti, měl byste je řešit s lékařem.

    Pěkný den

  • Anonymní

    Dobry den,

    ziji v Nemecku a pro nase mimi jsme dostali preparat D-Fluoretten kde je vitamin d3 a fluorid sodny. chdim s malou denne v en na prochazku minimalne na hodinu. Muj syn, ktery je 14 let stary, nic tkoveho nemel. Udivuje mne, ze doktorka mi rika, jak je tohle tak dulezite, brat tento vitamin a druha u meho syna mi rekla, jdete s nim na hodinku ven a vitaminu d bude mit dostatek… nevidim duvod tento vitamin brat, kdyz se muze ziskat z prirodniho zdroje… prosim o vas nazor

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist