Obiloviny

Rubrika: Ostatní

Celiakii můžeme svým způsobem chápat jako jakési „varování“ před (nadměrnou) konzumací obilovin. V tomto smyslu to takto pojal dr. Mercola při formulaci výživového stylu „no grain diet“, ale podobně k tomuto problému přistupují také další zastánci omezené konzumace obilovin…

Pokud budeme předpokládat, že výskyt snížené tolerance, případně až vážné nesnášenlivosti, kterou je choroba zvaná celiakie, je až 50x (!) vyšší než v současnosti oficiálně udávaná čísla, je to situace skutečně alarmující – ale současně mimořádně udivující!

O to víc je nutné být obezřetný k tvrzením producentů pšenice a obecně obilovin a sóji (a zájmových organizací včetně vlády), když k propagaci zvýšené konzumace uvádějí vědecky zjištěná fakta. Mnozí se dokonce neštítí k argumentaci zneužít citáty slavných, ve výživě však naprosto neorientovaných osobností, které zastávají názor, že lidstvo by se mělo živit vegetariánsky. Abychom si rozuměli – pokud mi kdokoliv seriózní nabídne řešení výživy současného člověka bez jakýchkoliv živočišných produktů (nebo minimálně „bez masa“) a současně bez obilnin a dokáže, že to je výživový styl, poskytující záruku plného zdraví, nebudu váhat ani vteřinu a opustím i tak poměrně sporadickou konzumaci drůbežího masa a ryb.

Zastánci původní skladby stravy, v níž převažují sacharidy, tedy především obiloviny, se snaží využít například i Bibli, kde se obilí cituje a považuje se za základní potravinu. Přitom však nezavrhuje ani konzumaci masa hospodářských zvířat!

V prosinci roku 2005 jsem měl to potěšení poprvé se setkat na stránkách jakéhosi časopisu, zaměřeného, jak vyplývá již z názvu „Dieta“, na praktické problémy výživy (především však na způsoby redukce nadváhy) s „dietou podle Ježíše“. Jak jinak, dieta pochází z USA. Autorem je dr. Don Colbert. Nestálo by mi za to (ani vám) věnovat pozornost dalšímu nesmyslu, který, když si přečtete sestavu používaných potravin, není nijak mimořádný, to znamená na jedné straně extrémní omezení výběru potravin a na druhé jakási přísná nařízení, co a kolik z toho jíst a kdy, pokud bych se nedočetl, že lze docílit zdraví, když budeme dodržovat jídelníček obdobný, jaký měl Ježíš Kristus. Co jedl? Podle autora – potraviny v přirozené podobě, to znamená zeleninu, ovoce, fazole, čočku, ořechy, tmavý pšeničný chléb, olivový olej, vodu a červené víno. Maso jen mimořádně, možná 1x měsíčně.

Tak co mám jíst?
Autor dále přirovnává sortiment ke středomořské stravě. To si všechno můžete „nastudovat“ v kapitole, věnované výživovým stylům. Mně nyní jde o to, že tam jsou také pšeničné produkty. Možná nevíte, že Kristus měl krevní skupinu AB, což byla v té době věc nevídaná po celém světě – s výjimkou skupiny lidí, z jejichž středu údajně pocházel. To samo o sobě je zvláštní, že? Lidé této krevní skupiny jsou po výživové stránce velmi přizpůsobiví. Nicméně jde o to, že lidé konzumují pšenici a posléze i další obilniny již více než 45 tisíc let. Není tedy zvláštní, že si na ni ještě nezvykli, když naopak stoupá výskyt nesnášenlivosti? Inu, toto je pouze problém k vašemu zamyšlení. Já vám na to totiž nedokážu odpovědět. Ale trápí mne – ta pšenice…

Jedná se o ukázku z knihy Tak co mám jíst?.
Vydalo nakladatelství Grada, 2009.

Napsal/a: Petr Fořt

Toto taky stojí za přečtení!

Tipy na dárky pro děti podle věku – zabaví se a rozvinou dovednosti

Lámete si hlavu s tím, co potěší nastávající, novopečené či už ostřílené rodiče, respektive jejich děti? Přečtěte si naše

Čtu dál →

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

  • Danniella

    Zajímavý článek k zamyšlení.
    Když jsem začala trošku sledovat obsah lepku v potravinách, překvapilo mě, že se nachází opravdu ve všem možném, naprosto nesmyslně se přidává do potravin, v nichž by být vůbec nemusel. Asi je to nejlevnější, tzn. pro výrobce nejvýhodnější.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist