Jaké potraviny kojené děti nesnášejí?

Rubrika: Kojení

S mateřským mlékem dítě dostává jídlo matky v upravené formě. Každé dítě reaguje jinak na potraviny, které přijímá jeho matka. Mnohé děti trpí nadýmáním nebo dostanou dokonce vyrážku, když matka sní určité potraviny (viz tab. 1).

Příliš ostré je pro dítě silné koření, hořčice, česnek a cibule. V případě kyselých potravin, jako je například ocet, citrusové džusy nebo kyselé ovoce (mimo jiné i rajčata) není divu, že dítě reaguje opruzeným zadečkem nebo průjmem.

Strava kojící matky může u dítěte někdy vyvolat alergickou reakci. Kravské mléko vyvolává alergii dost často. Pak představuje vhodnou alternativu ovčí nebo kozí mléko. Do mateřského mléka může přejít i velmi malé množství bílkovin z kravského mléka. Pokud vaše dítě reaguje na tuto bílkovinu silnou vyrážkou nebo ekzémem, měli byste tuto potravinu týden vynechat, abyste zjistili, zda byla spouštěčem alergie vaše vlastní strava.
Opatrnost je nutná i u potravin obsahujících alergeny, jako jsou slepičí vejce, pšenice, ovesné výrobky, kukuřice, ryby, kuřecí maso, ořechy, celer, sójové výrobky, čokoláda nebo citrusové plody. Postupně eliminujte ze svého jídelníčku vždy jednu z podezřelých potravin a pozorujte, zda příznaky u vašeho dítěte odeznějí.

Pokud vaše dítě reaguje alergicky, jezte pokrmy z celozrnných obilovin, chleba pečený doma, pouze s kvasnicemi, bez soli a koření. Z tuků konzumujte oleje lisované za studena a máslo se smetanovým zákysem. Cukr byste měli vyloučit, stejně jako bílou mouku a konzervy. Z ovoce jsou vhodná sladká jablka, hrušky a banány. Používejte pouze tuzemské druhy zeleniny z biologicky kontrolovaného pěstování.

Tabulka 1:
Potraviny, které u dětí vyvolávají průjem

zelenina všechny druhy košťálovin (kromě brokolice), cibule, pórek, šalotka
luštěniny všechny druhy
obiloviny nahrubo připravené (např. celá zrna nebo šrot)
ovoce citrusové plody, kyselé bobule
kyselé potraviny ocet, kyselé konzervy, kyselé džusy
nápoje silně perlivá minerálka
koření petrželka, ostré koření
Podle UGB (Spolek pro nezávislé poradenství v oblasti zdraví – Verband für Unabhängige Gesundheitsberatung, e. V., Německo,). Plnohodnotná výživa odmalička pro těhotné ženy, kojící matky, kojence a malé děti.

Jedná se o ukázku z knihy Vaříme pro děti.
Vydalo nakladatelství Grada, 2009.

Napsal/a: Monika Arndt

Toto taky stojí za přečtení!

Jaké vybrat odrážedlo pod stromeček?

Chcete mít ze svého potomka vášnivého cyklistu? V určitém věku už nestačí jít příkladem. Vlastní dvoukolé odrážedlo, které je jedním

Čtu dál →

V jakých lázních vám zajistí hlídání pro děti?

Touží vaše srdce po lázních, ale říkáte si, že děti jsou pořád ještě malé, tak vám nezbývá než o

Čtu dál →

Dětský svět v zahradě? Vsaďte na bunkr, hmyzí hotel nebo malé hřiště

Hledáte recept, jak děti vylákat na zahradu, aby se vydováděly na čerstvém vzduchu a měly jste je přitom na

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (13 vyjádření)

  • Lien

    Čičinko, měla jsem to podobné, dávala jsem i ovoce a hned, ale to hovínko se srovnalo až teď, když malá přechází na „normální“ stravu (rok). Mě ale pomohlo občas dát švestkový nápoj od hippu, tak to můžeš zkusit. A rýžovou kaši jsem raději nedělala vůbec.

  • Danniella

    Já zrovna nezastávám názor „buď všechno nebo nic“, takže určité omezení podle situace mi připadá přirozené. Měli jsme to štěstí, že malý měl problémy jen málokdy, ale třeba moje oblíbené luštěniny jsem dlouho vůbec nejedla. Kvůli riziku vzniku atopického ekzému jsem omezila čokoládu a ještě pár silně alergenních potravin. Nijak jsem tím netrpěla, pořád zbývala spousta dobrých věcí.

  • Anonymní

    První chlapeček trpěl na prdíky, nejedla jsem téměř nic a stejně se nakonec vždycky něco „špatného“ v jídle našlo. U druhého chlapečka (4měs.) se řídím tím, že naše prababičky přece taky nejedly nic jiného než my a jím co zrovna je (i kachnu se zelím jsem si neodpustila, když byla zrovna k mání) a s prdíkama jsme na tom stejně a když jsou, tak nám pomůže uvázat miminko do šátku a jak je tam stočené na pevno, tak si tam i v poho prdíkuje a když se pak po vyndání vytáhne a protáhne, tak dovypustí zbytek 🙂 A k perlivým vodám, tak ty dělají paseku v břiše i mně, takže je vůbec nepiju, jak se dostanou „bubliky“ do Mmlíka, to netuším… Lžičenka

  • Anonymní

    Campouchu, tak mi přikrmujeme téměř měsíc a musím říct, že z celkem v pohodě kadícího mimina (plně kojeného) se mi stal tlačič obecný, několikrát denně tlačí, mívá zácpy… Takže já naprosto netradičně a proti všem doporučením zavedla se zeleninou i ovoce, zkrátka jednou za pár dnů je ovoce, aby se odšpuntoval… Kdo vymyslel začínat mrkví, grr.

    Jo a přesně, o těch rybách jsem si to přečetla až někdy ve 2m, kdy jsem měla rybu už xkrát… Jediný, co jsem kdy zjistila, že vadí je moc mlíka, takže jsem na čas vysadila, jedla hodně jogurty, zakysaná mléka a pak jsem pomaličku začla dávat mlíko do melty, jen trochu cmrndnout, pak víc a teď už denně tak 1/2l vypiju a v pohodě.
    čičinka

  • No a já se bez perlivé vody neobejdu, měla jsem jí i v porodnici a doma jsem jí taky pila a musím tuky, tuk, nic, žádné nadýmání:)
    Pila jsem fenykla a později jsem ho dávala i dětem:))
    Souhlasím s Ivčou s těma tabulkama a satistikama:)

  • campouch

    Perlivá minerálka se nedoporučuje protože nadýmá. Mám to vyzkoušené. Moje dvojčata opravdu nadýmala, ovšem je fakt, že kluky nadýmá opravdu kde co. Zlobí nás totiž i třeba strouhanka a nejvíc mě dostala točená zmrzlina, tři noci jsme nespali, než jsem zjistila, že to dělá ona. Občas už jsem zoufalá co mam jíst, tedy pokud nechci jíst jen krupičkovou kaši. Takže občas zkusím i to co už jsem jednou vyloučila, jestli náhodou …! Je nám skoro 5 měsíců tak už se těším až budu přikrmovat.

  • Ivča a Domča
    Ivča a Domča

    No, já nekojila, takže nemůžu subjektivně posoudit, ale myslím, že zní rozumně co píše babofka – dle své chuti.Příroda přece všechno uzpůsobila tak, že dítě cítí, co potřebuje, tak proč ne jeho matka.
    Někdy mi přijde skutečně až přehnané, co se píše (teď myslím, všude a o všem). Jako tady v článku, aby kojící ženy nepily kravské mléko – to by pak vlastně nesměly nic, a na nákup nejlíp se seznamem „škodlivých“potravin s jejich gramy atd…

    Hanino, nemyslím, že jsme choulostivější, spíš si myslím, že až moc věcí prověřujeme a prověřujeme a zařazujeme do tabulek a statistik a nevím do čeho všeho. A podle toho to pak vypadá. Když nevíš, že něco nesmíš, tak tě to ani nenapadne:-)

  • Anonymní

    Můžete mi někdo vysvětlit, proč vadí perlivá minerálka? Já si nějak nedokážu představit, jakou reakcí se dostane do mlíka. Tím to nechci znevažovat, ale můj selský rozum mi to nějak nebere.

    Jinak od dr jsem dostala papír, co se nemá a byli tam ryby až do roka ne… Jíme je často, nikdo na to v rodině alergii nemá, příkaz ignoruji… Asi si každý musí sám se sebou srovnat v hlavě, co a jak a případně nést zodpovědnost.
    čičinka

  • Lien

    Tak já jsem se tedy první dva měsíce omezila jen na zeleninu a lučinu a k tomu suchary. K obědu vývar a to bylo tak všechno. Sváča nějaké ovoce a trochu sladkého, to si neodpustím. Potom jsem to uvolňovala postupně, ale chléb a česnek nejím ani teď a to už je malé rok. Myslím, že trochu omezit by se člověk mohl, hlavně jestli třeba mimčo trpí na koliky. U nás to bylo v pohodě, možná i tím, že jsem se fakt snažila.

  • Tak u mých děti, jsem nenašla žádnou potravinu, kterou by jako kojené nesnesly:)
    Třeba po porodu jsem dokázala sníst v porodnici kila a kila mandarinek, chytla mě na ně taková chut, že jsem neposlouchala kázání sester a dcerce nic nebylo, žádné pupínky, žádné bolesti:)

  • No jo, Jovanko, to víš holčičky jsou odolné a snesou leccos. To chlapečci né… 🙂

    Taky jsem prošla fází zkoumání a vylučování potravin, ale zjistila jsem (a dětská MUDr. mi to potvrdila), že bych nemohla jíst skoro nic, což kvůli kojení taky není dobré. Takže prdíky neprdíky, atopický ekzém neatopický, jedla jsem podle své chuti.

  • pěkně napsaný a po přečtení jsem zjistila,že jsem asi děti neměla,protože příznaky z mého jídelníčku žádné neměli:)
    Žádné extra stravování jsem neprovozovala,jen jsem míň solila.
    Zdá se mi,že se to moc přehání,vždyť naše babičky naše matky-otce taky nekrmily dle daných tabulek a proti nám neměly takový výběr potravin.
    Je možné,že jsme už choulostivější generace pro které tabulky platí…

  • Jovanka

    Zajímavý článek.
    I když – nechtěla bych znevažovat informace v něm obsažené, ale myslím si, že by se nic nemělo přehánět.
    Spoustu maminek to možná vyděsí, když zjistí, že vlastně nemohou nic jíst ani pít, aniž by to mělo negativní vliv na jejich miminko. Podle mě je dobré postupně zkoušet a neomezovat se až tak hodně po celou dobu kojení. Zkrátka všeho s mírou.
    Moje vlastní zkušenost – děti (ani jedno) nemělo žádný problém, ať jsem jedla či pila cokoliv.
    Tak přeji všem podobně odolné dětičky 🙂

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist