Jednou z možností, jak zjistit průběh komunikace mezi učitelem a žáky je výzkum. Kniha Komunikace ve školní třídě nabízí výsledky…
Kniha nabízí aktuální informace o tom, jak probíhá komunikace mezi učitelem a žáky. Tyto informace jsou čerpány z originálního výzkumu autorského týmu, který zahrnoval dlouhodobé pozorování a videonahrávky vyučovacích hodin různých učitelů druhého stupně základní školy.
Autoři: Šeďová Klára; Švaříček Roman; Šalamounová Zuzana
Počet stran: 296
ISBN: 978-80-262-0085-7
Vazba: brožovaná
Rok vydání: 2012
Knihu Komunikace ve školní třídě vydalo nakladatelství Portál.
Zakoupit si ji můžete například zde.
Kniha přináší řadu příkladů ze školní praxe, umožňuje vytvořit si živou představu o tom, jak komunikace ve školní třídě reálně probíhá. Detailně se zaobírá například povahou učitelských otázek a zpětné vazby, kterou učitelé žákům poskytují.
Rovněž upozorňuje na skutečnost, že komunikace ve školní třídě se netýká pouze vyučovacích obsahů, ale podílí se také na utváření vztahů mezi učitelem a žáky, jako je náklonnost a respekt či naopak antipatie a despekt.
V závěrečné kapitole je prezentována koncepce dialogického vyučování jako ideálního modelu pedagogické komunikace a jsou hledány způsoby, které by českým učitelům mohly pomoci se tomuto modelu přiblížit.
Kniha je určena studentům učitelství a pedagogických oborů, praktikujícím učitelům a odborníkům z oblasti věd o výchově.
Autorský tým tvoří Ph.D., Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., Mgr. Roman Švaříček a Mgr. Zuzana Šalamounová. Všichni jsou členové Ústavu pedagogických věd FF MU, který představuje prestižní pracoviště, na němž je realizována řada výzkumných projektů. Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., společně s Mgr. Klárou Šeďovou, Ph.D., jsou autory publikace Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (Portál, 2007). Všichni autoři se podíleli na přípravě hesel pro Pedagogickou encyklopedii (Portál, 2009).
Ukázky z knihy a rozhovor s autory najdete zde.
Napsal/a: Redakce