Předškoláci a počítače

Je správné, že rodiče zejména předškolních dětí jsou opatrní při využívání technických novinek a ptají se, jestli mobily, walkmany, televize a samozřejmě i počítače nepředstavují pro dítě příliš velké riziko…Pravda, existuje také druhá skupina dospělých, která je možnostmi nové techniky okamžitě okouzlena, představuje si její přínos a případná rizika či nebezpečí dopředu bagatelizuje. Navíc si tito rodiče velice dobře uvědomují, že dnes se téměř žádné zaměstnání neobejde bez alespoň minimální dovednosti ovládat počítač, takže si říkají, čím dřív s ním dítě začne, tím to bude mít později jednodušší. Podporuje je v tom také to, s jakou lehkostí si už velmi malé dítě osvojuje ovládání pro ně velmi složitého a často nepochopitelného zařízení. Tak dítě vlastně svým obdivem a zájmem povzbuzují k tomu, aby chtělo počítač používat více.

Počítače však stále ještě vyvolávají u řady byť jen mírně starších rodičů nedůvěru a obavy. Mají starost, aby se dítě nestalo na počítači závislé, aby se naučilo komunikovat s lidmi a nedomlouvalo se pouze přes počítač (nebo přes mobil), aby nemělo „kamarády“ výlučně v počítačových hrách, aby četlo knížky a chodilo ven… Dokážou si rovněž představit nebezpečí pro zdraví, pro oči a pohybové ústrojí, ale možná i pro rozvoj řečových dovedností i sociálních vztahů. Správně také cítí, že některé následky se mohou projevit až za delší dobu.

Jak se postavit k používání počítače předškolním dítětem?

Spodní hranici věku dítěte, kdy bychom mu měli dovolit usednout k počítači, nelze stanovit přesně. Asi bychom mu neměli bránit, jakmile projeví zájem, ochotu vytrvat chvíli v klidu a když současně ovládne několik jednoduchých pravidel ovládání. Možná je nejprve vezmeme na klín a sami mu ukážeme nějakou hodně jednoduchou hru. Nemusíme mít velké obavy – jestliže počítač dítěti něco nepřináší, nebude u něj sedět dlouho. Vzhledem k tomu, že nepředpokládám, že by někdo posazoval předškolní dítě k počítači proti jeho vůli, skoro bych neřešil, kdy s počítačem začít.

Rozhodně bychom neměli podceňovat technickou kvalitu a umístění monitoru. Nechci dělat propagaci prodejcům, ale věta: „Na to jeho hraní je deset let starý monitor dost dobrý,“ není příliš rozumná. Než si dítě vytvoří vlastní návyk, měli bychom je vést k tomu, aby se na monitor dívalo z dostatečné vzdálenosti. Stejnou pozornost bychom měli věnovat i sezení. Sezení u počítače představuje jednostranné zatížení.

autor: Václav Mertin, Děti a my, 2/2006
Jedná se o ukázku z časopisu Děti a my, vydává Portál