Raná logopedická péče II.

V první části povídání o logopedické péči jste se seznámili s pojmem logopedie, s vadami řeči i s tím, kdo je kompetentní s dítětem pracovat. V této části se dozvíte, jak správně rozvíjet komunikační schopnosti i v jakých situacích logopeda navštívit…

Základní fakta o logopedii a vadách řeči najdete v první části zde.
Správný vývoj řeči
První hlasový projev po narození dítěte je křik. Ve 4. – 6. týdnu života se objevuje broukání. V 6. měsíci se přidávají další zvuky tvořené rty a přední částí jazyka (blm). Kolem 7. měsíce se dítě pokouší opakovat slyšené slabiky (baba, tata), v 8. měsíci dochází k rozvoji opakování jednoduchých slabik a slov po matce (žvatlání), v 10. měsíci opakuje dítě slova, která mají pro něj citový význam, dítě si hraje s mluvidly. Kolem 1. roku dítě tvoří samostatná základní dvouslabičná slova, rozumí jednoduchým pokynům (paci – paci, ukaž, jak jsi veliký apod.). V 1,5 roce tvoří jednoslovné věty, užívá živé gestikulace, zabarvuje hlas. Ve 2 letech dochází k rozvoji slovní zásoby, dítě má obtíže při vyslovování těžších a delších slov. Je nutné opakovat správnou podobu jazyka a vše označovat, dítě užívá asi 50 slov. Pro věk kolem 2,5 roku je typická otázka: Co je to? Dítě klade slova vedle sebe, užívá krátké slovní řady (táta pá, auto tú). Je nutné opravovat gramaticky nesprávné tvary. Vliv má vyspělost řeči okolí a úroveň péče o dítě. Ve 3 letech dochází k prudkému rozvoj řeči, charakteristická je otázka: Proč? Rozšiřuje se slovní zásoba, dítě se učí poznávat rozdíly, zdokonaluje řeč, zlepšuje se kvalita i kvantita vyslovovaných slov i vět. Dítě mluví s hračkami, vede dialog. Ve 4. roce se opět rozvíjí slovní zásoba a vůbec řeč, dítě používá asi 2000 – 2500 slov, větné celky, výrazové prostředky, recituje básničky. Od 4. roku sledujeme schopnost vyslovovat správně jednotlivé hlásky mluvené řeči, ty se postupně zdokonalují v závislosti na rozvoji jemné motoriky a artikulačních dovedností. Kolem 4. roku by mělo dítě správně užívat měkčené hlásky ď, ť, ň, poté hlásky k, g, sykavky, hlásku l, nejpozději správně tvoří r, ř. Před nástupem do základní školy by měla být výslovnost v pořádku.

Jak napomoci rozvoji řeči

Kdy navštívit zařízení poskytující logopedickou péči

  1. Dítě nemluví, mluví nápadně méně než jeho vrstevníci nebo mluví nesrozumitelně (kolem 3 let).
  2. Objevují se poruchy výslovnosti (při větším počtu chybně vyslovovaných hlásek kolem 4,5 roku – hlásky neumí, vynechává, nahrazuje jinými, ráčkuje, šlape si na jazyk), při chybné výslovnosti l, r, ř nejpozději na počátku posledního předškolního roku.
  3. Dítě koktá – ihned, kdy si rodiče všimnou změn tempa nebo plynulosti v řeči.
  4. Dítě s poruchou sluchu – co nejdříve při podezření, že dítě špatně slyší. Pokud je porucha potvrzena, nastupuje logopedická péče ihned souběžně s lékařskou péčí.
  5. Dítě s rozštěpem – když začíná dítě mluvit ( po 1. roce).
  6. Dítě s poruchami učení
  7. Objevují se poruchy řeči druhotně provázející jiné poruchy (intelektu, DMO, neurologické a psychiatrické diagnózy).

S odborným vyšetřením by se nemělo také váhat, pokud se v řeči dítěte projevuje huhňavost, při artikulaci brání dítěti podjazyková uzdička, neužívá zvratných zájmen v běžné řeči či existuje rodinná zátěž.

Použitá literatura:
Klenková, J.: Kapitoly z logopedie I, Brno 2000.
Klenková, J.: Kapitoly z logopedie II a III, Brno 1998.
Kejklíčková, I.: Vady řeči u dětí, Praha 2001.
Škodová, E., Jedlička, I. a kol.: Klinická logopedie, Praha 2003.
Kutálková, D.: Logopedická prevence – Průvodce vývojem dětské řeči, Praha 1996.
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido, Brno 1998.