Nemůžete dítě neustále držet daleko od nožů, nůžek, elektrických přístrojů apod. Proto preventivní výchovný postoj spočívá v tom, že dítě postupně s věkem naučíte, že je lepší tyto věci rozumně používat, než je mít poschovávané. Dítě by mělo tyto nástroje používat v závislosti na svém věku a vyspělosti a také v přítomnosti dospělého, dokud si plně neosvojí manipulaci s nimi.
Když se přihodí nějaká drobná nehoda, dítě se řízne nebo lehce opaří, spadne, protože špatně odhadne hrozící nebezpečí, je vhodnější podat dítěti vysvětlení než se rozzlobit. Je lepší dítěti objasnit, co se stalo a proč bylo to, co dělalo, příliš nebezpečné. Nakonec bychom měli dítěti ukázat, jak by mělo stejnou věc provést tak, aby byla bezpečná. Tím mu budete vštěpovat pocit zodpovědnosti za své činy a dávat mu najevo, že mu důvěřujete.
A konečně dítě musí co nejdříve pochopit, že pravidla bezpečného chování platí pro všechny, a když mu zakazujete hrát si s žehličkou nebo s kuchyňským nožem, že ho nechcete šikanovat. Dospělý člověk, který nesprávně manipuluje s nožem, se také řízne a poteče mu krev. A když spadne, ublíží si rovněž.
I tento prvek ve výchově si dítě osvojí tím, že bude následovat příklady ve svém okolí. Je proto dobré, když mu budete ukazovat, jaká opatření dodržujete v běžném životě, abyste předcházeli nebezpečným situacím.