4x o logopedii s Martinou Kolmanovou

Rubrika: Vývoj a výchova batolete, Vývoj a výchova předškoláka

Jako maminka tří malých dětí jsem se i já setkala s logopedií. A hned několikanásobně. Nejstarší syn ji má zdárně za sebou, mladší syn ji navštěvuje právě teď. No a nejmladší dcerka? Té to nastane v září. A právě díky těmto mým „setkání“ s logopedií jsem poprosila autorku seriálu o Logopedii zde na VD, Mgr.Martinu Kolmanovou, o krátký rozhovor. Otázky jsem volila dle svých zkušeností a také proto, aby i ti, koho ta první návštěva logopedie právě čeká, věděli, na co se připravit.

1/ Od kolika let podle Vás může dítě začít navštěvovat logopedii? Aby to již „mělo smysl“?

Záleží na potížích dítěte. Pokud má evidentní vrozenou vadu, jako je např. rozštěp patra nebo sluchová vada či downův syndrom, zahájení logopedické péče bývá velmi brzy, někdy i okolo 1 roku dítěte. V té době se však soustředíme zejména na práci s rodiči, instruktáž, jak s s dítětem pracovat, aby nedošlo k rozvinutí nežádoucích následků poškození. U jinak zdravých dětí, které ale např. kolem třetího roku nemluví (nebo velmi málo), je návštěva logopedie na místě. Ostatní s radostí přivítám po 4, 5 letech.

2/ Co nás čeká při první návštěvě u logopeda?
Já osobně, když je dítě mladší 4 let, tak ho při první návštěvě nechám “ hrát „, ale už přitom sleduji, co dítě dělá, jak komunikuje. Jak navazuje kontakt s rodičem, jak pojmenovává věci, co si vybírá ke hře.

V druhé půlce sezení se pokouším s dítětem navázat kontakt. Bez nátlaku a nepřímo. Např. tím, že si sednu do jeho výšky a povídám mu, “ Jee, to je docela zajímavý auto, co máš v ruce, viď…“ A čekám, co dítě poví dál. U starších dětí, které si rovnou ochotně usednou k připravenému stolečku, aniž by je někdo nutil, je přístup jiný. Na každém dítěti se hned pozná, jaký je temperament. U těch odvážnějších se nebojím rovnou zahájit diagnostický rozhovor. Začít s pojmenováním obrázků, zkouškou sluchového vnímání. Detailní pohled na mluvidla dítěte si však obvykle nechávám až na další setkání. S rodiči většinou probírám anamnézu, tedy dosavadní vývoj dítěte. Ptám se na jejich očekávání a cíle.

Tento postup, vsak není univerzální. Každý logoped má jiný přístup.

3/ Jak vybrat dobrého logopeda? Můžeme dítě svěřit např. jen logopedovi ve školce, nebo je lepší zajít do ordinace?
Dobrého logopeda poznáte snadno. Umí navázat kontakt s dítětem, dítě se ho nebojí a je ochotné spolupracovat. Zároveň má výsledky. Špatný logoped se pozná podle toho, že když se stav dítěte nelepší, nepřizná, že už Vám neumí pomoci.

Někdy i pouhá změna logopeda může zajistit zlepšení. Často jsem se setkala s tím, že ke mně přišli rodiče a říkali mi, že prý tuto vadu nelze upravit. No, a za dva měsíce např. bylo R na světě. Ne každý logoped má mnoho zkušeností s těžšími vadami a také ne každý se dostatečně vzdělává. Zároveň jsem však přesvědčená o tom, že každý logoped se snaží pomoci nejlépe jak umí. Pokud se dítě dlouhodobě nelepší, běžte jinam. Ani já sama nemohu říct, že dokážu pomoci každému.

4/ Doporučila byste rodičům nějaký pracovní sešit či jiné pomůcky pro domácí práci s dítětem?
Doporučila bych zejména rodičům hodně mluvit s dětmi. Ale neklást jim bezobsažné otázky, ale vyjadřovat opravdový zájem o to, co dítě říká. Svými otázkami spíše směřovat do hloubky a dávat dítěti najevo, že to, co říká, je pro nás důležité. Zároveň bych doporučila jednoduché pravidlo. Nebýt mluvčím dítěte. Pracovní sešity jsou výborná pomůcka, nicméně kvalitní mezilidská komunikace je základ.

Tímto moc děkuji Mgr. Martině Kolmanové za její upřímné a myslím i zcela vyčerpávají odpovědi na mé všetečné otázky.

martinakolmanovaMgr. Martina Kolmanová (klinická logopedka)

Jsem klinická logopedka s bohatou praxí a svou práci vnímám jako poslání. Ukazuji rodičům cestu, jak projít vývojem řeči dítěte tak, aby se vyhnuly zbytečnému klopýtnutí.

Na svém blogu Logopedie s úsměvem se zabývám zejména prevencí vzniku poruch řeči a za tímto účelem jsem také napsala dva e-booky: Jak na první lžičku? a Jak podpořit vývoj řeči dítěte od 0-3 let. V současné době se věnuji přípravě instruktážních videí určených pro domácí nácvik správné výslovnosti a také tvorbě pracovních sešitů pro nácvik jednotlivých hlásek.

Napsal/a: Kyller

Toto taky stojí za přečtení!

Recenze: 100 nejznámějších pohádek pro unavené rodiče podruhé

Před časem jsem dětem (i sobě) pořídila knížku 100 nejznámějších pohádek pro unavené rodiče od nakladatelství XYZ, ilustrovanou Karlem

Čtu dál →

Jak každodenně zabíjíme důvěru svých dětí?

Neděláme to schválně, ale dopouštíme se toho snad každý den. Jsou to jen zdánlivé malichernosti, ale důsledky jsou mnohem

Čtu dál →

Recenze: Pohádková logopedie

V dnešní době, kdy spousta dětí navštěvuje logopedii, jsou prostředky, které nácvik správné řeči podpoří hravou formou, k nezaplacení. Tedy alespoň

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist