Recenze: Vývoj batolete od jednoho roku do tří let

Rubrika: Péče o miminko

Jako správná šílená maminka prvního děťátka s radostí hltám každou knížku, která byla o výchově napsána, proto mě potěšila možnost přečíst si i knihu Vývoj batolete od jednoho roku do tří let od Martina Gregory a Jany Kropáčkové, vydanou nakladatelstvím Grada. Ihned po otevření a rychlém prolistování mi padly do oka krásné fotografie, kterými je celá kniha protkána. Fotky dokumentují  vývoj autorovy dcery Lindy a zachycují ji v nejrůznějších denních aktivitách, při koupání, hraní, dovádění venku, výletech či učení novým dovednostem.

Jelikož je autor pan Gregora uznávaný pediatr, v knize se mísí úsměvné zážitky, které napsal sám život, s odborným vysvětlením očima doktora. Dotýká se tématiky stravovacích návyků a správné výživy včetně ukázky jídelníčku pro dvouleté a tříleté děti, péči o první zoubky, kojení a stručné a jasné osvětlení nejčastějších dětských nemocí včetně příznaků a možné léčby či prevence. V knize je například popsán i ADHD syndrom, atopický ekzém , pomočování, febrilní křeče, nebo i jak postupovat v případě otravy toxickou látkou.

Líbí se mi lehký a přímý styl psaní a také autorova otevřenost , kdy v mnoha příkladech s humorem a bez příkras přiznává, že teoreticky a medicínsky by to mělo být tak a tak, ale že až praxe s malým dítkem ukáže a kolikrát se poučky nedodržují a ničemu to nevadí. Oceňuji i upřímnost se kterou popisuje denní situace, problémy s kakaním, smrkáním, počůráváním, s vývojem řeči. Nechává nás nahlédnout i do soukromého života a vypráví příhody z dovolených, výletů, hraní s Lindinými babičkami i s oblíbenými plyšáčky, skotačení na chalupě, v zoo, nebo v lese.

V druhé části knihy se slova ujímá paní Kropáčková, která velmi sympaticky a citlivě vysvětluje různé výchovné styly, proces osamostatnění a dětskou touhu po objevování. Popisuje dětskou neposednost, jemnou motoriku, činnosti, které je možné a velmi vhodné dělat spolu s dětmi a vést je příkladem, jako například malování, tvoření, čtení knih. Obsáhleji se zabývá vhodností různých typů hraček z hlediska rozvoje inteligence a hrubé motoriky. Varuje před přílišným používáním chytrých hraček, kdy dítě jen mačká čudlíky a poslouchá a není nuceno vyvíjet žádnou aktivitu. Zmiňuje se i o pojmu digitální demence, kdy přílišné používání technologií vede k línějším dětem a spolu s jinými faktory může zapříčinit i násilí. Detailně se věnuje potřebám dítěte, jako je potřeba jistoty, pozitivní identity, laskavých vztahů, respektu, hranic a řádu, zkušeností a mnohé jiné.

Na konci kapitoly do hloubky rozebírá různé typy školek, jeslí a mateřských center, zralost dítěte je navštěvovat, v čem se liší, adaptaci dítěte na ně, nebo cenovou zátěž. Styl psaní paní Kropáčkové se mi líbil, stejně jako výchovný styl, který je mi velmi blízký. V závěru knihy pan Gregora odpovídá na nejrůznější dotazy maminek od problémů se zoubky, se spánkem, přes vztekání, náměsíčnost, stonání až k očkování a výživě. Dotazy jsem prostudovala a přišly mi všechny užitečné a dobré znát. Celkově se mi kniha líbila, každý z autorů měl jiný styl, ale oba dva se dobře četly a dozvěděla jsem se mnoho nového. Kniha je podle mě nejvhodnější pro maminky prvních dětí. Pěkné čtení!

Vývoj batolete od jednoho roku do tří let

Autor: Martin Gregora, Jana Kropáčková

Pro rodiče, 160 stran