Výbuch! První pomoc v nebezpečí

Rubrika: Knihy pro děti a mládež, Výchovné tipy

Někdy si nejspíš uvědomuješ, jak v tobě bublá vztek, a je ti jasné, že musíš rychle něco podniknout. Jaké máš možnosti?

 Pohyb pomáhá!

Využij energie, kterou vztek tvému tělu dodává.
Jdi se ven proběhnout.
Zaházej si nebo zakopej s míčem.
Vyvenči psa.
Zaskákej si přes švihadlo.
Projeď se na skejtu, na kole nebo na koloběžce.
Udělej pár sklapovaček nebo kliků.

Jestli chceš zůstat doma, co takhle si svižně zatancovat na hlasitou hudbu? (Vyber si nějakou, která v tobě vyvolává příjemné pocity, ne další vztek.)
Nebo zkus udělat 50 výskoků s tlesknutím.

Rozhodni se pro nějakou činnost, která vyžaduje spoustu energie a je ti příjemná.

Osvěží tě to, uklidníš se a nabereš sílu vypořádat se se svým hněvem. Vyhni se projevům násilí, jako je bouchnout do dveří nebo nakopnout ledničku. Dokonce ani útočné sporty jako fotbal nebo box nejsou úplně vhodné, když s tebou lomcuje vztek. U spousty lidí agresivní akce hněv jenom zhoršují.

Udělej něco rukama

Docela pomáhá, když něco vší silou zmáčkneš. Můžeš použít polštář, balonek nebo velký kus jílu nebo bláta. Nebo zkus sevřít ruce do pěstí a pak je prudce uvolnit – jako když zlostné pocity odhazuješ. Dělej to, dokud se nezačneš cítit klidnější.

Vysyp to ze sebe!

Někdy stačí, když seženeš člověka, který tě trpělivě vyslechne, zatímco „ventiluješ“ svůj vztek. Vyber si někoho, kdo tě vydrží pár minut poslouchat bez přerušování. (Měl by to být někdo, vůči komu necítíš vztek. Chrlit svoje pocity na člověka, na kterého se právě zlobíš, ničemu nepomůže.) Občas se tě možná zmocní takový vztek, že máš chuť ječet. Tak to udělej! Běž ven a pořádně si zařvi. Použij k uvolnění hněvu svůj hlas.

portal1

Mluv k sobě „chytře“!

Ke zklidnění a získání jiného náhledu na situaci někdy postačí vlastní slova.

Možná si myslíš: „Mám tak hrozný vztek, že to už nevydržím!“
Zkus si místo toho říct: „Dokážu si udržet chladnou hlavu,“ nebo: „Půjdu se s někým poradit, bude to lepší než se tu bezmocně vztekat.“

Mluvit se sebou nahlas nebo jen tak v duchu je dobrá metoda, jak udržet vztek pod kontrolou – a je to chytré řešení.

Dýchej!

Dýchání má uklidňující účinek, protože se jím okysličuje mozek.

Zhluboka se nadechuj a přitom počítej:
1-2-3-4-5

Naplň si plíce vzduchem. A pak pomalu vydechuj a počítej:
5-4-3-2-1jak_prezit_titulka2

Udělej to tolikrát, kolikrát je třeba, dokud se ti v těle i v mysli nerozhostí klid. Možná by stálo za pokus naučit se i relaxační cvičení.

Ukázka je z knihy Jak přežít, když mě všechno štve s podtitulem Rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě, kterou vydalo nakladatelství Portál.

Napsal/a: Elizabeth Verdick, Majorie Lisovskis

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (3 vyjádření)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist