Vaše dítě potřebuje také boty. Správný okamžik pro ně přijde tehdy, když začíná chodit venku…
Boty chrání před chladem, vlhkostí, špínou a zraněními. Pozorujte někdy nohy vašeho dítěte při chůzi. Vyrovnávají nerovnosti, pohybují se při chůzi dopředu a pohybují prsty při každém pohybu nohy. Příliš časným nošením bot zabraňujeme dítěti, aby úplně vyzkoušelo své nohy.
Při kupování bot musíme znát přesnou délku a šířku nohy. Bota poskytující noze dostatečnou pohyblivost všemi směry a poddajná podrážka zajišťují při chůzi nutnou reakční schopnost nohy.
Dbejte na to, aby vaše dítě nenosilo příliš malé boty. Boty by se neměly „dědit“, protože každá noha si vytvoří v botě vlastní lůžko. I když je to drahé, vaše dítě potřebuje dobře padnoucí boty, aby nedošlo k poškození nohy.
Ztěžují-li cestu nějaké překážky, upozorněte na to dítě a vyčkejte, jak bude problémy řešit. Zasáhněte pokud možno jen tehdy, když bude dítěti hrozit nebezpečí zranění nebo už nedokáže prohlédnout situaci, do které se dostalo, a bude se bát.
– Nezahrnujte dítě přílišnou péčí tím, že mu odstraňujete překážky z cesty, nýbrž dejte mu nejdříve šanci samostatně hledat řešení.
– Nepřetěžujte však vaše dítě. Poskytněte mu pomoc, když to potřebuje a vyžaduje.
Ve 2. půlroce se dítě naučí přelézat přes překážky, kopat do balónu, chodit po nerovném povrchu, nosit při chůzi předměty nebo za sebou něco tahat.
Poskytněte dítěti při jeho průzkumech hodně času, i když často zůstává stát nebo se vrací po cestě zpátky.
Když jdete například na podzim s dítětem na procházku do lesa, nechejte ho hrát si s listím. Budete se divit, jakou výdrž má dítě v aktivitách s padajícími listy.
Dítě, které ještě nechodí, můžeme do listí posadit. Většina dětí se při tom cítí dobře a hraje si. Je-li vaše dítě spíše bázlivé, sedněte si k němu a hrajte si společně.
Ve 2. půlroce je pro dítě také důležité a podnětné udržovat kontakty s vrstevníky, společně si hrát, vzájemně se od sebe učit a společně se radovat.
Jestliže se vaše dítě ještě nerado od vás odděluje, mějte ho ve své blízkosti. Pokoušíte-li se od něj oddělit násilím, tím silněji se k vám připoutá.
Po jisté době bude vaše dítě ochotné oddělit se od vás, i když jen na krátkou dobu. Tento okamžik nastupuje dřív, má-li dítě pocit, že je odloučení smysluplné a že se jej nechcete zbavit.
V prvních letech je pro mnoho dětí nanejvýš důležitý stálý kontakt k blízkým osobám.
Spoustu podnětů pro dobu po 1. roce života najdete v mé knize: Malé děti objevují svět (Kleine Kinder entdecken die Welt).
Když je dítě malé, nechej je zakořenit, když je velké, nechej je létat.