Problémy v chování dítěte se vzdorovitou opoziční poruchou se týkají odmítání příkazů a požadavků dospělých. Děti obvykle ztrácejí náladu a hned se dokážou rozhněvat, pořád se hádají, a to hlavně s dospělými, odmítají fungovat ve shodě s požadavky a výchovnými pravidly, přičemž za své chování obviňují druhé. Tato porucha začíná již v raném dětství…
V literatuře se objevují i informace, že když matka dítěte silně kouří v průběhu těhotenství, riziko vzniku opoziční vzdorovité poruchy je 2-3krát větší. Problémy se obvykle objeví mezi 1.-3. rokem života. Vznik poruchy podporuje také alkoholismus rodiče nebo obou rodičů a případné problémy se zákonem. Týká se to až 18 % dětí s touto poruchou.
Důležité je v souvislosti s opoziční vzdorovitou poruchou neopomenout, resp. nepřehlédnout jinou poruchu, např. poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), poruchy učení, poruchy nálady.
Opoziční vzdorovitá porucha se může objevit u dětí, které:
1. mají nevhodný rodičovský vzor;
2. jsou citlivější, senzitivnější;
3. jsou idealistické, přičemž své ideály ženou do krajností;
4. jsou tvrdohlavé;
5. těžce snáší kritiku („bojují“ s pedagogy, rodiči a s dospělými autoritami vůbec).
Pokud se zásadním způsobem nepodaří změnit chování v průběhu dětství a dospívání, jsou tito lidé velice často v dospělém věku osamělí, neustále konfliktní, mají méně přátel, problémy v práci, ale i v kruhu své nejbližší rodiny, a to právě pro jejich dráždění okolí, ustavičně „bojovnou“ náladu a pomstychtivost.
Opoziční vzdorovitá porucha a nadaní žáci
Někdy se může stát, že ve třídě s nadanými žáky se pedagog může lehce dostat do konfliktu s některým se žáků, který má velice vyhraněné názory na svět, zarputile se brání, i když paradoxně žádá vysvětlit nějaký problém, a to i za cenu sankcí nebo odmítnutí okolí, např. spolužáků. To tyto žáky však může ještě více posilovat k přehnané kritice a obviňování okolí, které je podle nich zodpovědné za jejich chování. Může jít o velice bouřlivé projevy, které mají někdy podobu afektivního až hysterického charakteru.
Techniky ke zvládání vzdorovité opoziční poruchy ve škole
Technika pozitivního posílení spočívá v posílení žádoucího chování žáka. Nejdříve je potřeba zjistit, co je vlastně pro žáka pozitivním posílením. Je to možné odpozorovat např. při hraní, ve volném čase, ale také v rozhovoru s rodiči dítěte. Zjistit tedy, co má dítě rádo, čeho si cení apod.