Jak vyzrát na úklid?

Bojujeme s úklidem.
Určitě to znáte. Děti vyhází, na co přijdou a uklidit to už nechtějí. Líbí se jim vyházet, co se dá a v pokojíčku pak není k hnutí. A když už není místo tam, přesunou se jinam. Jak vyzrát na úklid?U malých dětí to je jednodušší. Rádi pomáhají a dělají to co Vy. Stačí jim jenom ukázat co mají dělat. Když to spojíte s hrou, budou uklízet rádi. Pokud máte děti dvě, zkuste si zasoutěžit. Rozdělte si, kdo co uklidí a pak závoďte, kdo bude první. Nejde o to, jestli to uklidí na to přesně správné místo, jde o to, že se snaží. Uklízení nemusí být pouze povinnost, můžete z toho udělat zábavu.

U větších dětí to začíná být složitější, ale pokud na to půjdete správně, uvidíte, že to půjde. Pokud dětem pomáháte, není to nic špatného.
Dobrý nápad na uklízení jsou boxy, do kterých se budou hračky dávat. Můžete dětem pořídit barevné boxy a každý bude na něco jiného. Nemusí jich být moc, stačí tři. Pokojíček bude barevnější, boxy se dají dát na sebe, takže nezaberou tolik místa a uklízení bude pro děti zábavnější. Hračky se pak jenom dají do krabice, knížky do poličky a je hotovo.

Co ale dělat, když děti uklízet nechtějí?
Na každého platí něco jiného.
Pokud děti nechtějí nějakou hračku uklidit, můžeme pohrozit, že mu hračku vezmete, nebo že ji odnese nějaké strašidlo. Ale pokud hračku opravdu vezmete, nesmíte ji další den vytáhnout.

Na naše děti bohužel neplatí metoda příkazů a donucování. Nemůžu přijít a říct „běž a hned to ukliď, běž uklízet pokojíček, nebudeme si hrát dokud něco neuklidíš“.
Dcera si raději nebude celý den hrát, než aby něco uklidila. Nebo pořád chodí a ptá se, kam má to nebo to uklidit.

Já bych radila cestu pomoci. U nás se ujala a opravdu funguje. Začni uklízet a já ti přijdu pomoct. Nemusí být uklizeno půl pokoje. Když vidím, že uklízí, přijdu jim pomoct a uklízíme společně.
Někdy stačí, když jsem s nimi v pokoji a říkám kam co mají dát.

Také máme pravidlo o hračkách.
Když si hrají s legem, nemůžou vytáhnout nic jiného. Je to kvůli tomu, aby se lego nepoztrácelo. Když mají lego mašinku, můžou si k tomu vytáhnout dřevěnou vláčkodráhu a postavit si tak obrdráhu.
To také platí o malých hračkách jako jsou kinder hračky, mozaika nebo malé doplňky k hračkám.
Toto jsme zavedli kvůli tomu, aby se hračky nepomíchaly. A také proto, že to naše malé princátko tyto hračky míchalo dohromady. Anebo dcera plakala, protože nemohla něco najít. (A vždy to bylo něco hodně malého.) Teď v tom mají nějaký systém. Taky mi připadá, že si s hračkami vyhrají více. Dříve byl v pokojíčku chaos a rozházené co se dalo. Teď mají vytažené to, s čím si hrají. Ale to neznamená, že v pokojíčku není nepořádek. Jenomže to k tomu patří. Nemůžete si hrát a přitom mít uklizený pokojíček.
Hračky jako lego, mozaika, kinder hračky mají své místo. Když si pak s něčím hrajeme, nemusíme hledat každý dílek.

I na ty největší odpůrce úklidu něco platí. Máme sousedku, která doma vůbec nechce uklízet, ale když je u nás, musí. Ví, že příště by si nemohla přijít hrát. Je to takový malý ďáblík, po kterém to doma vypadá jak po výbuchu. Přijde, vysype a rozhází, co se dá. Přitom si s ničím nehraje. Jde jí jenom o to, udělat co největší nepořádek. Problém byl také ten, že si s ní pak děti nechtěly hrát. Naštěstí se to začíná lepšit. Nevím sice jak doma, ale u nás ano. A proč? Když nebude uklízet nepřijde si hrát.
Děti musí pomoct s úklidem hraček i když jsou někde na návštěvě, alespoň trochu. A musím říct, že poslední návštěva byla super. Tak hezky si hráli snad poprvé.

Úklid nemá být pro dítě za trest. Ale také musí vědět, že hračky se sami neuklidí. Pokud něco uklízíte, nechte dítě pomáhat. I skládání ponožek může být sranda.
My jsme pro děti vzor, to co děláme, jak se chováme k druhým. To vše se učí od nás. Pokud něco neděláme, nečekejte, že to budou dělat děti.
Jak jsou na tom s úklidem Vaše děti? Máte fígle které fungují?

Článek byl zařazen do soutěže Napište o svých výchovných tricích a fintách a metodách, do které můžete až do 20. října 2009 poslat svůj příspěvek i vy.

Ceny do soutěže věnovalo nakladatelství Fragment.