Příčiny stresu
Rodiče, pečovatelé, členové rodiny vědí, že úzkost jejich dítěte s PAS může mít mnoho příčin. Často vzniká ze zoufalé potřeby předvídatelnosti. Bolest, frustrace, strach ze selhání a nejistota mohou ke stresu přispívat, stejně tak jako přecitlivělost na zvuky, světla, pachy, strukturu materiálů. Příčinou stresu může být i chuť a hlad po stimulaci. Jako by toho nebylo dost, vaše dítě s autismem se často musí vědomě vyrovnávat s informacemi, které zdravé dítě vnímá automaticky.
Zatímco zdravé dítě zpracovává pouze 20 % informací a podnětů vědomě, dítě autistické musí vědomě zpracovat až 80 % všech podnětů z okolí. Děti s autismem nemají vyvinutou schopnost hodnotit, třídit a vybírat informace, které zdravým dětem umožňují zjednodušit a interpretovat okolí.
Tyto problémy pravděpodobně způsobují, že váš syn potřebuje pro zpracování informací a podnětů více času. Musíte proto na jeho reakce čekat trpělivě a v klidu. Když se vám zdá čekání příliš dlouhé, pak mu můžete pomoci slovy „Až budeš připraven“ nebo podobnou větou. Jestliže nebudete respektovat Samovu potřebu delší doby ke zpracování informací, pak ho vystavíte enormnímu stresu a frustraci.
Potřeba předvídatelnosti
Váš Lukáš, který trpí autismem, může mít mnoho vývojových problémů. Bojuje s chápáním času, takže realita, jak ji vnímá on, postrádá předvídatelnost. Dítě, které nerozumí realitě, žije pouze přítomností, má problémy s čekáním, odložením svých potřeb, chce uspokojit svá přání okamžitě.
Uvědomte si, že starší děti mohou odmítat jednoduché posloupnosti fotografií, jako například navléknutí jedné ponožky, pak druhé a pak nazutí boty. Vymyslete dramatičtější posloupnosti, které jsou úměrné
věku staršího dítěte. Hraje dítě fotbal? Využijte toho. I když váš syn rozumí souslednosti, může být závislý na neměnné, jednoznačné posloupnosti, která činí jeho den předvídatelným. Jakákoliv i malá změna v zavedeném rozvrhu ho vyvede z míry. Pomozte mu předvídat budoucnost.
Váš syn s vysokofunkčním autismem je schopen přijmout změnu ve školním rozvrhu nebo ve strukturovaném dni doma, jestliže je mu změna vysvětlena vizuálním způsobem. Můžete využít tabuli, obrázkový rozvrh, tištěný sociální příběh nebo dokonce video na tabletu. Aby vaše vysvětlení nabylo na vážnosti, ukažte mu nejdříve původní rozvrh a potom proveďte nezbytné změny. Když to provedete, sledujte syna, jestli je schopen se s oznámenou změnou vyrovnat. Například můžete z rozvrhu odstranit položku „procházka“ a nahradit ji položkou „výlet do zoo“. Vysvětlete mu pomocí obrázků se slovním doprovodem, že program pro zbytek dne zůstává nezměněn.
Například můžete říci a ukázat to na tabuli: „Dnes nejdeme na procházku do parku, ale do zoo.“
Záchvaty vzteku, nezvyklé reakce na běžné situace nebo komunikační problémy, to jsou úkoly, které rodiče dětí s autismem řeší každý den. Děti s autismem chápou běžné situace jinak než jejich vrstevníci, jejich smyslové vnímání je odlišné, a od toho se také odvíjejí jejich nezvyklé a někdy velmi intenzivní reakce. Rodiče dětí s autismem a samozřejmě děti samotné pak zažívají stres, který lze vhodným přístupem eliminovat.
Autorky se věnují především problémům souvisejícím s takzvanou autistickou triádou, tedy problémům s komunikací, sociálními dovednostmi a chováním.
Napsal/a: Arnold Miller, Theresa C. Smith